Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Elroy » 17 mei 2018 23:32

Dag allemaal,

Wij wonen sinds december in een nieuw huis en hebben daarbij een kippenhok met 4 Wyandotte krielen van nu anderhalf jaar oud overgenomen. We hebben ons verdiept in de kippenwereld en daar was dit forum een fijne hulp bij. Sinds februari hebben we er via een kennis een Leghorn haan bij, gered van de slacht. Een hele actieve haan, de eerste dagen even de pikorde bepalen, daarna enorm zorgzaam voor de hennen. Eén hen hebben we helaas 3 weken geleden laten inslapen nadat er gezwellen ontstonden op een poot en onder haar vleugel. Het was de liefste hen, we waren er erg emotioneel onder als zo'n beestje in je armen inslaapt... Maar dat is een ander verhaal, zal ik hier nog posten.

Vanaf die treurige dag besloten 3 verse eitjes (van iedere overgebleven hen één) onder de overduidelijk broedse hen gelegd, een vrij dominante en kraaierige hen. Vanmorgen waren 2 eitjes aangepikt en vanmiddag even over 5 terwijl ik het hok wat poepjes stond te rapen hoorde ik een hels gepiep. De hen ligt bovenin de nok van het nachthok en toen we het afdekdeksel eraf haalden zagen we het kuiken op de rug liggen. De moeder (Wyandotte Colombia) keek ernaar met opgezette nekveren en een apathische blik. En pikte toen enkele keren in op het kuiken! Nu was dit voor ons de allereerste keer dat we een kuiken uit het ei zien kruipen maar dit kon toch niet goed zijn? Kuiken weggehaald en racen naar de dierenwinkel voor een warmteplaat. Een ruime doos met zaagsel, voer en water en onder de plaat. Het piepen werd stilaan minder dus het zou goed moeten zijn. Nu was vanavond het tweede ei nog niet verder aangepikt maar we durven het vannacht niet te laten liggen bij de hen. Dus het tweede ei (met af en toe gepiep eruit) ook onder de warmteplaat gelegd. Nu hopen dat deze de nacht overleefd ander is ons kuiken alleen. Het derde ei is namelijk niet aangepikt en onder de lamp zit daar een soort soepje in, maar zo het lijkt geen kuiken. Hebben we juist gehandeld?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Trea » 17 mei 2018 23:45

Akelig als een kloek een pasgenoren kuiken dood probeert te maken. En voor mij lastig te beoordelen of je juist gehandeld hebt. Maar het klinkt in ieder geval niet fout.

Tip: een ei dat uitkomt moet je behoeden voor uitdrogen. Leg het ei bv op een vochtige doek en je kunt het bevochtigen met een plantenspuit.

Btw welkom op het forum en succes

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Kip La La » 17 mei 2018 23:54

Poeh ik denk dat ik het ei toch onder de hen liet liggen, is toch een precaire business, een ei uit laten komen.
En dan er heel goed op letten.
Het kan zijn dat het kuikje dat ze te grazen nam “niet goed was”
In ieder geval veel succes, moeilijk hoor dat soort beslissingen moeten nemen,

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Elroy » 18 mei 2018 00:09

Bedankt voor de reacties. We hebben het ei op een uitgewrongen lapje gelegd. Ik zou denken dat het ei nu wat afkoelt maar de plaat warmt het natuurlijk weer op. En we wilden de gok niet nemen dat het ei vannacht uitkwam en de hen het kuiken s ochtends vroeg dood zou pikken. We gaan maar ons bedje in, fingers crossed...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Trea » 18 mei 2018 09:56

En... is het ei uitgekomen?
Btw je had het doekje ook vochtig kunnen maken met warm water. Of warm water in een plantenspuit.

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Elroy » 18 mei 2018 14:18

Hoi Trea,

Vannacht wat onrustig geslapen maar vanmorgen toen we de plaat optilden zat daar nummer 2. Ze lagen op hun buikjes in het midden onder de warmteplaat. Zo'n plaat wordt best heet als ik mijn hand op de onderkant hou. Ze kunnen nu net niet staan onder de plaat maar ze zijn rustig dus zullen het wel naar de zin hebben. Ze zitten in een hele ruime doos met een laagje zaagsel, meel en water. Ze hebben een paar korreltjes meel gepikt vanmorgen. Het 2e kuiken is iets kleiner dan het 1e. Zelfde vader dus maar het 1e kuiken is van de witte pikkende Colombia Wyandotte en het 2e ei van een zwartzilver gezoomde Wyandotte. Het 3e ei lijkt niets te worden, met de lamp erop zit daar een soepje in.

We zijn in ieder geval heel blij dat ze samen zijn. Het is onze eerste keer en nog eigen kweek ook dus allemaal erg indrukwekkend en verterend om mee te maken.

Nu zou ik nog wel willen proberen de hen in een grotere ruimte in ons tuinhuis te zetten met een konijnenhok en kijken of ze de twee kuikens alsnog wil accepteren. Is dat aan te bevelen? De kuikens ogen gezond en zijn beweeglijk dus waarom zou ze gepikt hebben? Het zijn dus de eerste kuikens voor haar, ze is bijna 2 jaar oud, enorm broeds en vanaf het begin in de toom altijd al pikkerig en wat nukkig tegen de andere hennen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Trea » 18 mei 2018 15:14

Gefeliciteerd.

Zit de hen nog op t laatste ei? Dan heb je een kans dat t goed gaat.

controleer ook even op bloedluis. Soms is dat een reden dat een kloek nerveus gedrag gaat vertonen. Dan zou ik het niet eens proberen.

Zet eerst het ene kuiken erbij, gaat dat goed wissel dan het ene ei voor de t tweede kuiken. Maar zodra ze het kuiken pikt moet je stoppen en de kuikens apart op laten groeien tot ze volwassen zijn.

Blijf er een poosje bij om te zien wat er gebeurt.

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Elroy » 18 mei 2018 15:39

Dank je wel. We gaan het proberen, ik hoop het enorm.

Elroy
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 mei 2018 14:48
Land: Nederland
M/V: M

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Elroy » 22 mei 2018 12:37

Even een update: we hebben de kuikens niet meer bij moeders gezet. We geloven niet dat het goed zal komen nadat we onze video toen het kuiken net geboren was nog eens bekeken. De nekveren stonden continue overeind terwijl ze naar het kuiken keek en er werd een paar keer agressief op ingepikt. Zo hoort een kloek niet te beginnen. Toen we het opgenomen kuikengepiep aan haar lieten horen gingen de veren weer omhoog. Daarnaast loopt ze altijd een beetje uit de toom en volgt ook minder vlot de haan dan de andere hennen. Nee, het voelde niet goed.

Het 2e kuiken is dus binnen geboren en het gaat goed met ze. Ze hebben gelukkig elkaar. Ik weeg ze voor de grap iedere avond even en er komt steeds een paar gram bij, nu 40 gram na 4 dagen. Ze worden steeds actiever. Vraag me alleen af of ze net zo frequent eten als dat ze met moeder zouden zijn.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Wyandotte pikt pasgeboren kuiken

Berichtdoor Trea » 22 mei 2018 21:11

Bedankt voor de update. Fijn te horen dat het zo goed gaat.

Er zijn veel kuikens (de meeste) die opgroeien zonder kloek. Hun instinct is zo sterk ontwikkeld dat opgroeien ( weten wat ze moeten doen/eten ) normaal gespoken geen problemen geeft. Je moet ze op een gegeven moment wel leren om op stok te gaan slapen.

Voordeel. Je krijgt zo makkelijker hele tamme kuikens/kippen.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten