Mijn eerste kippenhok

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 06 apr 2018 14:27

Bedankt voor de tips Trea.
Tip 1 had ik niet aan gedacht. De Fokker had het er wel over dat ik van hem een klein zakje benodigdheden mee kreeg. Misschien bedoelde hij het voer? Ik ga het in ieder geval navragen. De kippen zijn inderdaad bijna volwassen kuikens. Hier en daar is nog wat dons te vinden maar verder zitten ze in de veren.
Tip 2 had ik een kleine hondenbench voor in gedachten. Ik heb een bench van ongeveer 40x60x40. Ook heb ik nog een kattenreismand. Ik dacht deze beide mee te nemen. Of is een doos handiger?

Die organisatie is behoorlijk vreemd bezig. Zeker toen ik aangaf dat ik sowieso Brahmas wilde begon ze een hele preek over hoe de hanen worden versnipperd. Een echte dierenliefhebber zou dit nooit doen en daarom niet voor raskippen kiezen. Volgens haar was ik deel van het probleem en wilde ze me niet eens meer kippen geven. Ze zoeken mensen die kippen een goed leven willen geven en daar geef ik blijkbaar niks om.
Ik vond het behoorlijk grof maar ga mijn energie liever in de nieuwe kippen steken dan in hun organisatie.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Kip La La » 06 apr 2018 15:28

Zijn ook vrijwilligers die ieder voor zich een afdeling runnen dacht ik.
Dierenvrienden zijn wel eens wat “anders in de omgang met andere mensen” maar ik denk niet dat dit representatief is voor de hele Red een legkip organisatie.

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 06 apr 2018 18:17

Misschien had de vrijwilliger net een rot periode privé en was ik een fijne uitlaatklep. Kan allemaal.

Maar genoeg over de organisatie hoor, morgen komen mijn Brahmas!! :yes: :yes: :yes:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor tuff cookie » 06 apr 2018 19:46

Spannend hè !

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Trea » 06 apr 2018 20:58

Hoe oud zijn de kuikens?

Als er nog dons aan zit zullen ze echt nog niet bijna volwassen zijn. Ik denk dan eerder aan ca 4 weken. Maar misschien blijven brahma's wat langer donzig.?
Met 4 weken ga je iig niet zien of er haantjes bij zitten. En ze hebben dan ook nog een warmtelamp oid nodig.

Misschien iemand meenemen om de kuikens op te halen?

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 06 apr 2018 21:10

Ze zijn 11 weken. Ze zijn gesekst.
De Fokker heeft al aangegeven dat er heel soms nog een haan tussen zit. Mocht dit het geval zijn dan mag ik de haan komen omruilen of mn geld terug. Het is niet ver weg dus dat risico durf ik wel te nemen.

Volgens de Fokker hebben ze in principe geen lamp meer nodig zolang er geen nachtvorst is. Ik heb wel een lamp van een vriendin geleend voor het geval dat het opeens wel kouder wordt.

Ik heb geen bekende die ook kippen hebben. De lamp had mijn vriendin gekocht voor kittens in een paardenstal..

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor RodrigoCosta » 07 apr 2018 09:46

Haha schandalig gedrag zeg bij die stichting daar. Brahma's zijn trouwens fantastisch, ik heb er twee en schiet nog elke dag in de lach als ik ze zie rennen. Dat ziet er echt niet uit, prachtig gewoon. Het hok is ook erg mooi geworden, je gaat er vast veel plezier aan beleven.

Bij 11 weken hebben ze geen lamp meer nodig hoor, zelfs niet als het iets kouder is 's nachts. Vorst verwacht ik niet meer, of het moet een graadje zijn. Daar kunnen ze al prima tegen, zeker als ze lekker bij elkaar kunnen kruipen.

VanHondTotKip
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jan 2018 17:24
Land: Nederland
M/V: V

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor VanHondTotKip » 07 apr 2018 19:59

De kippen zijn thuis!

De Fokker was in het echt nog aardiger dan over de telefoon. Het is een echte liefhebber die helemaal enthousiast werd toen ik als eerste naar de ouderdieren vroeg. Heb een rondleiding gehad van ruim een half uur. Had ook in 5 minuten gekund maar bij elke kleur vertelde hij de kenmerken, het karakter van de hennen en hoe de haan zich gedroeg. Waar hij naar kijkt bij het uitzoeken voor de fok. Echt super leuk!

Daarna naar de kuikens gegaan. Alle kleuren zaten bij elkaar, maar wel de weken apart. De kuikens van 11 weken hadden de kleur die ik het mooiste vond (Meerzomig patrijs) helaas niet meer. Hij raadde toen aan toch voor de kippen van 8 weken te gaan. Dan heb ik de kleuren die ik wil en bij hem zaten die ook al zonder lamp. Wel in de gaten houden natuurlijk.

Ben met 5 super mooie kippen naar huis gegaan. Een lemon, Columbia, Meerzomig patrijs, Meerzomig blauwpatrijs en een zwart/berken (wordt zeer waarschijnlijk berken maar ze is een twijfelgeval).

Heb wat voer meegekregen voor de eerste dagen zodat ik alle tijd heb hetzelfde voer te halen.

Echt een liefhebber de Fokker. Als ik vragen had mocht ik ook gewoon bellen en hij zou heel graag over een half jaar foto's krijgen van de kippen.

De reis hebben ze goed doorstaan. Ik heb ze in het nachthok gezet met het deurtje naar de overdekte ren open. Ze zijn nu steeds stiekem naar buiten aan het kijken. De lemon en de Meerzomig patrijs zijn duidelijk het brutaalste en zie ik continue. De andere 3 blijven veilig binnen.

Er komen snel foto's. Moet ik even via de computer doen. Voor nu ben ik in ieder geval heel gelukkig met mn kipjes!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Kip La La » 07 apr 2018 20:22

Hoera! :ja:

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Mijn eerste kippenhok

Berichtdoor Roan12 » 07 apr 2018 20:35

Gefeliciteerd! Ben reuze benieuwd naar de dames in combinatie met de kleurslagen die je opnoemt! :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten