Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 22 apr 2018 21:59

De eitjes heb ik net geschouwd maar ik vind het niet duidelijk en wil het overmorgen nog eens proberen. Onderstaande gepost bij % slaagkansen natuurbroed.

Trea schreef:Mijn eitjes/kloekjes zitten nu ook op dag 7 . Ik heb 5 eitjes bekeken maar vind het ook niet duidelijk. Ik krijg hetzelfde beeld als Hamerke. En bij geen van de eitjes zoiets als op de filmpjes van Lyn bij 7 dagen.

Moet ik misschien een sterkere lamp gebruiken? Ik heb nu de zaklamp van mijn mobieltje tegen het ei gehouden. Maar zie alleen luchtkamers wat spikkels en donkere delen in de eitjes. Een donkere helft of brede kring.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 25 apr 2018 12:00

Dag 10

Afbeelding

Er zijn veel onbevruchte eitjes zoals deze. Vanavond ga ik er de helft uithalen. Er blijven dan maar 2 kleine nestjes over.

Vandaag heb ik de ijverig broedende hennen even uit t hok gezet. Ze hadden maandag en dinsdag niet gepoept en waren misschien niet eens uit t nest geweest.

Black begon zenuwachtig te doen omdat ze naar de andere kippen wilde. Dus heb ik alles maar even opengezet. Pearl ging toen ze dat doorkreeg snel op een nestje zitten. Black en Pino bleven best lang van het nest. Dus ik was al even bang dat het ingrijpen niet zo slim van me was. Voor de zekerheid heb ik de gemerkte bevruchte eitjes maar onder Pearl gelegd. Maar Black en even later ook Pino gingen na 5-10 minuten weer naar verder broeden.

Dus nu zitten ze weer even met zijn drieën op 2 nesten.

Ik heb nu 2 vragen.
Als ik de onbevruchte eitjes weghaal kan ik alles onder een kloek schuiven en de andere kipjes broedsaf maken. Of ik kan ze verdelen en twee kippen op maar een paar eitjes laten zitten. Wat zouden jullie doen. ?

En kan het dat de eieren wel bevrucht waren maar niet goed zijn aangeslagen omdat er te veel kippen wilde broeden? En de eieren bijvoorbeeld te veel zijn gerold? Als dat zo is dan trek ik me de volgende keer niks aan van zenuwachtig kippengedrag en zet ik de broedse mutsen standvastig apart.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 25 apr 2018 12:12

Nee, ik denk dat ze gewoon 'leeg' zijn. Je kan de eieren verdelen. Kloeken zijn ook blij met één kuikje. Je kan ze onder eentje leggen. Als het dan niet botert dan kan je eentje apart zetten met kuikens ipv. twee én een hele poos één hen alleen. Mijn keuze zou zijn; alles onder één hen!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 25 apr 2018 13:13

Ik heb in totaal 6 hennen fryske.

De kloekjes zitten in zo'n kant en klaar hokje in de legnesten. De andere kipjes slapen op stok in een aangebouwd stuk waar nu tijdelijk een extra legnest aan is gemaakt. Dat deel heeft toegang tot de uitloopren.

Ze zien elkaar dus wel als ze uit de hokjes komen. De kuikens komen straks op de begane grond in het kek hokje.

Voor de rust, reinheid en regelmaat is het waarschijnnlijk het handigst om één kloek (ine mine mutte welke?) in het kek hokje te laten broeden en de andere mutsen broedsaf te maken.

Als het goed is liggen alle bevruchte eitjes al aan een kant. Dus die hen heeft dan geluk. ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 25 apr 2018 16:00

Nog steeds dag 10
Pino heeft Black uit 'haar' nest met de bevruchte eitjes gegooid. En de zwarte dames zaten weer met zijn twee op een nest (met de onbevruchte eitjes).

Ik heb de zwarte dames er uit het k.e.k./broedhokje gezet en voor de laatste keer alle eitjes in dit nest gecontroleerd. Geen leven te bekennen. Zusjes Black en Pearl kunnen nu samen uithuilen (broedsaf worden). Het tussendeurtje is weer dichtgemaakt.

Pino heeft nu het rijk alleen. En mag de komende 10 dagen alleen verder broeden.
Morgen nog even die eitjes controleren. Daar zitten waarschijnlijk ook nog 2 onbevruchte eitjes bij.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 25 apr 2018 17:29

Overdenking in fantasialand.

Als ik nou maar een paar kuikens krijg. En er zitten een of meer mooie Doornikse haantjes bij ....... Dan zou ik er misschien één of zelfs twee nog een tijdje kunnen houden..... Ik hoef met zo weinig bevruchte eieren voorlopig in ieder geval niet bang te zijn voor overbevolking.

Volgend jaar kan ik dan misschien weer de truc uithalen van 3 jaar geleden. Toen heb ik een haantje gehouden tot in het voorjaar een hen ging broeden. Een extra hokje dat ik donker kan maken heb ik al, voor het geval de buurtjes s ochtends uit willen slapen.

Wie weet krijg ik zo volgend jaar wel leuke mixjes van doornikse krielen en Hollandse krielen. ;).

Zijdehoeder
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 jul 2017 14:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Zijdehoeder » 29 apr 2018 20:10

En? Doet de kip het goed zo alleen op de eitjes?

Ik heb hetzelfde gedaan als waar je nu aan zit te denken. De kuikens die hier rondlopen zijn van een haan die de hennen zelf hebben uitgebroed, maar wel onverwant is aan ze...

Doornikse krielen en Hollandse combineren vast heel mooi!

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 29 apr 2018 22:41

Dag 14
Ja Pino doet het goed. Er liggen 4 bevruchte eitjes onder die ze uitstekend warm houdt. Meer valt er op dit moment ook niet te doen.

Heel grappig. De andere kippen gaan af en toe even bij Pino kijken als de deurtjes open staan. Ze zijn zich blijkbaar bewust dat Pino in hun oude legnest zit te broeden. Eerst gingen Black en Pearl nog in het nest ernaast zitten maar dat is nu over. En ze slapen ook weer gewoon uit zichzelf op stok. Black en Pearl zijn nu dus allebei broedsaf. Het nieuwe hokje is inmiddels helemaal geaccepteerd als legnest.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor danielb » 01 mei 2018 23:21

ik ben benieuwd...
blijkbaar is het deze keer toch ook weer een rommeltje geweest met de broedse hennen ;)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 01 mei 2018 23:54

Dag 16
Tja lastig die Hollandse krieltjes. Gekke moekes die als ze een heel nest met eieren zien, op slag broeds worden.

Maar nu gaat alles voorbeeldig. Pino gromt zelfs niet meer als ik r even over de veren strijk of kijk of de eitjes er goed onder liggen. Morgen alvast de knikkers weer van zolder halen en het hok eens goed kuisen waar straks de kuikjes hopelijk de eerste stapjes gaan zetten.

Ik ben zo benieuwd wat er uit gaat komen...


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten