Vraag over broedsheid (afsplitsing verschil kip en krielkip)

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
Christel2016
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2016 19:23
Land: Nederland
M/V: V

Vraag over broedsheid (afsplitsing verschil kip en krielkip)

Berichtdoor Christel2016 » 26 jan 2019 11:34

Hallo,
Ik heb 3 welsumerkrielen waar ik super gek op ben, maar ze gaan wel steeds minder leggen volgens mij. Ze zijn nu bijna 4jaar oud, is dit normaal?? Maar goed, ik heb ze gekregen voor mIjn verjaardag, roep ook steeds dat ik ze heb voor de liefde en niet voor het ei. Maar na al die heerlijke eitjes die ze leggen is die uitroep al wat bijgesteld. :gutgut: Ik wilde er 2 bij, maar ze waren moeilijk te krijgen dus heb ik nu 2 wyandotte krieltjes erbij waarvan de ene volgens mij nu broeds is.Ze wil alleen maar in het nesthokje zitten en als ik haar eraf wil halen valt ze me aan. Ik pak haar er wel af en stuur ze naar buiten om te eten en zo ,maar zodra ze haar kans schoon ziet zit ze weer in,t leghok Nu mijn vraag(hehe) is dit normaal en hoe lang duurt zoiets??
Alle advies is welkom.
Groetjes Christel

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Verschil kip en krielkip.

Berichtdoor Roan12 » 26 jan 2019 14:26

Naarmate hennen ouder worden gaat ze inderdaad wat minder eieren leggen. Maar dat wil niet zeggen dat het plotseling stopt. Ze kunnen nog wel een aantal jaar hiermee door gaan, maar het aantal zal af blijven nemen.

Die hen lijkt inderdaad broeds te zijn. Het verschilt per ras, per kleurslag en vaak ook nog eens per hen hoe hardnekking het kan worden. Als je haar vaak genoeg van het nest haalt en zorgt dat ze voldoende te eten/drinken krijgt dan zal ze wel een keer stoppen. Zijn de andere dames op dit moment niet aan de leg. Dan kun je ook de legnesten afsluiten, of nog beter weghalen indien mogelijk. Dan zal ze hopelijk andere activiteiten opzoeken. Voor de rest klinkt het verder allemaal heel normaal.

Christel2016
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 mei 2016 19:23
Land: Nederland
M/V: V

Re: Vraag over broedsheid (afsplitsing verschil kip en krielkip)

Berichtdoor Christel2016 » 27 jan 2019 13:40

Hallo,
Dank voor de reacties
Ik haal de broedse kip wel van het leghok af en haal de gelegde eieren van de andere kipjes meteen weg als het gelegd is. Dat merk ik vanzelf want de dames laten duidelijk horen dat ze trots zijn op hun legsel
Dank en groetjes, Christel


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten