Bouw eerste kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor braser » 06 jun 2016 18:32

Is trouwens mooi geworden met dat plexiglas :duimop:

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor Gilbert1984 » 06 jun 2016 22:38

Ziet er netjes uit.

Ik heb zelf de binnenkant 2x gedaan met witte beits en daarna nog een keer met witkalk tegen bloedluis.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor José » 07 jun 2016 10:22

Ik blijf van mening dat witkalk een achterhaald concept is. Vroeger gebruikten boeren dat in hun kelders en kippenverblijven. Louter omdat latex toen nog niet bestond. Je ziet in veel oude boerderijen de drama's die witkalk geven nog terug: afbladderende muren met grote schimmel- en vochtplekken waar niets normaals op houdt: latex, behang, het hecht niet. En er dus niets anders op zit dan het maar weer met het steeds moeilijker verkrijgbare witkalk over te kwasten of om het helemaal tot op de kale ondergrond af te steken. Wat een ramp is om te doen.

Witkalk heeft de nare eigenschap dat het vocht absorbeert tot het verzadigd is. Daarna druipt het overtollige vocht van de laag witkalk af. Het blijft dus altijd vochtig, ideaal voor schimmels om zich in te vestigen.

Bovendien kan het alleen "succesvol" worden toegepast op minerale ondergronden. Zie onderstaand citaat van een leverancier:

Gebruiksaanwijzingen
AURO witkalk - 326
1. ONDERGROND
1.1 Geschikte ondergronden
Minerale ondergronden; binnen. Niet op verf, lakken, kunststoffen en hout aanbrengen. (einde citaat)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kortom: niet geschikt in houten of kunststof onderkomens.
Als je eenmaal bent begonnen met de mythe witkalk is er geen weg terug en je eindigt altijd met een onherstelbaar vieze wand die zich niet laat schoonmaken. Leuk voor anderhalve eeuw geleden, maar inmiddels achterhaald.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor braser » 07 jun 2016 11:34

Witkalk moet je voorlijmen met Isofix.
Eerst bladders er af steken en dan schoonmaken en een keer of twee a drie voorstrijken en dan kan je het weer witten met latex.
Maar José heeft gelijk.
Het is en blijft troep :gulzig:

Marietje62
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2016 10:12
Land: nederland
M/V: V

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor Marietje62 » 07 jun 2016 13:10

Ik blijf van mening dat witkalk een achterhaald concept is. Vroeger gebruikten boeren dat in hun kelders en kippenverblijven. Louter omdat latex toen nog niet bestond.

Wat gebruik jij dan José?

Hoovers
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2016 12:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor Hoovers » 07 jun 2016 19:42

Ja zo dacht ik er ook over.
Ga denk ik gewoon voor beitsen of texen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor Trea » 07 jun 2016 21:20

Jose, je vergelijkt nu een kippenhok met een verbouwde boerderij.
Of ben je van plan je kippenhok te gaan behangen met een hip bloemetjesbehang? :gutgut:

Witkalk wordt in warme landen al eeuwenlang ... en nog steeds gebruikt om ongedierte uit huizen , dierenverblijven en uit de fruit- en olijvenbomen te houden. Dat laatste door de onderste meter met witkalk in te smeren. Gewoon niet poetsen en elk jaar weer een nieuwe laag er overheen.

Wil je later latex of andere verf dan witkalk dan heb je inderdaad een probleem.

Auro geeft hier advies voor de inrichting van een huis voor mensen die alles netjes willen inrichten en willen geen klachten over de spullen die ze verkopen. Zelf zou ik ook nooit witkalk op de trap, de deuren en de kozijnen smeren.

Witkalk gaat alleen schimmelen als het te vochtig is. Fijn zo'n waarschuwing van de witkalk. Goed ventileren en je krijgt geen schimmel.

José
Berichten: 8278
Lid geworden op: 10 mar 2009 11:21
Land: Nederland
M/V: V
Contacteer:

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor José » 08 jun 2016 01:23

@Marietje: ik gebruik latex, na het een paar uur uit te laten dampen zonder kippen. Dan vaseline op de punten waar de zitstok losjes verbonden is aan de wanden. Zowel een 5 cm rondom de stokken op de wand als een 5 cm op de zitstokken zelf, ook rondom.

@ Trea: ik heb het niet over verbouwde boerderijen. Die luxe ken ik helaas niet want de crisis voorkwam een verbouwing. Ik woonde in een niet verbouwde boerderij met een kelder en stookhuis met witkalk. En ik kan je vertellen dat het grote armoede was, die bladderende wanden witkalk, de schimmelplekken en de losse troep die dat gaf. Ondanks dat ze op de geschikte ondergrond waren aangebracht: baksteen en cement. Halfsteens. Ik heb het centimeter voor centimeter afgebikt en in het geval kelder er een speciale isolerende kelderlaag tegenaan gezet. Toen werd het eindelijk een frisse, beheersbare kelder. Maar dit terzijde.

Waar het om gaat: latex is geen kwade. Het is opgebouwd uit componenten die na uitharding geen schadelijk residu of dampen geeft. Daarnaast is het, itt witkalk, afschrobbaar. Zowel droog als nat. Nat raad ik af omdat dat een gunstig milieu geeft voor ongedierte. Opgedroogde latex is volstrekt onschuldig. En het voordeel is: je kan er gewoon vet op aanbrengen en dat blijft zitten en doet z'n werk. Daarnaast poedert het niet, wat met witkalk een probleem blijft. Het houdt ook geen vocht vast, wat witkalk wel doet.

En ja, ik weet wel: oude kippenboeren zweren er soms nog steeds bij. En ik ben gek op de meeste wijsheden van oude kippenboeren. Maar sommige zaken zijn toch in de loop der jaren achterhaald. WItkalk is daar één van. Al is het maar dat je het jaarlijks moet overschilderen. Met witkalk, wat steeds moeilijker verkrijgbaar is. Wat een onnodig gedoe! Tot slot: vraag je in deze tijd eens af waarom witkalk steeds moeilijker verkrijgbaar is. Kwestie van vraag en aanbod. Zegt genoeg. Sterft een langzame dood. Ik zou willen dat dat laatste bij bloedmijten ook het geval is.

Gilbert1984
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 jul 2015 18:44
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor Gilbert1984 » 08 jun 2016 02:07

Goedemorgen

Hoovers zoals je leest zijn ook hierover de meningen verdeelt. Je moet in die zin gewoon doen wat bij jou past.

Het was niet mijn bedoeling om hier een discussie over wel of geen witkalk te beginnen. Volgens mij staan er nu argumenten genoeg om voor jezelf te beslissen wat je wilt doen, dus kunnen we dit onderwerp misschien maar betet laten rusten omdat anders jou topic van je mooie hok vervuild wordt.

Ziet er in ieder geval prima uit zover.

Groeten Gilbert

Hoovers
Berichten: 40
Lid geworden op: 21 mar 2016 12:51
Land: Nederland
M/V: M

Re: Bouw eerste kippenhok

Berichtdoor Hoovers » 11 jun 2016 09:19

Dank voor alle reacties. Stiekem vroeg ik daar ook een beetje naar :gossip:

Heb er al veel over gelezen en ook hier geldt veel mensen veel meningen.
Zelf ga ik denk ik kiezen voor latex ivm onderhoud.

Wat betreft de bloedluizen wil gebruik gaan maken van de roofmijten die tegenwoordig goed verkrijgbaar zijn.

Iemand daar ervaringen mee?

Wat betreft het hok ligt het werk even stil. Ga een drukke periode tegemoet op het werk en daarbij nog vakantie.

Mocht er nog ergens een gaatje zijn dan ga ik verder met het fotoverslag


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten