ligging ren,in de zon of niet?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
garwozsa
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:21
Land:
M/V: V
Locatie: hoogland

ligging ren,in de zon of niet?

Berichtdoor garwozsa » 04 apr 2006 10:12

Hoi allemaal..
Een vraag..binnenkort gaan wij onze achtertuin opknappen en er wordt een ren geplaatst.Nu wil ik weten of het echt noodzakelijk is voor kippen
om de ren in de zon te plaatsen of juist niet...Ik lees in het beruchte kippen encyclopedie dat de voorkant van het nachthok op het zuidoosten hoort te staan..Dat gaat dus niet in mijn tuin,die ligt op het oosten,en dat zou betekenen dat het hok scheef geplaatst wordt en aan de kant waar een heg staat.(vol met kleine vogels en die heg moet wel eens gesnoeid worden)Ik kan natuurlijk ook gaas spannen voor de heg en dan van binnenuit de heg moeten snoeien,maar dan kom ik nooit bij de bovenkant want ik wil wel meteen een vaste overkapping..Aan de andere kant van de tuin komt een houten schutting (perfect als achterwand voor de ren) en dat betekent dat de kips in de schaduw lopen. Dus.... iemand met een idee of suggestie???? Ik weet dat teveel zon in de zomer niet goed is..maar ik lees hier op het forum ook dat kips het geweldig vinden in het zonnetje te zitten ...DUS WAT MOET IK??????

Mutske
Berichten: 2752
Lid geworden op: 03 aug 2003 22:01
Land:
M/V: V
Locatie: Meerhout
Contacteer:

Berichtdoor Mutske » 04 apr 2006 10:22

Af en toe zouden kippen toch wel eens wat zon moeten hebben. Ze vinden het inderdaad geweldig om een zandbadje te nemen in het zonnetje. Een ren waar altijd alleen maar schaduw is, zal op zich ook wat vochtiger zijn. Mijn rennen zijn ook niet op het zuidoosten gericht, maar er komt zelfs in de winter af en toe een streepje zon door (niet overal, maar op bepaalde plaatsen in die rennen).

Gebruikersavatar
garwozsa
Berichten: 171
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:21
Land:
M/V: V
Locatie: hoogland

Berichtdoor garwozsa » 04 apr 2006 10:38

Het liefst zou ik de hele tuin gebruiken zodat ze de hele dag zon tot hun beschikking hebben,maar ja..er zijn toch grenzen..Alhoewel....ik kan ook links beginnen langs de heg en dan via de achterkant naar de rechterkant weer terug naar de schutting..dan krijg je dus een omgekeerde u-vorm...nou..ik weet niet of Paul dat wel leuk gaat vinden... t'is wel een optie HIHI

Saza
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jun 2006 22:59
Land:
M/V: V

Berichtdoor Saza » 04 jun 2006 23:16

Hoi, ik ben nieuw hier, maar begin toch maar meteen al met vragen stellen ;).
Wij hebben ongeveer net zo'n probleem als garwozsa. Er is bij ons namelijk geen mogelijkheid om de kippen op het oosten te zetten. Is dat onoverkomelijk? Ik zie namelijk op iedere site dat kippen graag licht uit het oosten willen.

Gebruikersavatar
Lieve
Berichten: 13755
Lid geworden op: 01 okt 2002 21:59
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Oost-Vlaanderen

Berichtdoor Lieve » 05 jun 2006 14:02

dat is niet zo belangrijk hoor.

zolang het maar niet binnenregent in het nachthok
zolang ze maar ergens kunnen schuilen als het regent
zolang ze maar ergens wat zon en ergens wat schaduw kunnen vinden

is het al lang goed ;)

Succes! :-D

Saza
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 jun 2006 22:59
Land:
M/V: V

Berichtdoor Saza » 05 jun 2006 14:21

Oh, pfoe... dat scheelt weer. ;)


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten