Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 22 mei 2018 21:49

Ik heb Pino maar apart gehouden. Ook omdat we veel weg waren met de pinksterdagen.Ze heeft in principe voldoende ruimte en het is zo wel makkelijker de andere kippen vrij te laten in de tuin. Als ik er bij ben kunnen ze ook even in een mini-buitenren van ca 1m2.

Morgen eens proberen wat er gebeurt als ik de opening tussen Pino en de kuikens en de andere kippen openzet. Het heeft er misschien ook mee te maken dat Ini mini het kuikenvoer lekkerder vinden dan het legmeel. Als ze bij elkaar komen kunnen de andere kippen dat volop eten en is dat geen reden meer om de kuikens te pikken.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 23 mei 2018 16:35

Twee en een halve week na uitkomst. Wat groeien ze hard.

De kuikens eens goed bekeken. Ik kan nu al zien dat er een haantje bij is. Te zien aan een kartelige en duidelijke kam. Een ander kuiken heeft dat helemaal niet en is duidelijk een hennetje. Er is ook een twijfelgevalletje bij. We zullen het zien.

Vandaag mochten de kuikens in de grote ren bij de andere kippen. Ik kan erbij blijven en kijken wat gebeurt. En dat was maar goed ook.
Afbeelding

Pino en de kuikens gaan al snel nadat de klep open is gezet op verkenning in de overdekte aanbouw. Ik ga de bessenstruik in de achterste ren snoeien en toen ik opkeek waren Pino en de drie kuikens door de opening van het kippenluikje gegaan. Lekker scharrelen in de partyren. Het gaat prima met de andere kippen. Pino is af en toe wel heel fel als de andere kippen te dicht bij de kuikens komen.

Pino geniet dat ze weer een echt zandbad kan nemen in de grote bloempot. De kuikens kunnen er niet bij. Voor zulke kleine doornikse krielen is 50 cm blijkbaar nog te hoog. Af en toe kijkt Pino over de rand om te zien of alles goed gaat. :ilove:

De kippen gaan naar de achterste ren. Even later gaat Pino ook naar de achterste ren. Daar kunnen de kuikens niet heen omdat ze dan eerst op de bank moeten springen. De opening zit op 50 cm hoogte. En 50 cm is waarschijnlijk te hoog voor ze. Dus heb ik Pino weer teruggezet. Ze heeft het niet meer geprobeerd. Zou ze zo slim zijn?

Het gaat dan een hele tijd goed tot de kippen weer allemaal in de partyren lopen. Ieni mini ziet dat Pino een worm heeft gevonden voor de kuikentjes. En jawel hoor. Die worm wordt afgepakt. Vanaf dat moment worden Pino en de kuikens onrustig.

Pino gaat terug naar de overdekte ren. Om daar te komen moeten de kuikens weer 25 cm opspringen om door het kippenluikje te gaan. Op weg naar de partyren was dat geen probleem maar nu is het wel lastig. Ik leg een opstapsteen voor de opening zodat ze niet zo hoog hoeven te springen. Pino gaat heen en weer door het kippenluikje (om het voor te doen?). Maar de kuikens blijven langs het gaas op en neer lopen en snappen niet goed dat ze er niet doorheen kunnen. Na een poosje valt het kwartje bij twee kuikens maar het derde kuiken blijft maar zenuwachtig heen en weer lopen langs het gaas. En dan wringt ze zich ook nog in een hoekje waar ze bijna niet meer uitkomt.

Gelukkig had ik ze niet alleen gelaten. Ik bevrijdt het ukkepukje en zet haar op de rand van het kippenluikje. Fijn alles weer veilig op hun eigen stek. De klep gaat weer dicht en de kuikens kunnen weer bijkomen van het avontuur.

Zo zie je maar. De problemen zitten soms in een ander hoekje dan je verwacht.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 23 mei 2018 18:51

Je hebt er maar druk mee :gutgut: Fijn dat het zo goed gaat :duimop:

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor -+-kip-+- » 23 mei 2018 19:51

Kunnen Inie mini en Pino normaal wel goed overweg, of waar ligt het aan dat het nu zo ‘gestressed’ is? Hoop dat het bij ons niet vechten wordt over iets meer dan een week :roll:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 23 mei 2018 23:01

Pino en Ini mini kunnen normaal heel prima met elkaar overweg. Ze zijn 4 jaar geleden als twee zusjes opgegroeid. Zo-e (en Tommie de haan) kwamen later. Zo-e bleef altijd de laagste in de pikorde tot ze het jaar daarop kuikens kregen. Ini mini en Zo-e in één nest en Pino op een tweede nest.

De kuikens van Ini mini en Zo-e kwamen het eerst uit. Pino was niet blij met de nieuwsgierige kuikens en pikte ernaar. Pino heb ik toen met nest en al, naar een andere plek verhuisd. Toen Pino zelf kuikens had heb ik ze na een week weer samengevoegd en was het gepik naar andere kuikens over. De moekes met de kuikens liepen zonder problemen door elkaar.

Van de kuikens (van Tommie de haan) heb ik Black, Pearl en Tammie overgehouden. De 6 hennen hebben het altijd prima met elkaar kunnen vinden. Alleen als er lekker eten is laten Pino en Ini mini weten dat zij de baas zijn. De andere hennen krijgen een pik als ze voor hun beurt eten willen pakken.

Deze keer heb ik Pino apart gezet van de rest omdat me dat rustiger leek voor Pino en de kuikens én de andere kippen kunen dan gewoon in de tuin als er iemand thuis is. De kuikens durf ik hier niet in de tuin te laten. Zelfs met een kloek in de buurt is de tuin hier levensgevaarlijk met een groot scala aan kuikenrovers.

Nu wil ik proberen proberen om de kuikens regelmatig samen te voegen met de rest (in de ren). Voorlopig blijf ik een oogje in het zeil houden.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 30 mei 2018 22:50

30 mei. Even een update.

De kuikens met Pino en de hollandse krielen gaan nu heel goed samen (de pikorde is hersteld) . De kuikens blijven netjes in de partyren en de krieltjes gaan via de achterste ren de tuin in (en weer terug). Pino is ook even buiten gaan kijken maar hield het na 5 minuten gezien en keerde weer terug naar haar kroost. Lekker krabbelen en insecten zoeken.

Oscar is echt haantje de voorste. De twee andere kuukies krijgen ook nog Sesamstraat namen. Misschien wel graaf Tel en Koekie monster.

Vandaag zat Oscar samen met mama Pino op de slaapstok. Apart hoor een kuiken van drie en 1/2 week op een hoge zitstok tussen 4 'grote' hollandse krielen. De andere kuikens zien zo'n hoge stok nog niet zitten. Pino en Oscar sprongen er toen maar weer vanaf. Ze liggen nu weer gezellig met zijn drietjes onder Pino's vleugels in t legnest.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Fryske » 31 mei 2018 08:28

Hey Trea, wanneer komen er foto van die leukerds van je? We wachten :-D
Fijn dat het zo goed gaat :duimop:

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 31 mei 2018 21:49

Foto update

Afbeelding
Pino met haar 3 doornikse krieltjes, hier 25-26 dagen oud.

Afbeelding
Oscar

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22927
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Kip La La » 31 mei 2018 22:22

Ze zijn mooi! :duimop:

:gossip: Hoeveel eieren pasten er nou uiteindelijk onder je kleine kriel?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hoeveel eieren van een Doornikse passen onder een kleine kriel?

Berichtdoor Trea » 31 mei 2018 23:36

Ik had uiteindelijk 2 broedse mutsen, 12 eieren opgehaald en 6 eitjes paste makkelijk. 7 was ook wel goed gegaan.

Maar bij schouwen bleken er maar 4 bevrucht. En er kwamen er 3 uit. Die het alle drie supergoed doen.

Vooral Oscar is echt geweldig. Stuntman, brutaaltje, nieuwsgierig..... De andere twee zijn veel voorzichtiger. En het zijn alle 3 ijverige wormen- en andere beestjes-zoekertjes. Dat heeft Pino ze al heel jong geleerd.

De broedzorg begint al af te nemen bij Pino. Vandaag ging Pino even met de andere krieltjes op stap (in de tuin) en liet de kuikens in de ren achter.

Later waren Pino en 2 kuikens in de ren. Een kuiken zat alleen in een klein buitenrennetje voor de kuikentjes, maar daar kunnen de andere krieltjes nu ook in. Ik hoorde wat hard piepen. En jawel hoor. Het kuiken werd door Tammie gepikt. De kriel die het laagste in de pikorde is zag haar kans schoon om ook een keer de baas te kunnen zijn.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten