Op welke manier kan men planten beschermen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
noenkelMi
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 apr 2009 19:55
Land: belgie
M/V: M

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor noenkelMi » 16 apr 2011 00:22

Hier komt een astilbe uit, ik weet dat ze de bladeren heel graag lusten, maar ik zie ook de astilbe graag


ssssstttttt :gossip:
hier weten ze nog niet dat de astilbes, die ze vorig jaar volledig kaal geplukt hadden, aan het groeien is.
Maar al de rest :crazyeyes: : dotterbloemen aan de vijver; 1 bepaalde soort geraniums (aan de andere 5 soorten komen ze niet; varens; dwergholpijp (zijn ze gek op); sedum; en nog vele andere die ik vergeet op te noemen.
Ik heb toch nog 1 voordeel: m'n hosta's blijken het goed te doen. En... ik heb vorige week mijn grasmachine weg gegeven, ik had toch geen gras meer :roll:
Putten graven ze ook graag! Ze leren ook heel erg snel: wanneer ik aan de compostbak sta, komen ze alle 4 afgestormd en staan rond me te vertellen.
Ik denk deze goeie tip toch ook eens te proberen
Laatst gewijzigd door noenkelMi op 16 apr 2011 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martine M
Berichten: 5992
Lid geworden op: 16 feb 2009 16:57
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Berendrecht
Contacteer:

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor Martine M » 16 apr 2011 00:35

Dat is een heel goede tip. :-D

Gebruikersavatar
itam
Berichten: 581
Lid geworden op: 21 feb 2011 20:51
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor itam » 01 mei 2011 10:12

Ik hoor ook wel eens mensen klagen dat ze weer de tuin in moet om onkruid weg te halen. Dan zeg ik altijd:"onkruid wieden? Wat is dat?" gewoon een paar kippetjes aan schaffen, probleem opgelost :-D .
En ach, er staat hier ook van dat groene gaas om de planten die wij graag willen behouden, het is nu eenmaal zo.
Ik heb gisteren net weer een stuk afgezet om onze aarbeien en goijbessen te redden. Alleen de kuikentjes kunnen door de mazen van het gaas heen maar dat vind ik niet erg. Ze liepen dan ook vrolijk door de mazen heen en weer terwijl ik er mee bezig was.

marije6
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 apr 2009 21:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor marije6 » 24 jun 2011 16:48

Wat een fantastisch idee! Ik was al helemaal wanhopig aangezien onze loslopende kippen een paar weken geleden ontdekt hebben dat Hosta's lekker zijn. Mijn hele tuin staat vol hosta's en de meesten hebben geen enkel blad meer. Je begrijpt dat het een kale bedoening is... :( Maar om de kipjes nu weer op te sluiten in hun hok terwijl ze net zo vrolijk rondlopen.... dat gaat me echt te ver.
Ben nog wel benieuwd waar je dit draad koopt. Ik ga maar eens op zoek. Hebben overigens meer mensen problemen met hosta's?

Msp
Berichten: 729
Lid geworden op: 30 apr 2011 22:29
Land: nl
M/V: V

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor Msp » 05 jul 2011 22:51

Het draad is 'gewoon' grof gaas. Als je de onderdraad eraf knipt krijg je van die 'pootjes'

Hier ook neergezet om de bloemenperken, maar de dames steken hun koppie erdoor om de blaadjes op te eten. De kattesnor is favoriet. Af en toe een hapje van de geranium en elke plant moet elke dag even geproefd worden. De ruimtes tussen het gaas zijn eigenlijk te groot. Volgend jaar zet ik er dubbeltjes gaas achter. Dit jaar laat ik het maar zo.
Wel een voordeel: er kan niet gegraven worden. Ook vond k een kip balancerend op het draadje... zal ik wel ... zal ik niet springen in die zee van bloemen......

ps `hosta's smaken gewoon errrgggg lekker!

knofje
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:52
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Leiden

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor knofje » 13 nov 2011 20:20

gonda schreef:Aangezien mijn ko shamo's het onkruid uit mijn bloementuin wieden, en aangezien ik heel graag bloemen zie, en heel graag het een met het ander wilde combineren, heb ik een oplossing bedacht, waardoor je wel je nieuwe planten, of zaailingen die gaan uitkomen, of andere winterharde planten kunt beschermen.

Het is eigenlijk heel eenvoudig:
Men neemt een stuk afspanningsdraad, voor de nederlanders heeft dit een andere naam...maar de foto zal verduidelijken. Men maakt er een ring van, naargelang de grootte van de onderkant van de plant.
De hoogte is afhankelijk van wat men wil beschermen: sommige beschermingsringen laat ik het ganse jaar staan, omdat ze tevens als steun dienen voor de opgroeiende plant.

Dit zijn jonge buxussen die verleden jaar aangepland zijn, het is de bedoeling enerzijds om de wortels te beschermen, en anderzijds wordt het plantje ook beschermt tegen mijn olifantspoten. ;)

Afbeelding

De steun of bescherming omgekeerd:

Afbeelding

Hier komt een astilbe uit, ik weet dat ze de bladeren heel graag lusten, maar ik zie ook de astilbe graag, vandaar zijn bescherming

Afbeelding

In de schaduw van een Yucca, waar de Lychnis calcedonia uitgekomen is, wordt de Lychnis beschermt, enerzijds omdat ik niet wil dat ze hier een put graven, en anderzijds kunnen de stengels van de Lychnis een steun gebruiken in de zomer, de stengels groeien door de bescherming heen, zodat deze niet meer zichtbaar is in de zomer

Afbeelding

En waar mogen ze dan wel een put graven: naast een groep van hosta's... lekker toch in het zonnetje, die bescherming blijft ook staan om de weelderige bladeren iets samen te houden, en binnenkort als de hosta's groot genoeg zijn, dan is zelfs hun put niet meer zichtbaar..

Afbeelding

En op deze manier beschadigen de kippen niets, noch de wortels noch de planten zelf, het is alsof die ring een barrière vormt die hen verhindert door de openingen te gaan van die beschermingsring.
Af en toe vergeet ik, of laat ik opzettelijk de poort open naar het achtergedeelte, waar de brandganzen en de groothoenders zitten, dus af en toe komen de brandganzen ook door de bloementuin. Men zou nu wel denken dat die het een en ander vernielen, want ze doen niets liever dan hun territorium dan uit te breiden, en jagen de ko shamo's zeer snel naar het binnenpleintje (begin van de bloementuin) toe. En ook zij palaveren dan langs de bloemen en hun beschermingsringen.
Succes ermee.


Hoi,ik ben nieuw en ben er nieuwsgierig hoe je je planten heb beschermd,helaas zijn de foto's weg?
Zou je misschien toch een foto willen laten zien?
groetjes anne


Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor gonda » 14 nov 2011 09:46

zie pagina 1, de foto's zijn terug ok

knofje
Berichten: 156
Lid geworden op: 13 nov 2011 00:52
Land: nederland
M/V: V
Locatie: Leiden

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor knofje » 14 nov 2011 18:09

AAAh zo dank je,ga aan de slag,zijn er trouwens lijsten van planten die kippen erg lekker vinden of verschilt dit per kip?
Bedankt voor de snelle reactie.

Gebruikersavatar
gonda
Berichten: 14997
Lid geworden op: 02 okt 2002 15:44
Land: Belgie
M/V: V
Contacteer:

Re: Op welke manier kan men planten beschermen

Berichtdoor gonda » 26 jun 2013 12:06

terug even de foto's plaatsen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

geschikt voor een plant waar ze ook aan de bladeren gaan knabbelen
Afbeelding

mijn laatste model: geschikt voor planten zoals dahlia's: die eerst moeten uitgroeien tot boven de grootte van de kip, zodat ze tot dan beschermd zijn, als ze naderhand nog iets van de blaadjes gaan afeten, dan stelt dat geen probleem meer
Afbeelding


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten