Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
eenhoorn
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Berichtdoor eenhoorn » 01 aug 2008 19:07

Graag het topic lezen voor je je in de discussie mengt. Het is leeswerk maar anders wordt het meer herhaling van zetten en daar schiet niemand wat mee op.

=========================================================================================

Ik heb nu regelmatig gemerkt dat sommigen (waaronder ikzelf) worden bekritiseerd over de manier van het houden van kippen.

Nou heb ik zelf vernomen dat het niet bij iedereen wordt gedaan. En dat stuit mij nogal eens tegen de borst.

Ik vind dat iedereen zijn/ haar meningen mag geven maar doe het wel zo eerlijk en doe het dan bij iedereen waar je het idee hebt de kippen (of andere dieren) in een klein hok komt te wonen of woont.

Voor mij is de lol er nu behoorlijk vanaf om op deze site/forum te komen omdat je toch niet voldoet aan zijn/haar ideeën van het houden van kippen.

Terwijl het een hele leuke forum is en veel van kunt leren maar als je zodra je (in mijn geval) een topic maakt en krijg je meteen de volle laag over dat ik eerst maar eens een grotere hok moet maken of eigenlijk mijn dieren gewoon vrij moet laten lopen.

Jammer dat je op deze manier het plezier wordt vergalt door een ander(en).
Laatst gewijzigd door lnge op 26 dec 2015 12:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd naar onderwerp ipv een raadplaatje ;)

cetinel
Land:

Re: Discussie over ......................

Berichtdoor cetinel » 01 aug 2008 19:30

ik heb toch wel de indruk dat er gerageerd word hoor,als men vind dat de dieren niet zo goed gehuisvest zijn,maakt niet uit wie het is....
heb tot nu toe niet echt het gevoel gehad dat er iemand uitgepikt werd?
al kan ik natuurlijk wel eens wat dingen over het hoofd zien,zit ook niet continu op het forum( al lijkt het soms wel zo :roll: )

gonda
Land: Belgie
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 01 aug 2008 19:43

Je hebt lef om dit topic te openen, want hier komt ambras van... gegarandeerd.
Je vraagt een reactie, je krijgt het van mij: ongezouten, wat ik ervan denkt, je hebt het nu zelf uitgelokt.

Dit is mijn reactie:
Misschien is het bij jou het toppunt of het ergste....ik ben vandaag terug gaan kijken op je site ivm de kippenflats.
Dat zijn mooie kippenflats, maar als die kippen per koppel daar continu moeten opgesloten zitten, dan vind ik dit gewoon schandalig
Ik heb zelf zo'n twee kippenflats (met elk drie appartementen), en die dienen alleen als nachtverblijf voor een koppeltje ko shamo's: dus die gaan elke avond in hun appartement, en die komen 's morgens er terug uit, en omdat elke kippenflat open staat, gaan ze er ook hun eitje in leggen, sommigen altans

Ik moet eerlijk zeggen dat ik reeds lang niet meer echt reageerde op die kleine hokken (zoals op vele zaken, omdat het toch verspilde moeite is), maar toen ik de foto's zag van de duiven, en hoe ik dan ook zag op welke manier de duiven moeten zitten, toen vond ik het weer te gortig.
In Be zet ik me oa in voor het dierenwelzijn bij duiven, en dat allemaal indachtig, wetende hoe je goed duiven moet houden, ermee fokken, ermee leven, dan vind ik dat het hok waarin de duiven zitten gewoon wraakroepend is, op je foto's zie ik duidelijk een kweekhokje, dus daar zit een koppel opgesloten en daarvoor heb je gewoon een parkietenhok staan.
En toen was de maat weer eens vol.

En dan kijk je weer eens naar al je foto's, naar je zogezegde tuin, en dan heb ik maar één conclusie:
er is in zijn totaliteit van 'binnenkoer' want van een tuin zou ik hier zeker niet durven spreken, niets diervriendelijk, en dat is niet alleen jammer, dat is gewoon wraakroepend

We hebben al heel vaak op jouw hokken gereageerd, maar duidelijk heb je uit alles niets geleerd, en nu je ook nog eens heb laten zien hoe de duiven zitten, dan is voor mij de maat vol.
En wat ik voor de rest zou doen, dan hou ik voor mezelf, maar dat voorspelt niet veel goeds.

wodkacola
M/V: M

Berichtdoor wodkacola » 01 aug 2008 19:46

zo, en dat is er uit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

linny_80
Land:

Berichtdoor linny_80 » 01 aug 2008 19:51

zonder me in enige discussie of wat dan ook verder inhoudelijk te mengen:

ik denk dat iedereen die de moeite neemt om op een forum te lezen en/of te leren over kippen, het beste met ze voor heeft. iedereen houdt kippen op de manier dat diegene denkt dat het het beste is en dat binnen de mogelijkheden ligt. dat wil niet zeggen dat er geen ruimte voor verbetering is, maar niet iedereen heeft dezelfde mogelijkheden, qua ruimt en/of financiën.

het is jammer dat er niet meer adviserend wordt gereageerd in plaats van dwingend, maar ja, het gebeurd op alle plekken waar mensen bijelkaar komen die gepassioneerd zijn over hun hobby of interesse.

DUS: steek allemaal eens de hand in eigen boezem, ook al heb je het niet zo bedoeld, je woordkeuze kan een reactie oproepen die je niet voor ogen had. Ik bedoel hier niet mee te zeggen dat iedereen zijn woorden 10 keer moet afwegen voordat er op gepost wordt, maar til allemaal niet té zwaar aan wat er wordt gezegd. een forum is een plaats waar een hoop gezegd wordt, puur op schrift, waarbij het heel moeilijk is om emoties op de juiste manier over te brengen.

bedenk dat we allemaal dezelfde hobby hebben!

edit: toen ik deze post wilde posten kreeg ik de melding dat er voor mij een nieuwe post was gemaakt dat ik misschien eerst wilde lezen voor ik het mijne postte. dat heb ik dus maar even gedaan.

en daar schrok ik best van. wat heeft het voor zin om zo iemand een veeg uit de pan te geven? ik heb de foto's niet gezien en ga zo ook niet bekijken omdat het mijn visie op de zaak niet veranderd. mensen die op zo'n manier bejegend worden zijn mijns inziens helemaal niet van plan om er iets aan te doen. als er wat meer adviserend gereageerd zou worden zou misschien meer bereikt worden. niet iedereen zal zijn achtertuin diredct verbouwen, maar de kans wordt misschien iets groter.

een laatste opmerking: probeer niet allemaal de wereldverbeteraar uit te hangen en hou het vooral gezellig!

wodkacola
M/V: M

Berichtdoor wodkacola » 01 aug 2008 20:02

een goed oplettende lezer, zou gezien hebben dat er steeds vaker kritiek komt van hoe dieren worden gehuistvest.

in plaats van bij elk nieuw hok te zeggen OOOOOOOOh en AAAAAAAAAAAh word er regelmatig een kanttekening geplaatst, of die dieren ook vrij rond mogen lopen. en vaak is dat voor een beginende kippenhouder voldoende, en zorgt die er ook voor dat de kippen in de rest van de tuin rond mogen lopen.

Waar jij je nu aangevallen voelt over het feit, dat er gezecht word, dat je kippen/duiven te klein behuist zitten, werd ik nog niet zo lang geleden aangevallen toen ik zei, dat er veel te veel dieren in een voiliere zaten. maar blijkbaar mag je er niks over zeggen hier, als er op de desbtrefende foto ook kippen te zien zijn, dan mogen we alleen naar de kippen kijken en niks over de huisvesting. Ik vind dat nog veel erger, er word ook altijd meteen verwezen naar een ander, het punt is dat we moeilijk met terug werkende kracht dit kunnen doen. wat mij betrefd mag dat best hoor, zetten we alle kippen hokken op dit forum op een rijtje, en krijgen ze allemaal een keurstempel.

de meeste hier hebben een wel een grote mond over legbatterij kippen, maar er zijn er hier voldoende die hun eigen kip amper meer ruimte gegeven.

Als we hier op zo'n forum, geen aanzet mogen maken tot een beter huisvesting van kippen, waar zouden we dan moeten beginnen. we kunnen ook van bovenaf beginnen, dan komen er gewoon regeltjes voor, en dat zullen we allemaal nog mee maken, dat het houden van huisdieren ook aan regels gebonden zal zijn. dit komt deels door de overlast van sommige dieren, anderzijds aan het veel meer warderen van het feit dat dieren ook rechten hebben, die rechten hebben ze wel al, maar die worden nog niet altijd streng gehanteerd.

we weten van te voren, dat dit een pitig topic zal worden, wat een dezer dagen wel weer zal eindigen met een slotje :lol:

nel
Land: NL
Contacteer:

Berichtdoor nel » 01 aug 2008 20:03

Daar gaan we weer : Hou het vooral gezellig.

Goede raad, gemeend advies....het wordt meestal gewoon in de wind geslagen. Men doet toch wat men zelf wil.
Er zijn door verschillende mensen heel vriendelijk , dingen aangedragen waardoor het daar op dat plaatsje voor mens EN dier goed vertoeven zou zijn.
Wordt daar op gereageerd of wordt daar wat mee gedaan ???????
Welnee.

Hou het vooral gezellig als je daar behoefte aan hebt, maar laat anderen dan de vrijheid om op te komen voor een beetje "gezelligheid " voor de dieren.

Angelique
Land: Nederland

Berichtdoor Angelique » 01 aug 2008 20:05

Ik ben hier nog niet zo lang lid, dus heb ik nog niet kunnen ontdekken of er echt dingen op de man of vrouw worden gespeeld. Maar een algemene reactie wil ik niet laten.
Het vallen over te kleine hokken zie ik zelf als opbouwende kritiek. Zelf heb ik er ook de schruft aan als ik dieren in kleine hokjes zie zitten. Of het nou om een kip of een paard gaat maakt me dan niet zoveel uit. Krijgen die dieren verder geen vrijheid dan zitten ze wat mij betreft hun tijd uit in plaats van dat ze leven.
Een stuk schuld leg ik bij de hokkenverkopers, die stug een hok geschikt voor 3 kippen aanbieden waar naar mijn idee een cavia nog tekort aankomt en waarom zou je dan als leek in eerste eraan twijfelen of dat wel voldoende is. Het ander stukje schuld leg ik toch bij de eigenaar in de vorm van egoïsme. En dan egoïsme in die zin van......ik heb maar beperkt ruimte maar ik moet en ik zal toch die tien kippen houden, terwijl drie kippen ook leuk zijn en die drie zouden dan ruimte genoeg hebben gehad, terwijl het voor tien stuks dus krappie an zal worden. Ik denk (hoop) dat niemand verwacht dat ieder trosje kippen op minimaal 500m2 moet lopen, want dan zouden die van mij ook sneu zijn, maar wat ik ondertussen gelezen heb hier is dat men hoofdzakelijk valt over de "standaardhokken" waar voor een kip geen ruk in te beleven valt.
Dat men blijkbaar structureel over je waarschijnlijk te kleine behuizing (ik ken het niet, dus weet niet precies waar het over gaat) valt als er verder "iets" is met je kippen is natuurlijk vervelend, maar vind ik op zich niet raar. Als men van mening is dat er met je basis dusdanig iets mis is dat je daarmee het welzijn van je kippen op het spel zet dan zal daar tot vervelens toe over gevallen worden. Het resultaat daarvan kan 2 kanten op, of iemand bedenkt dat je misschien minder kippen op een m2 moet gaan houden, of iemand denkt...stik maar met jullie gezanik.

gonda
Contacteer:

Berichtdoor gonda » 01 aug 2008 20:12

tav Liny
Niemand zal zeggen dat je geen commentaar mag geven, maar vooraleer je commentaar geeft, doe dan tenminste de moeite om te gaan kijken naar de foto's, en plaats van een retoriek af te steken die een pastoor op zijn preekstoel mag houden
en geloof me, achter elk woord dat ik heb geschreven, sta ik, en blijf ik staan, en door dit topic te openen, wist ze op voorhand dat dit als gevolg zou zijn.

Oh ja, indien je het topic zou gelezen hebben over ''veranda' in tuin, dan zou je gelezen hebben hoe we op een heel vriendelijke manier haar getracht hebben op andere ideeen te brengen
Daar ze daar niet mee akkoord gaat, heeft ze dit topic geopend.

Dit gaat over DIERENWELZIJN, en over niets anders
amen en uit

monique
Land: nederland

Berichtdoor monique » 01 aug 2008 20:22

Voor mij is het om het even wie degene is, laat ik dat even voorop stellen.

Ik zet me al jaren in om dierenwelzijn te verbeteren, en een groot deel daarvan gaat vaak over de huisvesting. Alleen al omdat de winkels de totaal verkeerde voorbeelden geven.

Ik heb uit echt eigen ervaring gezien wat het met dieren kan doen als ze (vaak ook eenzaam) opgesloten zitten.
Het vreet aan dieren. Als dieren niet hun natuurlijk gedrag kunnen uiten, dan gaat er vroeg of laat iets mis.
En nu komt het, geloof het of niet, maar de meeste mensen zien het niet (of willen het niet zien) of herkennen het niet als gevolg van.

In je eerdere topic heb ik ook mijn visie uitgelegd. Je hoeft helemaal geen weiland aan tuin te hebben om dieren op een plezierige manier te kunnen houden. Ik heb ook geen grote tuin, maar geef mijn dieren in de tuin wel de mogelijkheid om zichzelf te zijn. Wat bedoel ik daarmee..in het geval van kippen, deze moeten kunnen scharrelen, een sprintje kunnen trekken, met de vleugels klapperen en op de puntjes van hun tenen staan zonder hun kop te stoten. Zandbadderen, zonnen, in de schaduw gaan dutten. Spitten in de aarde, kuilen graven, eitjes op het gemak leggen enz enz.

Jolanda, ik heb werkelijk niks tegen jou als persoon, het maakt me alleen verdrietig om te zien dat dieren zo gehouden worden.
Mag ik je vragen, en ik hoop echt dat je de tijd wilt nemen om deze vragen te beantwoorden. Als je bovenstaande leest, is er dan niks in je dat denkt....inderdaad, zo zou het moeten zijn?
Ben je zelf echt gelukkig met de manier waarop je kippen in een flat en je duiven in een kooi zitten?

Dit is niet als aanval bedoeld, ik wil heel graag weten wat iemand denkt die dieren zo huisvest, en ik geloof oprecht dat de verdere verzorging, en het genieten van je dieren vanuit jouw oogpunt prima is!

Nel en ik maken momenteel een kinderboekje waarin het leven van een opgesloten diertje beschreven wordt, vanuit zijn oogpunt. Zonder het uit zijn verband te trekken, want het diertje zelf heeft niet eens zo door waarom het zo´n miserabel leven lijdt, maar het heeft hem wel doen wegkwijnen. Door de visie van diertjes die het ´beter´hebben ondekt hij hoe het ook anders kan, en laat het zien hoe hartverscheurend het is wat wij mensen dieren eigenlijk aan doen, gewoon omdat we het kunnen en zoveel het ´normaal´vinden.
Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.....
Laatst gewijzigd door monique op 01 aug 2008 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Huisvesting”