Discussie Kippenhokken/rennen / benodigde ruimte voor kippen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Wyandodo
Land: Be
M/V: M

Re: Discussie over Kippenhokken

Berichtdoor Wyandodo » 18 mei 2013 15:04

:ontopic:
Oké, hier gaan we weer :-)

kysimoza
Land: Belgium
M/V: V

Berichtdoor kysimoza » 20 mei 2013 13:44

hahaha en dit allemaal door mijn misbruik van de U in plaats van uw :p

:oops: :oops: :oops: sorry :p

Greenleaf
Land: Belgie

Berichtdoor Greenleaf » 05 jun 2013 21:19

Ik heb net heel de topic doorgelezen.
In eerste instantie om te weten te komen hoeveel ruimte kippen nodig hebben.
In conclusie heb ik niets geleerd.
Wat er wel instaat is:
- dat als je kippen meer vierkante meter ter beschikking hebben dan de andere forumleden je ongebreideld kritiek mag uiten
- dat de ruimte beschikbaar een invloed heeft op het gedrag van kippen
- dat sommige mensen denken dat ze telepathisch zijn en dan nog wel in het kips
- dat de groepsstructuur van kippen niet gekend is of toch niet rasafhankelijk

Wat ik wilde weten:
- welke omgeving hebben kippen nodig, in ruimte maar ook afwisseling? Ik heb 4 legkippen op 7,5 m2 met een nachthok van 1m2. Struik in de ren. Ik liet ze ook in de tuin maar men hond heeft er 's nachts een op een verkeerde plek gevonden en die kip is nog altijd aan het bekomen na een paar dagen. De pluimen zullen wel terug komen als ze het overleeft. Heb dus even geen zin om dat te herhalen.
- is 4 een goed aantal voor groepsgedrag.
- ik heb ze nu een paar weken en het gedrag komt aardig los, veel gescharrel, ze kruipen minder weg als je naar het hok komt en tokkelen erop los. Wat voor gedrag kan ik nog verwachten?

Wat ik wilde meegeven in mijn vragen:
Ik geloof niet in de uitspraken over natuurlijk kippengedrag. Kippen zijn gedomesticeerd, niemand weet wat hun natuurlijk gedrag is.
Niemand weet of een kip gelukkig is en het is niet relevant.
Voor mij is 3000m2 kaal gras afstompender dan 30 m2 afwisseling.
Ik geef al heel lang geen moer meer over opinies over dierenwelzijn, dat gaat over de gevoelens van mensen. Ik ben geïnteresseerd in mijn kippen. Ik heb ze om eieren te leggen en als dat stopt is het soepkip tijd tenzij ikzelf of mijn kinderen er een specifieke emotionele band mee gekregen hebben.

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 06 jun 2013 00:10

Greenleaf schreef:Ik heb net heel de topic doorgelezen.
In conclusie heb ik niets geleerd.

Wat ik wilde weten:
- welke omgeving hebben kippen nodig, in ruimte maar ook afwisseling? Ik heb 4 legkippen op 7,5 m2 met een nachthok van 1m2. Struik in de ren. Ik liet ze ook in de tuin maar men hond heeft er 's nachts een op een verkeerde plek gevonden en die kip is nog altijd aan het bekomen na een paar dagen. De pluimen zullen wel terug komen als ze het overleeft. Heb dus even geen zin om dat te herhalen.
.

Je zou ook de FAQ Huisvesting van kippen eens kunnen lezen.
Alleen is de grootte van het nachthok, van minder belang dan de grootte van de ren. Kijk eerst hoeveel renruimte je kan bieden en pas dan het nachthok aan op de hoeveelheid kippen die in je ren kunnen.
Dit gaan we ook nog verduidelijken in de FAQ.

Lieve

Berichtdoor Lieve » 06 jun 2013 08:09

Greenleaf schreef:Ik heb net heel de topic doorgelezen.

Wat ik wilde weten:
- welke omgeving hebben kippen nodig, in ruimte maar ook afwisseling? Ik heb 4 legkippen op 7,5 m2 met een nachthok van 1m2. Struik in de ren.

Dan zitten jouw kippen erg krap wat de ren betreft. Dat had je zelf ook al wel geconcludeerd denk ik. Het zou eigenlijk dubbel zo groot moeten zijn voor 4 kippen.
Het hok is wel groot genoeg want 1 m zitstok zal daar wel in kunnen.

Greenleaf

Berichtdoor Greenleaf » 06 jun 2013 19:01

Was ook wat ik dacht, in principe zouden ze heel de tuin kunnen hebben overdag. De mix kinderen, hond, kippen en verschillende ontsnappingscenarios zorgt voor wat problemen...
Het hok en de ren is meer om ze een vaste plek te geven waar ze gerust zitten en niet te lang achter eieren te moeten zoeken.
'T zijn leuke dieren en ik wil nog wat afleiding voor ze bedenken, een compostvak in de ren zie ik niet helemaal zitten maar wat hout laten rotten en dan afwisselend een stuk met lekkere beestjes erop in de ren leggen bvb.

Zandbadderen kunnen ze makkelijk, graven ook nu dus nog een speelplek die ik afwisselend wil houden.
Het viel me op in de thread dat hier weinig wordt over gesproken maar het lijkt me wel belangrijk.

Greenleaf

Berichtdoor Greenleaf » 06 jun 2013 19:15

@Inge, lijkt me een goed idee:

Hoe groot is de ren
Wat is de kwaliteit van de ren (mijn suggestie)
Dan zo groot kan het nachthok
Dus zoveel van x soort kippen

Alleen ontbreek je dan nog steeds een motivatie waarom die of die groote.
Ik vrees een beetje dat het antwoord gaat zijn, omdat je dan geen commentaar van medeforumleden gaat krijgen.

Ik heb ergens gelezen op het forum over pikdrift en de link met beschikbare oppervlakte, er zullen nog wel andere zaken zijn

Ook lijkt me een haan of geen haan nogal een groot verschil.

lnge
Moderator
Land: nederland

Berichtdoor lnge » 07 jun 2013 00:16

Op een kleine oppervlakte een x aantal kippen zorgt voor een snellere vervuiling. Daardoor sneller kans op ziektes en wormbesmetting en stank. En als je een kip de kans geeft, zie je toch natuurlijk gedrag. Een paar weken geleden heb ik mijn ren uitgebreid met een stukje tuin waarmee ik niets doe. Daarin is een vijvertje en er staan wat struiken, het is een beetje een rimboe :gutgut: Sinds ze daar toegang toe hebben zie ik ze niet meer in de oorspronkelijke ren. Ze zitten veel onder de struiken te rommelen, waar natuurlijk een hoop lekkere beestje te vinden zijn. Kippen voelen zich ook veiliger onder struiken, omdat de kans om door een roofvogel gepakt te worden dan kleiner is. Dus je doet kippen het meeste plezier met een stukje wildernis. Vermaak zorgt er ook voor dat ze elkaar niet in de veren vliegen.
Je kan ze wel een weiland geven van een paar honderd m2, maar daar zit ook niet veel afwisseling voor ze in. Terwijl je bij wijze van spreken van 15 m2 een paradijsje voor ze kan maken.

kukeletok
Land: Nederland

Berichtdoor kukeletok » 16 jul 2013 22:48

Zo, even bijna onafgebroken de 30 pagina's van dit topic doorgebladerd. Weer een aantal uur verder.

Hier hebben de kippen nog geen definitief buitenverblijf, deze is nog in aanbouw maar dit is een stuk vertraagd vanwege het slechte voorjaar en onverwachte drukte maar het gaat voor nu nog wel goed. Binnen in de schuur hebben ze wat minder de ruimte, maar hier zitten ze ook alleen in de nacht. Overdag mogen ze lekker tussen de frambozenstruiken scharrelen en ze hebben het er ook prima naar hun zin heb ik zo het idee (fladderen, sprintjes trekken, stofbadjes nemen, mislukte kraaipogingen doen en aan het eind van de dag liggen ze allemaal bij de ingang en laten ze zich ook probleemloos oppakken, wat ik niet had verwacht, om weer teruggezet te worden in de schuur).

Ik weet niet de precieze maten van de verblijven, mogelijk wel iets aan de kleine kant, ik schat dat het verblijf in de schuur pakweg 3-4 vierkante meter is en buiten het frambozenweitje zou iets van 24 vierkante meter kunnen zijn (wilde gok). Hier scharrelen dan 27 hollandse kuifhoenders, waarvan 20 grote en de rest kriel, echter, deze zijn nu nog 6 weken oud dus nog niet uitgegroeid, het is niet de bedoeling dat ze allemaal blijven, er gaan er nog weg.

De hokken die ik nu in aanbouw heb worden 2 hokken naast elkaar. 1 word 27,8 vierkante meter en de ander 30,25 als ik goed reken (ze hebben een iets afwijkende maat omdat het zo makkelijker is met bouwen, er zit een knikje in het verblijf omdat de ren na een paar meter iets smaller word vanwege de 'uitwapperzone' van de was aan de waslijn). De nachthokken kan ik op 2 vierkante meter houden, maar ik zou ook nog kunnen kiezen om ze wat ruimer te maken, moet ik nog even bekijken als het geraamte staat, vervolgens komt ervoor een stukje waarbij de wanden tegen de wind worden beschermd, ik twijfel nog of ik hier een soort van ramen met plexiglas maak (vanwege het broeikaseffect wat dat oplevert als de zon ertegen schijnt in de zomer, en hout trekt de warmte volgens mij toch al aan). en daarna een groot deel overdekt met platen tegen de regen als bescherming ook voor de kuiven, maar het uiteinde laat ik misschien wel open, al ben ik nog niet zeker erover, omdat ik de kipjes ook wel wat wil gunnen. Ik verwacht niet dat gras zal blijven staan, zeker met overdekken word dat geen succes, dus dat moet ik nog even gaan bekijken.

Nu ik dit bericht toch tik, ik gebruik geïmpregneerd hout voor het hok, moet ik dit nog met beits overdoen? Wat doen jullie en kan dit kwaad voor de kippen zelf? En hoe zit het met verven, het zal waarschijnlijk niet gelijk geverfd gaan worden, misschien later maar dat vind ik minder belangrijk, al beschermt het het hout misschien ook wel deels?

Groetjes, Harry.

Martijn73
Land: Duitsland

Berichtdoor Martijn73 » 08 aug 2013 00:59

Eerder had ik de kippen los lopen en dan liepen ze rustig 500 meter van het nachthok.
Kennelijk gebruiken ze die ruimte dus wel als ze de kans krijgen en dat zegt dan iets over het natuurlijke gedrag.
Ik vond het zelf te veel van het goede en omdat ik ook honden heb die best een kip lusten heb ik toch maar een ren gemaakt.

Het is een weitje van 3,5 bij 10 en daar lopen nu 4 kippen op.
Voordeel is dat het tot nu toe lekken groen blijft.
Het nachthok is een deel van mijn stal en die is 2 bij 8.

Toch lopen ze nog steeds vaak los als ik die dag de honden niet meer los ga laten op het erf.

Wat me opvalt is dat kippen eigenlijk door blijven zoeken zolang er nog iets op lekkere diertjes te onderzoeken valt. Het is jammer om ze die mogelijkheid te moeten ontzeggen als het wel kan.

Terug naar “Huisvesting”