schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Stellaatje » 04 mei 2018 08:03

Dag allemaal,

Dit weekend komen de kipjes. We leven er al maanden naartoe. Stuk van de tuin vrijgemaakt voor nachthok en ren, benodigdheden in huis gehaald, ingelezen (wat een schat aan informatie op dit forum, waarvoor alvast heel veel dank!). Bewust gekozen om te beginnen als ik een week vakantie heb, zodat ik een week lang alles goed in de gaten kan houden.

Het hok is zover klaar (spleten gekit, voldoende ventilatie, nestkast, zitstok, enz.), maar het deurtje ga ik vandaag maken. Er zijn verschillende opties, zoals een deurtje met scharnieren en een schuifslotje, schuifdeur of een valluikje m.b.v. een katrol. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een valluik, want ik ben niet zo handig en het lijkt me redelijk eenvoudig te maken. Maar is dit wel veilig? Krijgen roofdieren het luikje niet open?

Het nachthok en ren zijn groot genoeg voor 2 kippen. Wij willen ook een stuk tuin van zo'n 15 m2 rondom het hok voor de kippen afzetten, in principe zonder net of iets dergelijks erover, omdat ik de afzetting makkelijk wil kunnen verplaatsen. Kan dat? Moet ik me (overdag) dan geen zorgen maken over roofdieren? Ik lees hier dat velen van jullie de kippen door de tuin laten lopen. Doe je dat alleen als je zelf ook thuis bent?

Misschien handig om toe te voegen: wij wonen in een landelijk dorp, grote tuin (maar niet kipproof omheind).

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties!

Stellaatje

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Trea » 04 mei 2018 09:18

Hoi Stella. Welkom op dit forum.

Top om vrij te nemen om je kipjes een week te kunnen observeren. Zal vast goed gaan. Legkippen zijn hele zelfstandige dieren die niet veel meer nodig hebben dan wat eten voor legkippen en vers water. Het hok is voor bescherming en dat ze hun eitjes niet overal en nergens gaan leggen.

Het deurtje van een hok die aansluit op een kleine vaste en veilige ren met fijn gaas kun je zelfs open laten laten. Wel even stoeptegels rondom leggen.

Zelf had ik vanuit zo'n rennetje een schuifdeurtje gemaakt van multiplex. Maar die klemde steeds met nat weer. Een deurtje met scharnieren en een schuifje zal daar minder last van hebben. Later heb ik het schuifdeurtje vervangen met een plastic snijplank (glijdt beter) en automatische hokafsluiter met katrol. De snijplank zit in geleiders en valt onder een een gleuf. Reuzehandig als je de kippen de vrijheid gunt als je zelf nog op een oor ligt. Of als je op vakantie gaat en je niet wil dat de kippenoppas 2x per dag moet komen.

Ik laat mijn kipjes alleen los als ik zelf thuis ben. M.n. omdat mijn tuin niet omheind is. Een lage omheining heeft voor mijn hollandse krielen geen nut. Die vliegen met gemak over 1.50 m heen.

Welk ras heb jij op t oog? Of ga je voor de standaard legkip (leghybride).

Zorg als je kippen overdag in een open ren lopen, iig voor struiken en schuilplaatsen. Dat biedt beschutting en meer veiligheid.
De meeste roofdieren die volwassen kippen pakken heb je alleen s nachts en sochtends in alle vroegte te vrezen.

Succes.

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Stellaatje » 04 mei 2018 10:09

Dank voor je snelle reactie!

Ik ben al een paar keer bij de pluimveehouder, gaan kijken, hij heeft telkens andere rassen in huis. Hij kent onze situatie en wensen en heeft zeker kippen in huis die daarbij passen. Daarom laat ik me door hem adviseren. We gaan voor wat rustigere kipjes, 2 'gewone' of 3 krielen.

Het idee van de stoeptegels heb ik al vaker gelezen, dat ga ik zeker doen!

Bedankt voor je info over een deurtje. Vanmiddag ga ik even bij eerder genoemde pluimveehouder langs, hij zei dat ie nog wel één en ander heeft liggen dat ik kan gebruiken en snel en makkelijk te monteren is.

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Stellaatje » 04 mei 2018 14:44

De zitstok zit in mijn hok overigens maar zo'n anderhalve cm van de bodem. Is dit een probleem?

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Trea » 04 mei 2018 17:17

Dat is wel erg laag. De meeste kippen (hoenders) vinden dat niet fijn.

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Stellaatje » 08 mei 2018 07:13

Nou, ze zijn er hoor. Het zijn 2 krielen, nu 15 weken oud. Ze zijn goed gewend, de brutaalste van de twee probeerde gisteren al over de omheining heen te komen :shock: :-D

Inmiddels zit er een schuifdeurtje aan het hok, dat werkt prima. De stok heb ik in de andere richting gehangen, zodat ie hoger kan (Nu zo'n 20 cm). Ik zet ze er elke avond op, maar ze kruipen toch steeds met zijn tweeën een legnest in... daar vond ik vanmorgen wat poep met iets rood/bruins erin. Bloed? Ik houd ze vandaag goed in de gaten. Ze lijken beiden wel fit.

Wat ras betreft... Ik heb geen idee. De meneer waar ik ze heb gehaald heeft het zeker verteld, maar ik was zo druk met blij zijn dat ik het niet heb onthouden :gutgut: .

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Kip La La » 08 mei 2018 08:58

Leuk, gefeliciteerd met je aanwinst!

Gebruikersavatar
Fryske
Berichten: 7276
Lid geworden op: 10 mei 2013 15:37
Land: Fryslan
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Fryske » 08 mei 2018 09:03

Gefeliciteerd! Dan ben je nu officieel kippenmoedertje :duimop:

Stellaatje
Berichten: 52
Lid geworden op: 03 mei 2018 19:44
Land: Nederland
M/V: V

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor Stellaatje » 12 mei 2018 17:12

Nog een vraag...
In de ren heb ik een flinke stronk gelegd met wat takken eraan waar ze op kunnen zitten. Nu realiseer ik me net dat deze stronk van een conifeer is... er zit geen groen meer aan. Wat te doen? Beter weghalen?

(Ik wil niet voor elk onbenullig vraagje een topic openen, mocht dat toch wenselijk zijn, dan hoor ik het wel ;))

Gebruikersavatar
ReneR
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2014 19:10
Land: Nederland
M/V: M
Contacteer:

Re: schuifdeurtje/valluik en loslopen in de tuin

Berichtdoor ReneR » 12 mei 2018 17:37

Bij mij komen ze ook veel in contact met conifeer. Geen problemen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten