Eieren broeden

De leg, eieren, broeden, broedmachine, broedsaf maken, kuikens en kuikenopfok
LeviGsma
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 mar 2024 12:45
Land: Nederland
M/V: M

Eieren broeden

Berichtdoor LeviGsma » 14 mar 2024 07:33

Hallo, ik heb sinds gisteren broedeieren en heb ze in de broedmachine, alleen mijn broedmachine draait de eieren niet vanzelf. Ik heb overall gezocht over hoe ik de eieren moet draaien maar elke uitleg is anders, dus weet iemand misschien hoevaak en hoe ik de eieren moet draaien? Ps ze staan met de punt naar beneden.

Bassievlotje
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jul 2023 17:58
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eieren broeden

Berichtdoor Bassievlotje » 14 apr 2024 19:50

Ik snap de verwarring want iedereen zegt wat anders online;⁠-⁠)

Maar zelf leg ik de eieren gewoon 'plat' , horizontaal, op de bodemplaat. Dat met de punt naar beneden is volgens mij alleen als je die broedeieren wilt bewaren voor een aantal dagen, of voor in sommige broedmachines met automatisch keer-systeem.

Dan trek je een streep(met potlood, stift kan giftig zijn) van de punt naar de bodem van het ei, (helemaal over de lengte) zodat je kan bijhouden hoe je ze draait. Je draait ze dan minimaal 2 keer per dag. Je kunt door die streep bijhouden hoe je ze hebt gedraaid door, bijvoorbeeld, de potloodstreep eerst op de plaat te leggen en als je de eieren draait naar boven en de volgende keer weer terug enz, enz... Vanaf dag 18 stoppen met draaien, maar dat wist je denk ik al....

Een beetje lastig uit te leggen online, maar ik hoop dat je het begrijpt. Dit is iig hoe ik het doe! Succes!

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Eieren broeden

Berichtdoor danielb » 15 apr 2024 05:15

in sommige broedmachines kan je de eieren enkel rechtopstaand zetten.
uiteraard niet helemaal recht,want je moet ze normaal gezien schuin kunnen zetten.
waarschijnlijk in een slag van ongeveer 45 graden.
draai ze minimaal 2 keer per dan.(dus ongeveer elke 12 uren)
3 keer is beter. (dus ongeveer elke 8 uren)
de ene keer staan ze naar links gericht en de ander keer naar rechts gericht.
of naar voor en naar achter,afhankelijk hoe je voor de eieren staat ;)

dus :
bijvoorbeeld smorgens keren/kantelen als je opstaat en 12 uren later terug naar de andere kant.
of smorgens en dan nog eens na het werk bijvoorbeeld en dan nog eens voor het slapen gaan.

Bassievlotje
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 jul 2023 17:58
Land: Nederland
M/V: M

Re: Eieren broeden

Berichtdoor Bassievlotje » 15 apr 2024 08:22

Ahh zoo... Ja met zulke soort broedmachines ben ik niet erg bekend. Maar nu je het zegt heb ik ze wel eens voorbij zien komen op internet


Terug naar “Voortplanting, eieren, leggen, broeden en kuikens”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten