Gezinsleven, natuurbroed

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 11 jun 2018 21:05

Kuuk is inmiddels bijna 3 weken oud, en al heeeeeel erg zelfstandig :mrnono: Kuuk loopt rond met onze jonge haan, die opvallend voorzichtig is en zoekt af en toe dekking bij zijn mama's (die hem al steeds meer alles zelf laten uitzoeken). Wel slapen kuuk en beide kloeken nog samen in het aparte hok (daarmee zette ik ze binnen en buiten toen Kuuk nog geen plankjes omhoog en omlaag kon lopen), dat is nu steevast de slaapplek, ben erg benieuwd wanneer ze kiezen om weer met de rest te slapen.

Dat is ook wel grappig want sinds het kuiken er is mag onze jonge haan bij de hennen slapen, voorheen was dat voor onze 'oude' haan nooit een optie en ondanks dat er nog maar 2 hennen over zijn om bij te slapen doen de twee heren het prima samen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Trea » 11 jun 2018 23:32

Aah, wat een prachtige foto's weer.

Na een week het nest en de zitstokken af te wisselen, lijken mijn kuikens ( 5 weken ) nu definitief naar het domein van de volwassen kippen te zijn verhuisd.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Raya » 05 jul 2018 17:27

Hoe gaat t intussen?
Tijd voor opnieuw wat foto’s zou ik denken! ;)

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 10 jul 2018 21:14

intussen hebben we 3 kuikens bij van onze kleinste hen (de enige die niet broeds was toen de rest dat wel was), die zijn inmiddels 5 dagen oud, eentje op dag 22 en 2 op dag 23 uit gekomen. En toen bleven er een paar eieren liggen, waarvan er 2 erg warm waren, in de tussentijd is de hen met kuikens aan de wandel maar gaat ook wel nog steeds op de eieren terug, dus laten liggen.. en toen kwam onze andere parttime broedse hen erop zitten dus werd het weer een afwisselend broeden (af en toe de witte, dan weer de bruine hen)

En nu 5 dagen na het uitkomen van de eerste ronde is er dus nog een kuiken uit gekomen, deze werd echter door de andere kuikens tamelijk gemolesteerd, de bruine hen die parttime broedde (alleen de laatste dagen is naar buiten gevlucht en kon het kuiken niet beschermen), nu hebben we het kuiken eruit gehaald, apart onder de lamp in de hoop dat het het verleeft....

het wordt al levendiger, er komt steeds meer geluid uit, beweegt meer maar stort tussendoor ook steeds in.. ik weet niet wat voor de eerste 24 uur normaal kuikengedrag is (meestal zie ik ze dan niet want zitten ze onder de hen), dus we laten het maar even zo... warmteplaat erboven, binnen in de keuken, handdoekje om tegenaan te kruipen, en dan zien of het de nacht gaat overleven. (het lijkt of er een stukje teen mist en er wat zwelling in het pootje zit maar laat het beestje rustig liggen en alle krachten gebruiken om de nacht door te komen zonder extra stress)

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 10 jul 2018 21:14

intussen hebben we 3 kuikens bij van onze kleinste hen (de enige die niet broeds was toen de rest dat wel was), die zijn inmiddels 5 dagen oud, eentje op dag 22 en 2 op dag 23 uit gekomen. En toen bleven er een paar eieren liggen, waarvan er 2 erg warm waren, in de tussentijd is de hen met kuikens aan de wandel maar gaat ook wel nog steeds op de eieren terug, dus laten liggen.. en toen kwam onze andere parttime broedse hen erop zitten dus werd het weer een afwisselend broeden (af en toe de witte, dan weer de bruine hen)

En nu 5 dagen na het uitkomen van de eerste ronde is er dus nog een kuiken uit gekomen, deze werd echter door de andere kuikens tamelijk gemolesteerd, de bruine hen die parttime broedde (alleen de laatste dagen is naar buiten gevlucht en kon het kuiken niet beschermen), nu hebben we het kuiken eruit gehaald, apart onder de lamp in de hoop dat het het verleeft....

het wordt al levendiger, er komt steeds meer geluid uit, beweegt meer maar stort tussendoor ook steeds in.. ik weet niet wat voor de eerste 24 uur normaal kuikengedrag is (meestal zie ik ze dan niet want zitten ze onder de hen), dus we laten het maar even zo... warmteplaat erboven, binnen in de keuken, handdoekje om tegenaan te kruipen, en dan zien of het de nacht gaat overleven. (het lijkt of er een stukje teen mist en er wat zwelling in het pootje zit maar laat het beestje rustig liggen en alle krachten gebruiken om de nacht door te komen zonder extra stress)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11752
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor jantien » 10 jul 2018 22:06

Deesje schreef:het wordt al levendiger, er komt steeds meer geluid uit, beweegt meer maar stort tussendoor ook steeds in.. ik weet niet wat voor de eerste 24 uur normaal kuikengedrag is (meestal zie ik ze dan niet want zitten ze onder de hen), dus we laten het maar even zo... warmteplaat erboven, binnen in de keuken, handdoekje om tegenaan te kruipen, en dan zien of het de nacht gaat overleven. (het lijkt of er een stukje teen mist en er wat zwelling in het pootje zit maar laat het beestje rustig liggen en alle krachten gebruiken om de nacht door te komen zonder extra stress)


(Moet je eigenlijk in je recente topic plaatsen ;) )

Dit is normaal kuikengedrag :-)

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 10 jul 2018 22:24

jantien schreef:
Deesje schreef:het wordt al levendiger, er komt steeds meer geluid uit, beweegt meer maar stort tussendoor ook steeds in.. ik weet niet wat voor de eerste 24 uur normaal kuikengedrag is (meestal zie ik ze dan niet want zitten ze onder de hen), dus we laten het maar even zo... warmteplaat erboven, binnen in de keuken, handdoekje om tegenaan te kruipen, en dan zien of het de nacht gaat overleven. (het lijkt of er een stukje teen mist en er wat zwelling in het pootje zit maar laat het beestje rustig liggen en alle krachten gebruiken om de nacht door te komen zonder extra stress)


(Moet je eigenlijk in je recente topic plaatsen ;) )

Dit is normaal kuikengedrag :-)


Ik zat nog met een kuiken op mijn buik onder mijn hand, dat hielp inderdaad wel.. maar ga zo even bijschrijven in het andere topic, dank je!!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Fryske » 10 jul 2018 22:30

:duimop:

Deesje
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 nov 2016 20:03
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Deesje » 18 jul 2018 20:53

een update van de familie....

na Kuuk, de 4 kuikens bij onze witte (buff columbia) hen, daarna het nakomertje Freubeltje (4 dagen later), is afgelopen weekend het laatste uitgebroede ei door onze andere hen uit gekomen. Nu is het wel klaar met de verdeelde broedsheid en het gedeeld eieren uitbroeden, de bruine hen heeft uiteindelijk maar een week hoeven broeden voor ze haar kuiken mocht verwelkomen dus komt er makkelijk vanaf :mrnono:

Freubeltje doet het super, huppelt en springt met de rest mee, is maar een ietsiepietsie kleiner maar hoort er helemaal bij. Het nieuwe kuiken is vandaag (dag 4) voor het eerst buiten geweest (met trapje en oploopje, zelf met de kloek gedaan) en dat gaat prima onderling. Ze zijn alleen nog gewend dat er een hokje buiten staat, daar gaan ze dan in zitten en vervolgens breng ik ze binnen.. dat was even ingewikkeld toen er 2 hennen met kuiken(s) in wilden

Kuuk, inmiddels 8 weken oud, als dit geen hennetje wordt weet ik het niet meer
Afbeelding

Afbeelding

aardbeitjes smikkelen
Afbeelding

de 4 kuikens gezellig op een hoopje met freubeltje ertussen, achteraan met het vlekje op het koppie, niets te merken van een wat moeizame start en heerlijk om te zien dat ie het zo goed doet (en hopend dat het een hennetje is)
Afbeelding

kuikenhoopje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

op onderzoek in de tuin, steeds een beetje verder bij de hen vandaan.. vooral deze is af en toe de rest even kwijt (ze zijn nu 2 weken oud)
Afbeelding

Afbeelding

op pruimenjacht
Afbeelding

uitzicht creeren....
Afbeelding

Afbeelding

kippenkontjes :ilove: bij de drinkbak
Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gezinsleven, natuurbroed

Berichtdoor Isabel » 18 jul 2018 21:14

Wat een mooie foto's weer. En dito dieren. Ik geniet er iedere keer van. :ja:


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten