Zandbodem in ren vies

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Trea » 24 jan 2018 23:36

Om de grond droger te krijgen heb ik met een grondboor putten gemaakt van 1m diep, die ik vervolgens heb gevuld met grind. Dat werkt biij mij prima. Grond is een mix van klei, leem en zand.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor braser » 25 jan 2018 04:39

Misschien een Drainageslang rond om je hok in laten graven met het einde van de slang naar een put of een sloot.
Neemt ook heel veel water weg.
Die slangen heb je in verschillende diktes volgens mij.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Trea » 25 jan 2018 09:14

braser schreef:Misschien een Drainageslang rond om je hok in laten graven met het einde van de slang naar een put of een sloot.
Neemt ook heel veel water weg.
Die slangen heb je in verschillende diktes volgens mij.

En om het helemaal goed te doen leg je zo'n drainageslang in een bedding van drainagezand en voer je het water af naar een lager punt (bv sloot/ vijver).

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 25 jan 2018 10:22

Trea schreef:Om de grond droger te krijgen heb ik met een grondboor putten gemaakt van 1m diep, die ik vervolgens heb gevuld met grind. Dat werkt biij mij prima. Grond is een mix van klei, leem en zand.


1m75 hier smalle diepe boorpunten (zoals bij een bodemonderzoek op bodemwatervervuiling). Met grind, gravel en kiezels, om te bezien wat het best is. Werkt wel een beetje hoor. maar ook die slibben dicht. Nu bezig met de gaten te vullen met een regenpijp, om het slib er zoveel mogelijk te beperken. Werkt beter, maar ... nog steeds niet voldoende. Ik zou haast op elke vierkante meter een boorgat moeten hebben dan ...

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 25 jan 2018 10:25

Drainageslang werkt hetzelfde als een greppel .... met afvoer naar een sloot. Maar ik moet wel opletten dat het grondwater op andere plaatsen, bij mijn fruit- en notenboompjes en -struiken niet wegtrekt ....

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Fryske » 25 jan 2018 10:32

Fijn dat je een goed plekje voor de kipjes hebt kunnen vinden Lies! Soms heb je helaas geen keus!
Veel sterkte met je ziekte!

LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 25 jan 2018 19:18

Fryske schreef:Fijn dat je een goed plekje voor de kipjes hebt kunnen vinden Lies! Soms heb je helaas geen keus!
Veel sterkte met je ziekte!

Dank je wel :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten