Betonplex ...

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
poekie ajam
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2017 10:18
Land: Nederland
M/V: V

Betonplex ...

Berichtdoor poekie ajam » 09 jul 2017 08:44

Hallo allemaal,

Wij zijn een nieuw kippen nachthok aan het bouwen.
Het staat op palen en de bodem is van betonplex, nu is mijn vraag: wie van jullie heeft ook een bodem van betonplex en wat gebruik je dan als bodembedekker zodat de kippen niet uitglijden?

David l
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2017 10:39
Land: Nederland
M/V: M

Re: Betonplex ...

Berichtdoor David l » 09 jul 2017 11:39

Wij krijgen ook een kippenhok met betonplex bodem.. ben benieuwd naar wat je kan doen?

Is een idee om de bodem te lakken en wanneer de lak nog nat is te bestrooien met zand?

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Betonplex ...

Berichtdoor Brahma's Ward » 09 jul 2017 11:39

Ik leg in mijn kuikenhokken met gladde bodem altijd een antislip mat, ik gebruik hiervoor ladematten van de IKEA, ideaal en makkelijk proper te maken (kan je gewoon proper spuiten). Daarop een goeie laag aubiose. Hierdoor schuiven de kuikens niet meer uit. Misschien dat dit ook wel werkt op de betonplex bodem van je nachthok

Je zou er ook gewoon een fijnere gaas op de bodem kunnen leggen ipv een antislip mat, maar dat vind ik lastiger om goed schoon te maken.

David l
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 jul 2017 10:39
Land: Nederland
M/V: M

Re: Betonplex ...

Berichtdoor David l » 09 jul 2017 13:30

Wat is aubiose?

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Betonplex ...

Berichtdoor Brahma's Ward » 09 jul 2017 14:57

aubiose is hennepstrooisel. Dit absorbeert naar mijn inziens het vocht veel beter en het maakt achteraf top compost. Schaveling composteert veel moeilijker en het wordt vaak zuur.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Betonplex ...

Berichtdoor jantien » 09 jul 2017 15:31

David l schreef:Wij krijgen ook een kippenhok met betonplex bodem.. ben benieuwd naar wat je kan doen?

Is een idee om de bodem te lakken en wanneer de lak nog nat is te bestrooien met zand?


Goed idee om de veel te gladde bodem van betonplex stroever te krijgen, maar die kun je daarna dus niet goed meer schoonhouden :nee:

poekie ajam
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 jun 2017 10:18
Land: Nederland
M/V: V

Re: Betonplex ...

Berichtdoor poekie ajam » 09 jul 2017 15:44

Ik vind die anti slipmat wel wat, daarover houtkrullen/zaagsel en dan moet goed zijn toch. Bedankt hoor!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11777
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Betonplex ...

Berichtdoor jantien » 09 jul 2017 15:47

Ik heb met dit materiaal geen ervaring, maar hou heel goed in de gaten dat er geen bloedluis tussen de mat en de betonplex gaat zitten.
Je krijgt natuurlijk nu wel laag op laag....en dat is oh zo'n fijn plekje voor bloedluis...

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Betonplex ...

Berichtdoor tuff cookie » 09 jul 2017 16:40

Je kan op de mat diatomeeën aarde strooien of eerst strooien en dan de mat, tegen bloedluis. Daarna de bodembedekking.

Gebruikersavatar
Brahma's Ward
Berichten: 3470
Lid geworden op: 23 mar 2012 16:52
Land: Belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: Betonplex ...

Berichtdoor Brahma's Ward » 09 jul 2017 19:23

jantien schreef:Ik heb met dit materiaal geen ervaring, maar hou heel goed in de gaten dat er geen bloedluis tussen de mat en de betonplex gaat zitten.
Je krijgt natuurlijk nu wel laag op laag....en dat is oh zo'n fijn plekje voor bloedluis...

Je moet die mat er niet aan vastplakken, gewoon opleggen. Dan neem je die er elke keer even uit tijdens het schoonmaken, zo heb je het meeste stof ook ineens mee, voor bloedluis zal het dus eigenlijk geen probleem mogen zijn.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten