Kip in de boom, wat moet ik doen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor Trea » 30 jul 2015 00:50

Hoi,

Ik heb een jonge hen die steeds in een abrikozenboompje wil slapen.

S Avonds laat ik mijn kippen steeds een uurtje of anderhalf vrij in de tuin en dan gaan ze tegen de schemer zelf weer naar binnen en op stok. Alleen een kipje doet dat dus niet.

Ze was anderhalve week terug een keer kwijt en heeft toen de hele nacht buiten geslapen. De avond daarna zagen we haar in de boom springen/vliegen. Sindsdien weten we waar ze wil gaan slapen (altijd op hetzelfde plekje in de abrikoos) en halen haar uit de boom als de rest ook aanstalten maakt om op stok te gaan. Ze laat zich makkelijk pakken dat is het probleem niet. Maar ze blijft dit nu al 10 dagen zo doen.

Wat denken julie. Houdt dit vanzelf een keer op?
Of.. Is er een kipvriendelijke manier om het in de boom willen slapen af te leren. ?

Swoentje
Berichten: 2260
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:50
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Sprang-Capelle

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor Swoentje » 30 jul 2015 11:25

Sommige kippen leer je dat nooit af. Ik heb ook een groepje gehad, kruising chabo's en die sliepen altijd, weer of geen weer in de notenboom. Ze legden eieren binnen en ook de kuikens werden (meestal) binnen uitgebroed, maar zodra moeder dacht dat de kuikens het wel alleen konden (meestal rond 6 weken) ging ze de boom weer in.

Je kunt een paar dingen doen. Wat je nu al doet: binnen zetten aan het eind van de avond. Het kan heel goed zijn dat ze dan na een tijdje weer uit zichzelf naar binnen gaat. Of niet natuurlijk....

In de boom laten slapen. De kans bestaat dat ze, als het kouder wordt, toch weer binnen gaat slapen en als het weer beter wordt, zal ze waarschijnlijk opnieuw naar buiten gaan.

Een Hollandse kriel is volgens mij een redelijk weer-bestendig kipje? Dan bedoel ik dat eventuele regen goed van het verenpakje afloopt? En er zitten bij jou ook niet echt rovers volgens mij, je tuin ligt redelijk beschut? Dan zou ik me niet al te druk maken hoor.

Gebruikersavatar
kippenzotje2
Berichten: 94
Lid geworden op: 09 feb 2015 17:48
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor kippenzotje2 » 30 jul 2015 13:55

Ik heb hier een zijdehoen die het hier ook altijd zo leuk vond 's avonds in onze beuk te gaan slapen... :roll:
Dit deed ze in het begin dat ze hier was en ik kan je verzekeren dat ze een hardnekkig karakter had op dat vlak, we hebben heel lang haar moeten binnenzetten en uiteindelijk is ze het (gelukkig) afgeleerd :duimop: !
Maar zoals Swoentje zegt heb je kippen die het nooit gaan afleren.
Als je geen last hebt van roofdieren (wij hadden/hebben dit hier jammer genoeg wel) dan moet je je geen zorgen maken.
Misschien stopt ze er over enkele weken mee.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor Fryske » 30 jul 2015 15:54

Kipvriendelijke manier is boom omzagen maar die zal je wel niet bedoelen, hé :-D
Volhouden misschien dat je wint!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor tuff cookie » 30 jul 2015 17:28

Je kan nog proberen om op de plek waar ze altijd zit, een stukje gaas om de tak heen vouwen met de uiteinden omhoog waardoor ze daar niet meer kan zitten. (tot dat ze niet meer in de boom gaat) Daardoor wordt de gewoonte doorbroken. Hopelijk gaat ze niet op een andere plek in de boom zitten. Maar toch brengt het haar van haar stuk.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor Trea » 30 jul 2015 21:47

Thnx jongens en meisjes,

Fijn te horen waar ik mogelijk aan toe ben. Ik blijf haar maar het beste uit de boom plukken van haar vaste stek. Zoveel geode is dat niet. Nu zit ze op ongeveer 1.70 m hoogte in het boompje en van daar kan ik haar gemakkelijk pakken. Als ze een andere plek opzoekt die lastiger is ben ik verder van huis.

Haar buiten laten slapen vind ik geen optie ook niet als ze weer-en-wind bestendig is en ze redelijk veilig in de boom verscholen zit. S ochtends heb ik dan namelijk een probleem met een loslopend kipje terwijl de rest opgesloten zit in de ren.

Inmiddels maakte vanavond een andere jonge kip ook aanstalten om in de abrikoos te vliegen. Mmmm....

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor Kip La La » 30 jul 2015 22:04

Je kunt de kip nog even uit de boom kijken... :grinnik:


Door jouw vraag kwam ik uit op deze site, vooral de uitloop met kerstbomen en wijnranken vind ik geslaagd.
http://www.mooistekippenuitloop.nl

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor Trea » 30 jul 2015 22:18

Goeie tip KLL!

Uit de boom kijken : :crazyeyes:
Ik ga morgen de hele dag oefenien.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor Trea » 09 aug 2015 10:54

Na twee weken lijkt Pearl het op te geven.
Eergister stond ze nog op het hok te kijken of ze in de boom zou springen, maar zag er toch vanaf en sloot vervolgens netjes aan in de treuzelende rij kipjes die vervolgens ruzie gingen maken wie de mooiste slaapplek mocht innemen.

Gister waren ze overdag een poosje buiten omdat we savonds weg moesten. Na een uur of 1,5 gingen ze uit zich zelf naar binnen. :duimop:
Heerlijk zulke geconditioneerde kipjes.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kip in de boom, wat moet ik doen?

Berichtdoor Trea » 10 aug 2015 23:39

Nou toch mooi niet. Gister en vandaag zat ze weer in de boom.
:crazyeyes: uit de boom kijken helpt helaas niet.

En een andere kip maakte het gister nog gekker. Ging in de bijkeuken bovenop de kast een slaapplekje zoeken. :krab:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten