kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
veerlika
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:26
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor veerlika » 22 feb 2009 19:24

Dag beste mensen,

sinds vorige week zaterdag heb ik twee kippen. De eerste nacht zat de ene kip mooi op stok en zat de andere onder de eerste kip. De tweede nacht zat de ene kip op de andere stok en zat de andere kip gewoon in het stro op de grond in een hoekje. Ik heb ze op de stok gezet, maar ze ging er gewoon meteen weer af. Nu dit weekend stel ik vast dat de dames gewoon gezellig in het legnest liggen te slapen op de grond. Ik heb de legnesten nu afgezet met een groot karton. Maar elke avond vind ik dit karton omgeduwd (of wat ze er ook mee doen) en zitten ze weer in de legnesten. Wat kan ik hieraan doen?

Groetjes,
Veerle

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor Jan Bollen » 22 feb 2009 20:24

Hoe breed is de stok? Moet tussen 4 en 5 cm breed zijn en mooi afgerond voordat een grote kip gemakkelijk kan zitten.

Gebruikersavatar
veerlika
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:26
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor veerlika » 23 feb 2009 07:48

Mijn stokken zijn 4,3cm breed en mooi afgerond. Ik zou niet weten wat er mis mee is...

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor Jan Bollen » 23 feb 2009 08:36

Je zal even moeten volhouden en ze er op zetten als het donker is. Na enkele dagen moeten ze het dan wel kennen.

Gebruikersavatar
troeltje
Berichten: 1657
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:52
Land: nederland
M/V: V
Locatie: lekkerkerk
Contacteer:

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor troeltje » 23 feb 2009 10:25

maar moeten ze dan persee op stok dan

Gebruikersavatar
veerlika
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:26
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor veerlika » 23 feb 2009 19:16

De karton is blijven staan voor 1 keertje :), maar ze zaten weer gezellig naast elkaar op de grond te slapen. Ik heb ze dan meerdere malen op stok gezet, maar ze gingen er steeds weer af. 'k Heb toen even gewacht en nog eens gekeken en nu zat toch 1 van de twee op stok. De andere zat er weer ergens onder. Nu ja, 1 is toch al beter dan geen. We zien wel wat ze morgenavond doen!

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8951
Lid geworden op: 17 dec 2007 18:34
Land: Duitsland
M/V: M
Locatie: Nedersaksen
Contacteer:

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor Ron » 23 feb 2009 19:17

als je het nest schoon wil houden dan zouden ze toch op stok moeten.

Gebruikersavatar
Kippetje Tok
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 apr 2007 01:50
Land:
M/V: V
Locatie: Wijchen - Gelderland
Contacteer:

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor Kippetje Tok » 24 feb 2009 01:24

Ach schoonmaken moet je toch :)
Nest of plank.

Leuk dat je kippen een eigen willetje hebben en lekker tegen elkaar aan in een legnest gaan liggen. Foto materiaal :)

Onze zijdehoenders slapen zoals de meeste zijdehoenders dat doen ook op de grond. Hoe kouder het is des te kleiner is het hoopje. Wordt het weer warmer dan gaan ze losser en op andere plekken liggen.

Wie weet gaan jou kipjes ook wel anders slapen als het weer warmer wordt. Of ze blijven in het nest wonen, het zijn ten slotte kippen :)

Succes ermee !

Gebruikersavatar
troeltje
Berichten: 1657
Lid geworden op: 18 feb 2009 19:52
Land: nederland
M/V: V
Locatie: lekkerkerk
Contacteer:

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor troeltje » 24 feb 2009 10:40

de mijne slapen idd ook op de grond en ik moet zeggen dat ze het nest ook erg schoon houden
heel af en toe een drol maar dat ruim ik danw el gelijk op
op stok heb ik het idee dat ze het makkelijker laten vallen dan dat ze op de grond slapen

Gebruikersavatar
veerlika
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 aug 2008 13:26
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: kippen slapen in legnest en willen niet op stok

Berichtdoor veerlika » 24 feb 2009 11:45

troeltje schreef:op stok heb ik het idee dat ze het makkelijker laten vallen dan dat ze op de grond slapen


Zeg dat wel :). Ik ben deze ochtend gaan kijken en het is duidelijk dat de ene kip de hele nacht op stok heeft geslapen. Dit is duidelijk te zien aan het 'poepjespatroon' :gutgut: . Ik vind dit wel handig. Dan ligt alles grotendeels bij elkaar en moet je niet heel het hok zitten uitkammen als je schoonmaakt. Ik hoop dat ze vanavond eens op eigen initiatief op stok gaan of toch minstens 1. Nu ja, als dat niet zo is, zal ik ze maar weer eens met handen en voeten uitleggen wat die stokken eigenlijk in het hok staan te doen :taptap:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten