Op welke leeftijd zie je bij bepaalde rassen het verschil hen-haan?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Op welke leeftijd zie je bij bepaalde rassen het verschil hen-haan?

Berichtdoor Trea » 26 mei 2018 09:32

Van de Doornikse kuikens die ik nu heb kan ik met 3 weken al met grote zekerheid zien dat ik een haantje en twee hennetjes heb.

Bij de Hollandse krielen was dat bij de meeste kuikens met ca 6 weken te zien. En er waren met 8 weken nog een paar twijfelgevallen.

Sommige rassen/kuikens zie je het snel. En andere rassen/kuikens is het nog lang niet (met zekerheid) te zien.

En het maakt natuurlijk ook als je weet waar je op moet letten en hoeveel ervaring je hebt met opgroeiende kuikens.

Wat is jullie ervaring? Bij hoeveel weken is het bij welk ras te zien? Waren er onderling grote verschillen?

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Op welke leeftijd zie je bij bepaalde rassen het verschil hen-haan?

Berichtdoor -+-kip-+- » 26 mei 2018 09:44

Over 6 dagen komen mijn Orpington kriel eieren uit en ik zie nu al vaag tekenen van 4 hanen en 3 hennen :lol: . Wel leuk idee voor een topic dit Trea! :duimop:

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Op welke leeftijd zie je bij bepaalde rassen het verschil hen-haan?

Berichtdoor Fryske » 26 mei 2018 09:55

En waar zie je dat aan Trea? Kleur geslachtsgebonden? Nee toch?

De grootste fout die mensen (beginners?) maken is dat ze bij het herkennen van een vroeg haantje denken dat de rest hen is! Bij de meeste rassen is met een redelijke zekerheid op 6/8 weken wel te zeggen of het hen of haan is.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op welke leeftijd zie je bij bepaalde rassen het verschil hen-haan?

Berichtdoor Trea » 26 mei 2018 10:18

Misschien heb je gelijk Fryske. De tijd zal het leren.

Maar één kuiken heeft een duidelijk kammetje en heel andere pluizige veren in de nek in tegenstelling tot de andere twee kuikens. Het haantje heeft ook een andere tekening op de vleugels dan de andere twee. En ook al is 'Oscar' nog maar klein. Zijn gedrag is anders/brutaler dan die van de vermoedelijke dametjes. Oscar blijft bv. rustig als ik hem in mijn handen pak. De andere zijn wat banger (trillen een beetje).

Omdat de genetische verschillen vermoedelijk erg klein zijn verwacht ik dat de verschillen die ik zie geslachtsgebonden zijn.

Deborah123
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 mei 2018 22:21
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op welke leeftijd zie je bij bepaalde rassen het verschil hen-haan?

Berichtdoor Deborah123 » 26 mei 2018 11:02

Vorig jaar had ik 3 Meerzomig zilverpatrijs kuikens en was overtuigd van 1 haan en 2 hennen, gebaseerd op tekening en ontwikkeling veren. Bleek het ene “hennetje”, toch een haantje te zijn. Ik zag het eerder aan hun vechtgedrag, dan aan uiterlijke kenmerken. Nu heb ik 2x Ayam cemani, 2x Araucana, 2x Barneveldermix en 2x Leghornmix. Gezien de veerontwikkeling denk ik 2x Ayam hen, 1x Araucana haan en 1x hen. De allen zijn nu een week oud. De andere 4 zijn te jong om iets te zeggen, hopelijk zit er een hen bij. De toekomst zal leren of ik het juist heb deze keer...

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Op welke leeftijd zie je bij bepaalde rassen het verschil hen-haan?

Berichtdoor Fryske » 26 mei 2018 11:17

Het 'haantje' zal vast een haantje zijn. Maar de rest van je verhaal? Allemaal bedacht en gedacht, maar helaas...niet geslachtsgebonden! Mijn eerste buffennest waar Pien uitkomt is van de week 4 jaar geworden. 6 Kuikens, 2 met snel en veel vleugel, staartveren. 4 Werden door iedereen als haantjes bestempeld. Veel tragere veergroei, Pien die 'haantje de voorste' speelde. Sprong altijd op mijn rug, arm nek...Van de 2 snelle bleek uiteindelijk een haan en een hen. Van de 4 langzame, inclusief Pien, bleek maar eentje haan en drie (3) hen. Kortom het kan maar het kan net zo goed niet!

Heb nu 2 langzame en 5 snelle kuikens qua veren. Eentje kraait al vanaf dag twee, weet niet welke maar ik reken me echt niet te rijk! Te vaak klopt het niet! Bij de Zweedsje zouden heel veel haantjes zitten. Dacht ik zelf ook! Nu ze 8/9 weken zijn gok ik erop dat maar twee haantje zijn en de rest van de 11 hen :-D Andersom kan dus ook :-D

Heb best al veel kuikens zien ontwikkelen!

Gebruikersavatar
Redshibaman
Berichten: 212
Lid geworden op: 27 aug 2015 11:22
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Op welke leeftijd zie je bij bepaalde rassen het verschil hen-haan?

Berichtdoor Redshibaman » 26 mei 2018 13:20

Bielefelders geven zgn. "schei-kuikens". Dit betekent dat je direct na uitkomst kunt zien wat een haantje en wat een hennetje is. Er wordt ook wel gezegd dat het ras "auto-sexend" is.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten