Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Hollands krieltje » 23 sep 2018 21:46

Kraaien komt wss wel als hij eenmaal de hoogste plek heeft veroverd.. ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 23 sep 2018 23:20

Hollands krieltje schreef:Kraaien komt wss wel als hij eenmaal de hoogste plek heeft veroverd.. ;)

Voor het geval dat hij s ochtends te veel en te hard gaat kraaien staat er een apart nachthokje voor hem klaar (zonder automatisch kippenluikje).

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 03 okt 2018 14:01

5 maanden

Omdat de Hollandse krielen en de Doornikse nog steeds niet goed met elkaar omgaan zit ik eraan te denken om de twee groepen apart te gaan huisvesten. Ieder met een eigen ren.

De bazigste Hollandse krielen doen vaak heel naar tegen de doornikse hennen. Niet alleen wegjagen maar ook achterna zitten en ze in hun nekvel grijpen. Vooral rondom het eten. Ook al krijgen ze op 3 plekken eten en worden er granen, gras en kruiden in de ren gestrooid.

Ook blijven de Doornikse s avonds als ze de kans krijgen steeds een plekje zoeken buiten de ren. En de twee Doornikse hennen gaan steeds apart in het oude hokje slapen. Ze proberen niet eens meer om gezellig tussen de rest te gaan slapen, omdat ze ook dan stevig in hun nekvel worden gepikt.

Omdat dit al een tijdje zo gaat en de Doornikse inmiddels volwassen zijn, ben ik bang dat het asociale gedrag van de Hollandse niet meer verbeterd.

Wat denken jullie?

Om meer rust in de tent te krijgen denk ik er dus aan om een extra kippenhok te kopen/maken aan de achterste ren. En die plek dan af te sluiten en uitsluitend aan de Doornikse te geven.

Een bijkomend voordeel is dat de haan s ochtends achter in de tuin komt te zitten en we minder last hebben van het gekukel.

Trouwens als ze een apart hok en ren krijgen dan mogen ze wel een aantal uur per dag gewoon samen de tuin in. Als ze los zijn er ze krijgen van mij geen eten is er niks aan de hand.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22926
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Kip La La » 03 okt 2018 14:38

Lijkt mij een goed plan, zo heb ik het zelf ook altijd gedaan.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 03 okt 2018 21:19

Oke. Ik ga eens op zoek naar een geschikt hokje. Met de herfst voor de deur is dat praktischer dan zelf iets gaan bouwen.

Wel gek hoor dat een en ander met de opgroeiende Doornikse kuikens (vanaf een week of 10 ) zo anders gaat dan eerder met de Hollandse krielkuikens. Ook vind ik de Doornikse best wel schuwe kippen ten opzichte van de nieuwsgierige Hollandse krieltjes.

Toch jammer dat deze twee rassen niet goed samengaan. Als ik dit van te voren had geweten was ik op zoek gegaan naar Hollandse krieleieren in een apart kleurtje. Want de kleuren van de Doornikse zijn wel erg mooi.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 16 okt 2018 11:41

De jongedames zijn sinds kort aan de leg.
Het ruzie maken is nu ook beduidend minder. Dus ik kijk het nog even aan voor ik een nieuw hok ga kopen.

Koekie monster. Ze doet haar naam eer aan. Deze dame is 1,5 keer zo dik als Graaf tel.
Afbeelding
Omhoog is niet zo moeilijk. Maar omlaag vindt ze altijd een beetje eng.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten