aantal kippen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
pieter02
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 aug 2017 19:55
Land: belgie
M/V: V

aantal kippen

Berichtdoor pieter02 » 20 aug 2017 19:08

hallo,
hoeveel kippen kan ik houden?
(zodat deze nog een fijn leven hebben en zich niet gaan vervelen en genoeg kunnen scharrelen)
mijn tuin is 20m op 12m
ik heb voor de moment 3hennen en 1haan lopen maar zou mss wel willen uitbreiden.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: aantal kippen

Berichtdoor jantien » 20 aug 2017 19:18

Het ligt er maar aan.
Hoe groot zijn je hokken, op de foto's te zien zijn dat erg kleine, tenminste waar ze in zijn gefotografeerd?
Mogen ze elke morgen de tuin in tot het gaat schemeren?

pieter02
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 aug 2017 19:55
Land: belgie
M/V: V

Re: aantal kippen

Berichtdoor pieter02 » 20 aug 2017 19:25

de hokken zijn idd heel klein (deze zijn tijdelijk)
zo worden elke ochtend voor ik na mijn werk ga buiten gelaten 6uur 30 en savonds zet ik ze om 21u binnen .

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: aantal kippen

Berichtdoor jantien » 20 aug 2017 20:41

In ieder geval dan even wachten tot je je definitieve hokken hebt en dan kijken hoeveel je kunt gaan houden. Hou er rekening mee dat kippen ook graag bij slecht weer en in herfst en winter graag in de hokken zullen willen verblijven.
Maak de hokken zo groot en overbevolk ze niet zodat ze dan ook nog goed hun kipse dingen kunnen doen en de kont kunnen bewegen.
Wat tijden betreft ga je hopelijk wel mee met de lengten van dagen, anders kunnen er nog wel eens roofdieren op je pad komen...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: aantal kippen

Berichtdoor Trea » 21 aug 2017 07:01

Alvast een paar tips voor je hok.

Koop of maak een hok dat bv geschikt is voor ca. 8 grote kippen. Een klein tuinschuurtje met grote ramen is ook heel handig. Leg dan wel stevig gaas onder het hok ivm ongedierte.

Met een k.e.k. kippenhok is een kleine overdekte vaste ren heel fijn om te vertoeven op rustmomenten en bij slecht weer. Ook handig voor t voer en water. Maak daar dan ook een zandbak en zitstokken in.

Om er voor te zorgen dat de kippen veilig zitten als je vroeg van huis moet kun je t beste een automatisch kippendeurtje of hokopener maken. Die kun je zo instellen dat het opengaat als het goed licht is en toegaat in de schemer.

Meer tips bij faq huisvesting en ideeën bij bijzondere kippenhokken (zoeken)

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: aantal kippen

Berichtdoor Trea » 21 aug 2017 07:20

En deze is ook leuk om te lezen (uit topic magazines (digitaal))

Trea schreef:Hoeveel ruimte hebben jouw kippen nodig? Niet alleen over richtlijnen maar ook over het hoe en het
waarom.
In het engels:
http://www.backyardchickens.com/a/how-m ... ckens-need" onclick="window.open(this.href);return false;


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten