Liveblog eerste broedeieren

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 03 jun 2018 16:51

Op dag 23 gaat het opeens snel. Nummer 6 is inmiddels op weg naar de buitenwereld :duimop: . Denk dat het daarbij blijft. 1 kuiken is helaas doodgegaan terwijl ze half uit het ei was. Weet niet waardoor want het halve ei was open maar ze kwam niet door dat soort van vlies heen.

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Deesje » 04 jun 2018 12:09

dat is ook wel een heel leuk aantal voor kuikens... leuk en spannend he?
Ik ga er al niet meer van uit dat er op dag 21 iets 'komt' want hier is ook altijd dag 22 'prijs'.

Bij mij blijft de kloek (of beter gezegd 2 kloeken) ongeveer de eerste 2 dagen bijna alleen maar op het nest en heel af en toe even eten en drinken, maar dan snel weer terug. De tweede dag wordt er iets meer gewandeld dan de eerste, op dag 3 zijn ze dan echt flink aan de wandel in het hok, wordt er uitgebreid gezandbadderd en liggen ze regelmatig op een ander plekje dan 'in/op het nest'. Op dag 4 gaan ze hier dan naar buiten. Ze zitten niet afgesloten van de rest (2 hanen en 2 andere hennen) en worden buiten goed beschermd door beide hanen.
En waar eerst de kraai uit de voerbak mee mocht eten als de kippen voer kregen wordt die nu luidruchtig verjaagd :mrgreen: Daarnaast is het ongelooflijk hoe vlot de kuikens al 'zelfstandiger' worden, iedere dag zie je meer initiatief, wat meer afstand tot de kloek(en) en lekker zelf op onderzoek uit.

Dat ga je allemaal meemaken de komende dagen en weken, geniet ervan want het gaat zo snel!
Veel plezier

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 04 jun 2018 20:37

Dank je Deesje. Het zijn er idd 6 geworden. En idd super leuk, kan er (soms zonder dat je het door hebt) uren per dag naar kijken :ilove: . Je ziet ze nu al steeds meer per dag onder de moeder vandaan komen. Ik zal proberen nog wat foto’s te laten zien.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Trea » 04 jun 2018 22:45

Van harte gefeliciteerd +kip+.
Ik ben benieuwd :foto:

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 06 jun 2018 15:42

Vandaag kwam Splash voor het eerst dat ik het heb gezien in het ‘kuikengedeelte’ lopen. Ze kreeg gelijk 2 nieuwsgierige kuikentjes op haar af en na elkaar kort aangekeken te hebben kreeg het kuikentje een flinke pik op dr hoofd. Dit kreeg Splash wel gelijk weer terug van de moeder. Het ontaarde niet in een vechtpartij ofzo, denk dat dit gewoon kan gebeuren toch?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Trea » 06 jun 2018 17:37

Ja. even laten weten aan elkaar wat wel en niet wordt getolereerd.
De kloek doet t goed. Die beschermd haar kuikens. En kuikens leren zo om goed bij de kloek te blijven.

Die Oscar van mij was zo eigenwijs dat hij alleen naar de voederplek ging terwijl kloek Pino met de andere 2 kuikens in de ren waren. De hennen gaven Oscar een paar stevige tikken. (Pieeeep, pieeep). En Oscar ging weer snel naar moeders toe.

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 08 jun 2018 20:45

Vandaag voor het eerst naar buiten. Ze was blij om na een week weer buiten te zijn, maar ze overdreef wel een beetje. Ze heeft de hele dag in de stromende regen buiten gestaan met alle kuikens en ze gaat nu het avond is het nachthok niet in maar blijft in de ren tegen het gaas liggen. We hebben een plank tegen de schutting gezet als een soort droge plek maar daar gaat ze ook niet zitten. Vannacht gaat het weer regenen dus lijkt me niet bepaald fijn om de hele nacht buiten te zitten. Waarom doet ze dit? Er is geen bloedluis en we hebben ook geen bizar moeilijk trapje om op te komen ofzo. Wat is nu verstandig? :?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Kip La La » 08 jun 2018 20:48

Ik zou ze er even handmatig in zetten als ik jou was.

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor -+-kip-+- » 08 jun 2018 20:50

Dat is nog eens een snelle reactie, ik ga het proberen :duimop:

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Liveblog eerste broedeieren

Berichtdoor Raya » 09 jun 2018 09:41

Hoe is het gegaan vannacht?


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten