Zandbodem in ren vies

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 11:11

Tokkietjes schreef:Zand is vrij zwaar om weg te scheppen. Daarom kun je er beter wat lichter spul in doen. Als je dat er regelmatig uit haalt en ververst is het helemaal niet zo zwaar en niet zoveel werk. Maar je had er voordat je kippen ging nemen niet over nagedacht dat ze ook poepen en piesen? Beetje apart om de kippen weg te doen omdat ze de ren vies maken.


Ja, zand is zwaar ... weet je ... al dat andere spul ... gaat bijna altijd schimmelen (bij mij) .... en wordt ook bijna altijd een enorme natte viezigheid. Zand schep je in een kruiwagen, rijs je weg en hergebruikt het.
Tenzij je spul kent wat echt goed is ....? (Graag een antwoord dan.)

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Tokkietjes » 24 jan 2018 11:14

Je moet het wel tijdig vervangen dan heb je geen last van schimmel. Je kunt er houtsnippers in doen of koolzaadstro of hemparade. Dat gebruik ik ook voor de paardenstal en neemt veel vocht op en is makkelijk eruit te scheppen.

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Fryske » 24 jan 2018 11:20

Raar....wij hebben overkapte rennen waar zand inligt. Zelfs de mest haal ik er niet uit en droogt gewoon in. Een, hooguit twee keer per jaar haal ik er een hark doorheen en haal de geharkte bovenlaag weg. We hebben nooit stank!

In de losse overkapping heb ik een baal stro gelegd. Alles wat te dicht bij de ingang komt wordt nat en schimmelig. Zorgen dat het droog blijft is volgens mij het toverwoord!

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 11:37

Tokkietjes schreef:Je moet het wel tijdig vervangen dan heb je geen last van schimmel. Je kunt er houtsnippers in doen of koolzaadstro of hemparade. Dat gebruik ik ook voor de paardenstal en neemt veel vocht op en is makkelijk eruit te scheppen.


Houtsnipper ... nooit meer ....

Ik woon op een gebied met een ondergrondse dikke leemlaag. (Vroeger was het hier een moeras met hoogveen.) Dat kan heel veel water verwerken, maar .... het absorbeert niet. Dat betekent dat de grond bij overbewatering snel drassig wordt. (Vroeger was het hier een moeras met hoogveen.) En terwijl de bovenlaag dan droog lijkt, is het dat niet altijd. Al van alles zowat geprobeerd. Greppels (afwateringsslootjes), vijvertje, diepe gaten in de grond geboord. Maar als de grond vol zot met water en het niet kan worden afgevoerd, dan helpt niks.
Komt nog bij dat de onderlaag van de bovengrond in de winter snel bevriest. Dan is het helemaal een bende. En in de zomer is de grond vaak kurkdroog. En wat dat betekent bij een fikse onweerbui hoef ik niet te zeggen, wel? Met houtsnippers en een hele hoop andere middelen, kan ik het al eruit halen voordat het goed en wel erin ligt. En het meeste spul. tja, als het eenmaal nat is en de tijd niet krijgt om te drogen ... chemische rescties van het spul zélf door het rottingsproces ... Er komt mosvorming en schimmelvorming.

Koolzaadstro ken ik, geen ervaring mee en ga dat dus zeker proberen. Hemparade ken ik niet. Ga dat eens googelen straks. Maar ga ik dan zeker ook proberen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor tuff cookie » 24 jan 2018 11:50

wij wonen ook in een moerassig veen gebied. Ik heb het zo opgelost met de ren.
Ophogen dan stoeptegels leggen en een beetjes schuin af laten lopen zodat het water weg kan. Daarna een laagje zand erop en dagelijks de poep opruimen. Zand vernieuwen hoeft dan eigenlijk niet. Oké je hebt er wel werk aan maar op deze manier wordt het leefbaar.

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 11:52

oh Hennep ...
Heb al bijna alle soorten hennep geprobeerd. óók het Sisal. Wekte bij mie niet (zelfde als stro en houtsnippers). Zal eens een zak proberen.
Daarbij komt dat ik een woonwagenbewoner ben .... ze zien me al met zakken hennep sjouwen ... ;) :crazyeyes:

Ach ... zonder zelfspot is de wereld ook saai ... :cool:

Eljeehaa
Berichten: 199
Lid geworden op: 12 sep 2017 14:06
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Deurne, Noord-Brabant

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor Eljeehaa » 24 jan 2018 12:01

tuff cookie schreef:wij wonen ook in een moerassig veen gebied. Ik heb het zo opgelost met de ren.
Ophogen dan stoeptegels leggen en een beetjes schuin af laten lopen zodat het water weg kan. Daarna een laagje zand erop en dagelijks de poep opruimen. Zand vernieuwen hoeft dan eigenlijk niet. Oké je hebt er wel werk aan maar op deze manier wordt het leefbaar.


Eh ,,,
1. natte mest en pies trekt ook tussen de tegels ... de grond blijft besmet en gaat stinken.
2, ik heb de grond in gebruik .... de eigenaar zal het niet echt op prijs stellen als ik het hier ga betegelen ...
3. Het bovenlaagje zand moet wel een bijzondere dikke "laagje" zijn, want zonder wortels van het groen om de grond vast te houden glijdt het zo weer weg.
4. De grond schuin maken geeft hetzelfde effect. Het glijdt naar beneden en zet zich daar vast. Eerstvolgende hoosbui en alles staat blank een stroomt niet meer weg (modder aan basis houdt het tegen). (Vandaar de greppel die ik had gegraven).

Eigenlijk zoek ik spul dat water een beetje absorbeert, wat géén chemische troep is, wat géén vermogen kost om te vervangen en wat min of meer bewerkbaar is.

LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 24 jan 2018 12:11

Bedankt voor jouw mening , maar ik wist niet dat ik vorig jaar copd had , mijn conditie is zeer snel afgenomen ,ik vraag niet om kritiek van jou ,ik vraag om advies of hulp

LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 24 jan 2018 12:14

Eljeehaa schreef:oh Hennep ...
Heb al bijna alle soorten hennep geprobeerd. óók het Sisal. Wekte bij mie niet (zelfde als stro en houtsnippers). Zal eens een zak proberen.
Daarbij komt dat ik een woonwagenbewoner ben .... ze zien me al met zakken hennep sjouwen ... ;) :crazyeyes:

Ach ... zonder zelfspot is de wereld ook saai ... :cool:

Hahaha leuk

LiesAmigo
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2018 19:13
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zandbodem in ren vies

Berichtdoor LiesAmigo » 24 jan 2018 12:24

braser schreef:Mijn kippen piepen ook niet in de ren.
En ze leggen ook een ei in mijn jachthond
;)

:gulzig: :gulzig: :gulzig:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten