Windeieren en helemaal geen bij zijdehoenders

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gige
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2018 12:25
Land: Nederland
M/V: V

Windeieren en helemaal geen bij zijdehoenders

Berichtdoor Gige » 14 aug 2018 23:33

Dag mensen,

Tijd geleden hier ook wat gepost over een van onze zijdehoentjes, die toen erg ziek was. Ze is er helemaal bovenop gekomen, ze is alleen nooit aan de leg gegaan. Maar daar gaat het nu niet over.

Ik heb steeds plannen hier actiever te worden en niet alleen in 'nood' langs te komen, maar mijn prive-omstandigheden zijn de laatste maanden wat hectisch en roerig. Ik hoop er ooit ruimte voor te vinden, gewoon lekker kletsen over kipjes. Voor nu kom ik toch weer even om advies.

Naast Michanke, het zieke kipje wat nooit is gaan leggen, zijn Camus en Maaike ons wel heel netjes en goed gaan verblijden met eitjes, zo einde van de winter. Ze hebben nu beide een half jaar goed gelegd, netjes zo elke dag, anderhalve dag een eitje. Tot een paar weken geleden. Maaike begon windeieren te leggen, bij de eerste maakte ik me geen zorgen, bij de tweede begon het te kriebelen. Het leek weer even beter te gaan, maar de laatste vijf dagen legt ze alleen nog maar windeieren, of helemaal niet. Camus heeft tot een aantal dagen geleden doorgelegd, maar is nu denk ik helemaal gestopt. Ze gaat wel naar het legnest, zit daar een uurtje, en komt dan zonder ei gelegd te hebben weer naar buiten.

Ik heb al een en ander opgezocht. Probleem lijkt te liggen in de vitamine, als ik het zo inschat. Grit en schelpjes hebben ze en eten ze, ik denk dat ze genoeg binnen krijgen. Maar het lijkt erop dat ze het niet goed om kunnen zetten. Dus ik vermoed vitamine, of het Egg Drop Syndrome, maar ik zet nu eerst in op de vitamines. Onze kipjes krijgen legkorrels, voldoende, scharrelen daarnaast door de tuin, krijgen elke dag wat restjes groente en af en toe een beetje graantjes uit de hand. De legkorrels zijn van het eigen merk van de plaatselijke dierenwinkel. We halen elke maand een nieuwe zak, en de zak gaat in een plastic afsluitbare emmer. Het deksel daarvan doe ik niet altijd even goed dicht.

Ik geef ze sinds eergisteren multi-vitamine druppels, speciaal voor kipjes. Het windei van vanavond leek weer wat kalk te hebben, het was iig niet meer puur een vliesje, voelde wat harder aan.

Vraag aan jullie, als jullie dit lezen, wat denken jullie er dan van? Nog tips of adviezen? Kan het liggen aan het openhouden van de trommel met eten, of is dat wel heel kort door de bocht? Of zou de goedkoopste eigen merk legkorrel niet genoeg voedingswaarde hebben? Of nog hele andere ideeen waar ik nu misschien totaal niet aan denk of overheen kijk?

Ik hoor graag jullie reacties!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Windeieren en helemaal geen bij zijdehoenders

Berichtdoor tuff cookie » 15 aug 2018 08:57

Zelf heb ik geen goeie ervaringen met eigen merk voer. Zou eens een goed merk voer proberen. Vitaminen voor nu lijkt me wel goed, mineralen zijn ook belangrijk. Het groenvoer en graantjes die ze krijgen ook maar even mee stoppen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Windeieren en helemaal geen bij zijdehoenders

Berichtdoor Trea » 15 aug 2018 10:02

De oorzaak is soms niet te achterhalen. Vaak is niet het voer de boosdoener maar een infectie bij de eierstokken.

Als het voer niet voldoende opneembare kalk heeft dan geven kippen meestal dunschalige eieren. Je kan proberen om ze extra kalk aan te bieden in de vorm van gesnipperde eierschalen. Het schijnt dat die vorm van kalk beter opneembaar is dan kalk uit schelpen.

Soms zijn de problemen ook ineens over na de rui of een winterstop.

Gezonde voeding is natuurlijk altijd goed. Ik geef mijn kippen daarom biologisch voer. Kost maar een paar euro meer per zak van 20/ 25 kg en daar zit geen vergiftigde mais en soja (GMO) in. Verder scharrelen ze nog wat beestjes, groen en fruit bij elkaar uit de tuin (ook bio).


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pearlsofpassion en 3 gasten