Hoe vroeg broeden?

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Gebruikersavatar
Hollands krieltje
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 jul 2011 11:16
Land: Nederland
M/V: M

Hoe vroeg broeden?

Berichtdoor Hollands krieltje » 06 nov 2018 12:18

Hoe vroeg in het jaar beginnen jullie met broeden?

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Hoe vroeg broeden?

Berichtdoor RodrigoCosta » 06 nov 2018 20:02

Ik volg dit topic alvast mee. Zelf heb ik dit jaar voor het eerst gebroed. Eerst met een heel kleine machine voor maar 6 eitjes, waar ik een hen en een haan Marans aan heb overgehouden. Later met een grote broedmachine waar ik uiteindelijk een kleine 20 kuikens aan overhield. Daarna nog natuurbroed waar ik 8 kuikens aan heb overgehouden. Het overgrote deel van de kuikens is weg, maar heb er 8 gehouden. De 8 natuurbroed kuikens heb ik ook nog, die zijn pas op 18 september uitgekomen. Daar hoop ik nog 3 kuikens van te behouden, de andere geef ik weg of verkoop ik.

De eerste kuikens bij mij kwamen dit jaar eind juli uit.

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Hoe vroeg broeden?

Berichtdoor Roan12 » 06 nov 2018 20:21

Dat is erg afhankelijk van een aantal factoren en ook waarom je wilt fokken. Zo ook aan de hand van de middelen die je hebt (broedmachine of natuurbroed).

Aangezien ik voor tentoonstellingen dwerghoenders (krielen) fok, stel ik mijn broedrondes af op de tentoonstellingen waar ik wil insturen. Voor mij is het niet nodig om eerder dan eind maart de eerste kuikens uit te laten komen. Dan zijn de eerste precies op tijd klaar met uitgroeien voor de eerste shows in oktober/november. De broedrondes die erop volgen zijn voor mij goed voor de latere shows in november en december. Zo stem ik mijn broedperiode af.

Fokkers van hoenders (grote kippen), die vaak veel trager groeien beginnen al in januari soms in december met het uit laten komen van de eerste kuikens.

Als je gewoon een nestje kuikens wilt voor het plezier is van maart tot mei een mooie periode. Zeker als je met een kloek broed. De kuikens worden dan in het voorjaar geboren en hebben dan nog ruim de tijd om goed uit te groeien in goede omstandigheden.


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast