veel kippen samen of afzonderen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
TomStr
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 mar 2016 12:15
Land: Belgie
M/V: M

veel kippen samen of afzonderen?

Berichtdoor TomStr » 27 sep 2017 16:52

Beste,

even de situatie nu uitleggen:
- Twee ruime rennen, elk met nachthok en voorzieningen.
-Ren 1: momenteel 2 bruine legkippen (eerder dominante beestjes) samen met 1 gezoomde wyandotte haan.
-Ren 2: 2 hennen wyandotte zwart-wit colombia, 1 haan idem, 2 zijdehoentjes en sinds vandaag nog 3 legkippen. Geen nood: ren en nachthok zijn ruim bemeten.

Doel:
- graag kweken met de wyandotte, het is al reeds eerder goed gelopen in het toompje, de wyandotten en de twee bruine legkippen zaten toen nog samen. (geen drie extra legkippen, die zijn net nieuw) maar toen kwam de vos en weg wyandotten...

De vraag: mijn schoonzus wil graag de twee legkippen overnemen, ze zijn echt te dominant om bij het nieuwe toompje geplaatst te worden. Eventueel wil ze de gezoomde haan ook.
Wat doe ik het beste?

1: ik zet de 3 nieuwe legkippen samen met de gezoomde haan in ren 1 zodat in ren 2 enkel de (kweek)wyandotte en de zijdehoentjes overblijven.
2: ik maak er 1 grote ren van (de gezoomde haan gaat dan naar de schoonzus) samen met 1 nachthok waar ze dan ook op kunnen broeden. (dit was in het verleden geen probleem, noch bij het broeden, noch bij het uitkomen en opgroeien van de kuikens)
3: ik maak er 1 grote ren van (gezoomde haan naar schoonzus) en hou de optie om een stuk als tweede ren te gebruiken waar ik dan de broedende wyandotte op zet zodat ze apart zit. eventueel met haar ook broedende zus naast haar.

Is het echt nodig om de broedende hen apart te zetten? vorige keer was er geen probleem.
Of geef ik ze met hun allen constant meer ruimte.


ik hoop dat ik het niet te ingewikkeld heb gemaakt...
alvast bedankt aan iedereen die tot hier mee is met het lezen ;)

Tom

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: veel kippen samen of afzonderen?

Berichtdoor peertje » 27 sep 2017 18:55

Hoi Tom...
Als je zeker weet dat een vos niet nog een keer voor problemen kan gaan zorgen, zou ik toch voor optie 3 gaan... kippen kunnen namelijk ook besluiten eieren in een nest bij te leggen en als je dat kan uitsluiten in het seizoen...

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: veel kippen samen of afzonderen?

Berichtdoor Trea » 27 sep 2017 22:52

Bijgelegde eieren kun je dagelijks weghalen als de broedeieren goed gemarkeerkeerd zijn met potlood.
Maar voor een broedse kip is het wel fijn als ze een afgezonderd plekje heeft om te broeden. Het hangt van de andere kippen en de ruimte af of het nodig is om de broedende kip (of als ze kuikens heeft) af te zonderen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten