Zelfbouwhok vragen.

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 15 jun 2018 08:14

Trea, die winkel is de winkel waar we naar toe willen gaan. Ze hebben zoveel keus! Ik geloof alleen dat Chabo er niet op staat, even kijken. :duimneer:

-ach hij staat er wel tussen, gaaf kipje met die mooie staart! Mijn man neigt nog steeds naar de wyandotte, ik naar de cochin. Ik vind de Chabo en Hollandse kriel net wat weinig eieren leggen. Mijn man wilt geloof ik liefst zo veel mogelijk eieren, maar ik wil ook gewoon mooie en lieve kipjes.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Trea » 15 jun 2018 12:52

Zelf vind ik mijn hollandse krieltjes erg leuk. Ze zijn heel levendig en leggen niet slecht hoor. Gemiddeld om de dag een ei. In het voorjaar wat vaker. En in de winter stoppen de dames van december tot eind februari (zonder bijlichten).

Ik heb het idee dat raskippen vaak zoiets leggen. De Wyandotte kriel waar ik wel een voor heb gezorgd (vakantie) legden echt niet vaker. De eieren zijn natuurlijk wel groter. Maar de kippen ook. Je kan wel m.i. 4 hollandse krielen houden waar maar 2 Wyandotte kriel passen. En met kippen vindt ik het juist leuk om een groepje te houden. The more the merrier.

6 hollandse kippendames voor 3 personen gaat hier precies goed. In het voorjaar geven we wel eens een doosje weg en in de winter kopen we ze van de supermarkt.

Algemeen: Krielvormen leggen niet alleen kleinere maar ook minder eieren dan de grote.

Btw leghybrides zijn ook leuke kippen om te houden. Het probleem daarmee is alleen dat ze vaak al met 4 /5 jaar problemen krijgen met de gezondheid (door inteelt op productie). Er zijn veel hobbyhouders die expres kiezen voor leghybriden voor de eieren en er soepkip van maken als ze minder gaan leggen. Die zijn alleen niet zo aanwezig op dit forum.
Laatst gewijzigd door Trea op 15 jun 2018 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 15 jun 2018 12:56

Bedankt voor je toelichting :duimop:
Ik had gegoogled en zag dat de Hollandse kriel gemiddeld 100 eieren per jaar legt, en de wyandotte 170.dus daar baseer ik het dan weer op.
Ik geloof dat de Barnevelder kriel het hele jaar door legt, gemiddeld 200 eitjes per jaar. Maar ik vind ze (sorry barbies) wat saaitjes om te zien. Maar misschien verandert die mening als ik ze in de winkel zie over een week of wat

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 15 jun 2018 12:59

Zou je drie verschillende rassen bij elkaar kunnen plaatsen, als ze zo'n 14 weken oud zijn, of is dat toch echt te lastig voor de kippen? Ik zou het wel leuk vinden om verschillende kippen te hebben, aangezien ik nu nog niet echt kan kiezen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Trea » 15 jun 2018 13:16

Dat kan prima. Zeker als je kippenrassen kiest met een rustig karakter en niet te gek veel in grootte verschillen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Isabel » 15 jun 2018 14:15

Verschillende rassen bij elkaar kan uiteraard ook. Ik heb zes hennen waaronder twee Chabo's, glad en krul, Wyandotte, Cochin, Barnevelder en een mengelmoes. De kleinste weegt 500 gram, de grootste twee anderhalve kilo. Grote en kleine hennen, verschillende karakters...gaat hier perfect bij elkaar. :duimop:

Gebruikersavatar
Madelief
Berichten: 412
Lid geworden op: 30 mar 2007 14:43
Land:
M/V: V
Locatie: Utrecht

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Madelief » 15 jun 2018 22:42

Rustige kipjes uit de lijst zijn oa. barnevelders, bielefelders, new hampshire en toch echt wel wyandottes.

De meest kleurige zijn wyandottes (als in veel keus). Ik heb nu twee wyandottes gehad, de eerste is helaas niet oud geworden, maar is in de 2 jaar dat ze leefde maar 1 x broeds geweest. De wyandotte die ik nu heb is nog nooit broeds geweest, maar ze is nog jong (wel aan de leg). Cochins hebben ook veel mooie kleuren en zijn erg lief en rustig, maar volgens mij nog veel sneller broeds dan wyandottes.

Ik ben zelf erg fan van bielefelders. Super stil en rustig en makkelijk tam, met voor mij mooie kleuren (maar misschien voor jou wel saaitjes haha) , en minder broeds. Onze barnevelders waren ook erg tamme en makkelijke kipjes en ze lijken misschien wel saai maar glimmen dat ze doen! Echt prachtig in de zon. Ook zelden broeds. De new hampshires waren iets actiever, drukker, maar nog steeds rustige kipjes, en mooi roodbruin gekleurd. Als je daar van houdt ;-)

lakenvelders en vorwerk zou ik niet doen. Die zijn duidelijk minder tam. Ben benieuwd naar jullie keuze! Ook leuk is drie verschillende kipjes met ieder een ander kleur ei...iedere dag pasen ;-)

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11779
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor jantien » 16 jun 2018 00:11

Gaat prima hoor, 3 verschillende rassen bij elkaar :duimop:
De opmerking dat kleinere rassen minder eieren zouden leggen is nonsens :mrgreen:
De wyandotte is bij uitstek een prachtig beginnersras wat behoorlijk wat eieren legt met een behoorlijk formaat.
Barnevelders zijn geen aanhankelijke dieren, zowel de kriel als de grote versie ervan niet is mijn ervaring.
Hollandse krieltjes leggen niet zoveel eieren en zowieso erg klein.
Daarbij hebben ze ondanks hun geringe grootte toch wel graag hun vrijheid, want het zijn zeer onderzoekende kipjes. Juist mijn grote brahma's bijvoorbeeld kunnen met veel minder ruimte toe dan ze nu hebben hier, die blijven vaak 'dicht' bij huis en zijn lang niet zo onderzoekend. :mrnono:

Danica
Berichten: 31
Lid geworden op: 11 jun 2018 16:06
Land: Nederland
M/V: V

Re: Zelfbouwhok vragen.

Berichtdoor Danica » 16 jun 2018 20:15

Weer bedankt voor de tips :duimop: :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten