Gezinsleven, natuurbroed

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 27 mei 2018 19:05

Na de verhuizing naar het nachthok in de schuur, met ruim voldoende binnenruimte zodat de familie niet boven op elkaar hoeft te zitten, en ook lekker binnen kan scharrelen met slecht weer. Een nieuwe ruimte, even wennen, de draai weer vinden... heerlijk om te zien. De kippies hebben nu een binnenhok van 10m2 met een hoekje met een extra verdieping waar ze kunnen slapen... Geen zitstokken vooralsnog want die worden braaf genegeerd en het hele stelletje slaapt op elkaar op de grond :mrnono: daarom het hele hok met tea tree olie behandeld en daarna met diatomeenaarde. Zandbak met zand en diatomeenaarde erin en de kippies lijken tevreden
Afbeelding

de bakken waarop ze kunnen broeden heb ik bewust verplaatsbaar gemaakt omdat ik niet wist of het door mij gekozen hoekje door de dames 'gewenst' zou zijn. Lekker in het donkere hoekje op de grond.... dit jaar voor het eerst 4 hennen, waarvan 3 fanatiek broeds en 2 hanen... en dus toch een beetje onzeker hoe het zou verlopen, zouden de dames ruzie maken om de eitjes? Of om de kuikens? Zouden de beide heren het allemaal kunnen 'handelen'? Vorig jaar hebben we gezien dat 2 hennen perfect samen kunnen broeden en samen kuikentjes kunnen opvoeden, dat 'papa'haan een prachtige functie in de opvoeding kan hebben en dat hij zowaar voor de kuiken echt zorgt, ze voer laat zien en ze beschermt. Maar nu was er een tweede haan.... vorig jaar nog een donzig pluisje, nu een grote sterke haan, hoe zou hij het doen?

Afbeelding
Nou hij kent zijn plaats... daar is Mannie onze 'oude' haan erg duidelijk in. Mannie heeft het druk, hij moet met de niet broedse hen naar buiten maar wil tegelijk broeden met de andere dames.. drukdruk dus. En Fien, de jonge haan mag binnen maar niet te dichtbij en wacht dus maar braaf buiten.

Eitjes onder 1 kip gelegd, 3 bakken met aanvankelijk 3 hennen op 3 bakken.. al snel waren het 3 hennen op 2 bakken (en s avonds verdeelde de hele familie zich over de bakken). Het leuke was dat de dames ook afwisselend de eitjes bebroeden, en als er eentje even naar buiten wilde nam de ander de nest-zorg over... draaideur broeden :crazyeyes:

Uiteindelijk hebben we 3 eitjes laten liggen, waarvan er op dag 22 eentje is uitgekomen.. Kuuk. Omdat het warm was hoefde Kuuk niet zo nodig onder de kloeken, hij (ik gok zomaar dat het een beetje teveel haantje de voorste is en dus een haan wordt) zit er liever bovenop.
Afbeelding
De twee kloeken op het nest blijven alles samen doen en zijn super zorgzaam, zonder ruzie en wisselend op de overgeleven 2 eieren (omdat die van 1 of 2 dagen later kunnen zijn heb ik ze nog laten liggen).

Foto's maken in ons oude hok was beduidend makkelijker en beter, dus weinig beeldmateriaal van de eerste twee dagen (in een donker hoekje levert echt niets op).

Vandaag dag 3, de dames komen van de eieren af dus die heb ik weg gepakt, Kuuk blijft helaas alleen. De dames genieten weer fanatiek van een zanbad en Kuuk huppelt overal tussendoor, snapt zandbadderen nog niet zo maar leert wel uitschudden. Gemalen graan... leuk maar niet nodig want de hele graantje worden vakkundig door de kloeken gemalen, de eerste regenwormpjes... worden door de dames 'vermoord' waarna Kuuk mee mag eten. Verbijsterend hoe zorgzaam, hoe lief en hoe goed het samen gaat. Behalve de boze tante, broedse hen nummer 3 is niet lief als je in de buurt komt, dat kan meer beter snel duidelijk zijn.

Afbeelding

Onze niet broedse hen en Mannie de haan komen lekker vaak op kraamvisite en liggen opeens hele delen van de dag in het hok..

En dan dit, wat een heerlijk stel is het...
Afbeelding
Afbeelding

Morgen eens kijken of ze naar buiten willen want een beetje zonlicht kunnen de bleke lelletjes wel gebruiken
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Roan12 » 27 mei 2018 19:09

Prachtig!

-+-kip-+-
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 sep 2016 19:22
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor -+-kip-+- » 27 mei 2018 19:31

Foto’s van kuikentjes vervelen nooit! :ilove:
Mag ik vragen welk ras jij hebt?

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 27 mei 2018 19:46

-+-kip-+- schreef:Foto’s van kuikentjes vervelen nooit! :ilove:
Mag ik vragen welk ras jij hebt?


Ik heb Brahma krielen

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Fryske » 27 mei 2018 19:54

Wat een pracht gezinnetje! :ilove: Die Mannie toch :-D

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor jantien » 27 mei 2018 23:51

En je geeft de brahma kuikens geen opfokkorrel/kuikenmeel??

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 28 mei 2018 07:31

jantien schreef:En je geeft de brahma kuikens geen opfokkorrel/kuikenmeel??


Nope.. ik ben er zo eentje die voor mens en dier (Of het nu hond, kat, paard of kip is) niet van bewerkt voedsel houdt. De korrel moet verhit worden en daarmee verlies je veel waardevolle stoffen. Vorig jaar heb ik 6 kuikens op enkel granen, zaden, pitten, noten, groente, fruit en insecten tot prachtig gezonde kippen (4 van de 6 die ik er heb, behalve de buff Columbia hen en mannie de haan) laten opgroeien en ik heb geen enkele reden gevonden om dat niet nog weer te doen. De afwisseling en variatie zijn in mijn ogen belangrijk vanwege actief voedingsstoffen transport waarbij als je steeds hetzelfde in dezelfde hoeveelheid aan biedt er steeds hetzelfde wel en niet opgenomen wordt. Nu kom je met een gewone korrel net als met gewoon bewerkt mensenvoedsel meest best weg zonder ziekte, maar... nou ja ik weet wat voedsel voor.mijn gezondheid betekent en wil en kan dat de dieren hier niet ontzeggen

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 28 mei 2018 13:55

vandaag dag 4 en met dit weer lekker naar buiten.. voor de dames weer feest want er gaat niets boven een zandbad in het zonnetje en tussen de planten scharrelen.

Afbeelding

Rekken en strekken...
Afbeelding

op zoek naar lekkers

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

van al dat scharrelen word je helemaaaaal niet moe..
Afbeelding

Afbeelding

en als dan de 'boze' tante in de buurt komt laat een van de kloeken wel merken wat ze daarvan vindt...
Afbeelding

En zo is de hele familie weer verenigd buiten, genietend van het zonnetje, de wormpjes en alle grassprietjes en ander groen

Afbeelding

En na al het gescharrel een schaduwplekje opzoeken om lekker te doezelen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Fryske » 28 mei 2018 14:36

:ilove: :ilove: :ilove: Prachtig!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Roan12 » 28 mei 2018 19:14

Schitterend! :duimop:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten