Winter is coming

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Trea
Account gedeactiveerd
Land: Nederland
M/V: V

Re: Winter is coming

Berichtdoor Trea » 21 feb 2018 11:57

Algemeen:
Er zijn geen duidelijke regels voor de temperatuur. Het hangt per soort en per kip af wat nog oké is. Maar de kippen die hier al generaties leven kunnen wel tegen de Hollandse vrieskou. Net als de vogels die hier in de winter blijven. De gevoelstemperatuur is belangrijker dan de feitelijk gemeten temp in graden Celsius.

Deze temperatuur is dus voor een groepje gezonde kippen in een hok waar de wind niet doorheen waait geen probleem. Ze kruipen wat meer tegen elkaar voor wat extra warmte. Houdt wel een ventilatiepunt bovenin het hok open zodat er geen vocht ophoop in het hok.

Serama's, mediterrane en uitheemse (sub)tropische kippen zou ik bij zulke koude s nachts wel extra warmte geven. Bv. d.m.v. een warmte-element / warmtelamp (donkerstraler). Zieke dieren zou ik binnen zetten in een warme omgeving.

Drinkwater is erg belangrijk. Als je s ochtends een grote bak lauw water geeft kunnen ze daar lang mee uit de voeten. En geef ze zulke dagen ook wat extra granen of kuikenvoer.

Trea
Account gedeactiveerd
Land: Nederland

Berichtdoor Trea » 21 feb 2018 12:01

hoezo -14?
De weersverwachting voor Nederland voor de komende 14 dagen

Afbeelding

jantien
Land: nederland

Berichtdoor jantien » 21 feb 2018 12:08

In Arnhem wordt het toch van maandag tm vrijdag -9 en -10 hoor :mrgreen:

Voor mij koud genoeg om in elk hok een warmtelamp te hangen ( in grootste hok hangt hij al een poosje voor mijn oudjes)
Maar....meeste van mijn hokken zijn groot ( ca 6x4, 2,5 x2,5 en 2x2, allen hoogte van ca. 2 m.en hebben geen deur. Opening nu wel wat afgeschermd vanaf vandaag met plastic en vanaf zondagnacht gaan warmtelampen aan in de andere hokken. Overdag gaan die wel uit, want dan zitten velen in een hok op een kluitje die vóór de ren staat, heerlijk in het zonnetje of zijn aan de scharrel.
De koukleum/oudjes kunnen dan altijd nog gaan bijwarmen in het grootste hok bij de lamp.
De twee kleine hokjes verwarm ik niet bij.

Maar geef liever advies op maat dan maar wat algemeens neer te pennen eigenlijk :gutgut:

isabrown

Berichtdoor isabrown » 21 feb 2018 14:13

ik heb 3 kippen die zijn 10 maanden en 3 kippen die zijn 3 maanden.
het nacht hok is wind dicht maar niet echt heel erg geïsoleerd. Dat hebben ze wel in hun hok staan maar daar gaan ze niet in. dit gebruiken ze eigenlijk tegenwoordig meet alleen als leg hok. ze zitten liever op de hoge stok in het grotere hok . ik heb dus een hok met een houten kippenhok erin staan. (zo'n hok wat je bij een tuin centrum koopt.) eerst sliepen ze daar wel in maar de laatste maanden niet meer. Het grotere hok is dus niet echt heel goed geïsoleerd alleen met plastic en steen. op de grond zand en Stroo en hooi.dus de buiten en binnen temperatuur scheelt niet echt heel veel

isabrown

Berichtdoor isabrown » 21 feb 2018 14:19

o ja en ik woon in Polen :gulzig: niet meer in het westland en wordt heir net iets kouder dan in Nederland s nachts

jantien

Berichtdoor jantien » 21 feb 2018 14:41

Isabrown, een tuinhuisje bedoel je? Welke afmetingen?

jetje62

Berichtdoor jetje62 » 21 feb 2018 14:55

Mijn sebright hennetje van 15 jaar kruipt lekker in het verenpak van onze cochin haan.
Heel schattig om te zien.
En onze cochin kriel Pien, die op 1 pootje loopt, doet het gelukkig goed.

Gr. Henriëtte

Ish
Land: nederlandroodwitblau

Berichtdoor Ish » 21 feb 2018 15:25

Hallo Jantien.

Ik heb net je fotoalbum bekeken, wat een beeldschone kippetjes en hanen, ik zag ook dat ze vrij rond lopen, en ik zag een grote hoge heg.
Mijn vraag is heb je die heg aan de onderkant dichtgemaakt? En hoe? Ik wil de heg mijn tuin ook aan de onderkant dichtmaken. Kunnen ze lekker rond scharrelen.
Voor de kou maak ik de ren deels dicht met bubbeltjes plastic, en heb zaagsel gehaald.

isabrown

Berichtdoor isabrown » 21 feb 2018 16:44

het was vroeger de droogschuur voor het hout. Hij is 3 bij 4 meter en 2 meter hoog ik heb er plastic zeil in gehangen zodat hij nu iets korter is dus 3 bij 3 denk maar wel 2 hoog. maar de temperatuur in het hok is niet veel hoger dan buiten. alleen dat ze zeker uit de wind zitten. ze zitten ook wel dicht tegen elkaar aan op de stok dus dat helpt ook wel denk.

jantien

Berichtdoor jantien » 21 feb 2018 19:04

isabrown schreef:het was vroeger de droogschuur voor het hout. Hij is 3 bij 4 meter en 2 meter hoog ik heb er plastic zeil in gehangen zodat hij nu iets korter is dus 3 bij 3 denk maar wel 2 hoog. maar de temperatuur in het hok is niet veel hoger dan buiten. alleen dat ze zeker uit de wind zitten. ze zitten ook wel dicht tegen elkaar aan op de stok dus dat helpt ook wel denk.

Daar kun je dus heel best je warmtelamp in hangen zodat in ieder geval de jonge kuikens zich eronder kunnen verwarmen.
Omgevingstemperatuur zal niet veel schelen, maar ze krijgen dan wel direct warmte op hun lijfje en dat scheelt heel veel.
Kijk wel uit met het plastic!

Terug naar “Huisvesting”