Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 11 feb 2018 19:25

:offtopic: van wikipedia:
Bij hanenkraaiwedstrijden waar het aantal van de kraaikreten een rol speelt, blijken krielkippen de grote rassen duidelijk te overtreffen. In de gouden tijden van het wedstrijdkraaien in Vlaanderen noemden de deelnemers van de hanenzettingen zich krieleniers. Vandaag de dag blijken bij Nederlandse kraaiwedstrijden in het bijzonder de Hollandse krielen vaak tot de kampioenen te behoren.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 23 mar 2018 17:47

Mijn keuze is gevallen op een paar mooie Belgische krielkipjes. De Doornikse kriel of de Brakel kriel. Kan iemand mij aan een adresje voor broedeieren helpen in Midden-Nederland?

Frankkip
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 jun 2017 22:16
Land: nederland
M/V: M

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Frankkip » 23 mar 2018 18:38

Jan Sch. Medeforummer.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Jan Bollen » 23 mar 2018 20:25


Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 24 mar 2018 00:13

Bedankt voor de tip Jan Bollen, dit zijn mooie kippen. Maar ik vind ze inderdaad te groot naast de Hollandse krieltjes. Die zijn wel iets zwaarder dan ze horen te zijn voor de rasstandaard maar ze zijn toch maar ca 550 g. Om er dan een kriel naast te zetten die 2x zo groot is lijkt me niet fijn voor voor de holl krieltjes. En ook het broeden wordt lastig. De eitjes van de holl krielen zijn maar 30-32 g.

Van Jan Sch heb ik zijn website en locatie al opgezocht. Hij woont nogal ver weg en broedt meestal zelf zijn broedeieren uit als ik het goed begrijp. Maar ik heb hem wel vragen voor het geval er dichterbij geen goede opties langskomen.

Bedankt voor het meedenken. Ik heb nog even tijd. Er moet nog een apart broedhokje worden geregeld en ik wil liefst dat de kuikens eind mei uitkomen. Een nestje met 7 eitjes is trouwens al genoeg. Ik wil maar 2 of 3 hennen overhouden.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 25 mar 2018 21:44

Vandaag de achterkant van de ren rattenproof gemaakt. En een opknappertje opgehaald. Even getwijfeld of ik deze nieuw zou kopen. Maar ach... Ik heb nog wat tweedehands materiaal liggen om het waterdicht te krijgen.

Die ik nu heb moet er 5 jaar geleden zo uit hebben gezien.
Afbeelding
Heeft iemand ervaring met zo'n hokje als broedhok?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 09 apr 2018 00:26

Ik had vorige week het broedhokje al klaar staan in een apart deel van de ren (de achterste ren). Maar balen... er is een beestje (mogelijk een rat?) die zich door het fijne kippengaas heeft gewurmd. Wat ben ik blij dat ik er nu achter kwam en niet over een of twee maanden!

Ik heb mijn plannen met het broedhokje dus om moeten gooien. Lekker zagen, schroeven en timmeren. :hamer: Niet erg hoor met dit weer. :zon:

Het oude hokje is de veiligste plek en deze kan ik zo nodig goed afsluiten van de rest. Daar mogen 1 of 2 dames, vanaf volgende week, Doornikse broedeitjes warm gaan houden.

Het losse hokje is nu als legnest vastgemaakt aan het extra stuk hok/overdekte ren met de zitstokken. Om wat meer bewegingsruimte te creëren is een mestplank onder de zitstokken gemaakt en de douche (zandbak) is naar de ren verplaatst (onder een afdakje).

Een muts (Black) is al een paar dagen vrij hardnekkig broeds. Ze zit nu blij te zijn op 3 pingpongballen. :puh2: Ik ben benieuwd of een van de kipjes (en wie) het tweede legnest gaat claimen.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor danielb » 09 apr 2018 00:41

een rat zich binnen gewurmd en dit ondanks al de maatregelen dat jij steeds neemt en al die natuurlijke rovers dat jij hebt zitten????
dat kan toch niet.... :crazyeyes:
denk dat op een dag al je hollandse krielen eens gedood worden door een uit de kluiten gewassen bruine rat als je eens geen echte maatregelen tegen ratten gaat nemen.
niet bestrijden is kans op meer ratten en meer ratten geeft meer kans op een rat die evnetueel lekkere (volwassen) kipjes lust ;)
en hoe ouder een rat kan worden...maakt een slimmere rat.
gelukkig zijn ze niet allemaal zo en je moet al pech hebben als dat wel zo is.
vooral hollandse krieltjes zijn als een dikke duif voor een bruine rat. :gulzig:
geen idee of dat zo is,maar denk het wel :gna:
bekijk nog eens dit filmpje....
https://www.youtube.com/watch?v=MqJUwR5h4Ec
deze kip is groter dan uw eigenwijze hollandse krieltjes,maar denk dat uw kippies wel op een veiligere plek slapen...????
maar dat is dus wat sommige ratten kunnen aanrichten....

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welke krielen leggen ook in de winter een ei.

Berichtdoor Trea » 09 apr 2018 18:18

Ja hoor Daniel, mijn kippen slapen in een hok met een kleine overkapte ren van dubbeltjesgaas met rondom stoeptegels. Dat gaat al 3 jaar goed zo. En ik hoop natuurlijk dat dat zo blijft. Er zit een automatisch kippenluikje tussen het hok/rennetje en de met roofvogelnet overdekte ren waar eventueel een rat in kan.

We hebben in februari twee keer een bruine rat in de ren zien lopen. De tweede keer hadden we hem bijna te grazen. De rat liep gezellig tussen de kipjes naar de strooigraantjes te scharrelen. We dachten/hoopten dat we met fijn kippengaas de rat wel uit het achterste deel van de ren konden houden. Maar helaas. Dat heeft waarschijnlijk een te wijde maas. We vermoeden dat de rat zich daar doorheen wurmt (grond weg achter en voor het gaas). De rat hebben we niet meer gezien. Misschien is hij toch een beetje bang geworden van de klopjacht en de stokslagen die op m afschampte.

We hebben het nu wel moeilijker gemaakt voor de rat. Er komt minder eten in de ren en hij moet meer moeite doen om er nog in te komen. Maar met kuikens neem ik liever geen risico.

We hebben hier een natuurstrook en een sloot achter de tuin. Het zou raar zijn te denken dat daar geen ongedierte/wilde dieren zouden zitten die gevaarlijk kunnen zijn voor kuikens of kippen. Maar die natuurstrook brengt ook veel moois. We zien soms ook bijzondere dieren als een groene specht en er heeft een paar jaar terug zelfs een poosje een fazant gezeten. Ook een koppel eenden, een reiger, vlaamse gaaien tortels en katten uit de buurt zien we er regelmatig. De andere kant van de medaille: De buurman vond vorig jaar een stuk van een aangevreten marter. En een vos is een paar maanden terug hier vlakbij gesignaleerd.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Hoeveel doornikse eieren passen er onder een hollands krielkipje?

Berichtdoor Trea » 11 apr 2018 10:30

Ik heb een vervolgvraag nu ik een ander ras heb uitgekozen. Ik heb zelf kleine kipjes die eieren leggen van maar ca 30 gram. Vorige keer paste daar in ieder geval 8 eieren onder.

Een hen is nu goed broeds. En ik wil haar eieren uit laten broeden van de Doornikse kriel. Deze zijn iets groter en wegen gemiddeld ca 38 gram.

Als er twee kloekjes broeds waren geworden had ik ze allebei 5 eitjes gegund. Dat moet denk ik wel goed gaan. Maar met één hen? Hoeveel eitjes zouden daarvan passen? Zou 6 het maximum zijn?

Ik ga een nieuw topic openen. (Andere titel is niet te zien in de lijst)


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten