Kleine kippen als onkruidverdelger, die liefst niet veel putten scharrelen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Kurt1986
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2017 09:24
Land: Belgie
M/V: M

Kleine kippen als onkruidverdelger, die liefst niet veel putten scharrelen

Berichtdoor Kurt1986 » 08 okt 2017 12:56

Ik ben op zoek naar kleine kippen (of mss zelf kwarteltjes) om het onkruid achter en onder mijn haag uit te pikken.
Ik heb op de scheiding met mijn buurman een haag staan, maar omdat ik zelf niet zo graag onkruid wied en ook tegen pesticiden ben had ik daar graag kippen of kwarteltjes gestoken om het onkruid effenaf te verwijderen. Ik zou gewoon aan de achterzijde een draad zetten van een metertje hoog en ook aan de voorzijde. En in deze ren zou ik dan kippen willen steken (of kwartels).
Ik ben echter op zoek naar een soort die niet constant hele putten loopt te scharrelen, maar gewoon pikt wat hij ziet .. en liefst ook niet over die draad kan springen.. De draad wil ik bewust niet te hoog hebben, want anders kan ik niet meer aan mijn struiken om deze te snoeien.

alle tips zijn welkom!

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11768
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Kleine kippen als onkruidverdelger, die liefst niet veel putten scharrelen

Berichtdoor jantien » 09 okt 2017 10:10

Juist onder een haag maken de kippen graag die putten om er vervolgens heerlijk in te gaan zandbadderen :gutgut:
Wat kwartels betreft weet ik dat niet, totaal geen ervaring mee :mrnono:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19167
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kleine kippen als onkruidverdelger, die liefst niet veel putten scharrelen

Berichtdoor Isabel » 09 okt 2017 10:15

Je ontkomt er niet aan dat, ongeacht het ras, ze kuilen gaan graven voor een zandbak of op zoek gaan naar eten. Dat is juist het leuke van kippen, ze zijn altijd bezig. Als je dat niet wil, kan je beter geen kippen houden.
Laatst gewijzigd door Isabel op 09 okt 2017 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kleine kippen als onkruidverdelger, die liefst niet veel putten scharrelen

Berichtdoor Kip La La » 09 okt 2017 10:15

Kwartels kunnen makkelijk vanachter een afrastering geraken (springen meters recht omhoog bij schrik) en zijn dól op zandbadderen.

Bjorn
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 sep 2017 21:27
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kleine kippen als onkruidverdelger, die liefst niet veel putten scharrelen

Berichtdoor Bjorn » 09 okt 2017 10:33

Ik heb nog wel wat serama kuikens maar die vliegen meters hoog. Hebben bijna geen vleugel aan een kant en vliegen nog steeds 1,5 meter hoog

Gebruikersavatar
peertje
Gebanned
Berichten: 1444
Lid geworden op: 25 dec 2016 22:11
Land: Nederland
M/V: M

Re: Kleine kippen als onkruidverdelger, die liefst niet veel putten scharrelen

Berichtdoor peertje » 09 okt 2017 10:35

Kippen houden inderdaad van graven en gaan het niet spic en span maken...
Je haag is dus geen conifeer denk ik, want daaronder is het meest gortdroog en is een stofbadwalhalla. En als het wel een conifeer is, heb je een redelijk kale tuin...
Ik zou in jouw geval gaan voor wat hogere beplanting vlak voor de haag en de wens om kipjes te hebben los te koppelen van die haag...
Het type planten hangt dan even af van de bodem, maar daar wil ik je best in adviseren
De onkruiden waar je last van hebt zijn mogelijk: wortelonkruiden zoals kweekgras en kruipend struisgras en pionierplanten die gedijen bij het feit dat je regelmatig wiedt...
Je hebt die planten omdat ze concurrerend zijn, je kan dus beter die concurrentiepositie wegnemen.
Nog even los van het feit dat kippen zich ín een niet al te dichte haag ook redelijk redden...

En welkom op het forum ook :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten