Struik in de ren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Gebruikersavatar
Pepone
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 mar 2018 19:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Struik in de ren

Berichtdoor Pepone » 17 aug 2018 13:49

Wij willen een stuik in de ren zetten voor wat beschutting en schaduw en ook voor de leuk.
Ren is ruim 2 meter hoog.

Zijn er planten/struiken die je niet, bijvoorbeeld giftig of kaal vreten, of juist wel kan gebruiken?


Groet, Ron.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Struik in de ren

Berichtdoor Trea » 17 aug 2018 14:20

Ik heb 5 struiken in de ren. Misschien heb je iets aan mijn ervaring?
1 kruisbes, lastig vanwege de stekels. De vruchten vinden ze lekker.
1 witte aalbes, groeit slecht, staat al 3 jaar met een stuk gaas erom en ziet er nog steeds zielig uit.
1 rode aalbes. Stond er al, blijft groeien en bessen dragen. Wat valt , eten de kippen op. Elk jaar even snoeien.
1 laurierkers, schijnt giftig te zijn. Maar mijn kippen eten het niet. Zorgt voor een koele donkere schuilplek met zijn laaghangende takken.
1 riebes. Stond er al. Moet ik ook elk jaar snoeien en uitdunnen.
Verder staat er klimop tegen de achterwand. Lastige woekerplant. Schijnt ook giftig te zijn. Kippen eten dat niet en moet ook steeds gesnoeid.

Gebruikersavatar
Pepone
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 mar 2018 19:27
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.

Re: Struik in de ren

Berichtdoor Pepone » 17 aug 2018 14:52

Ok, dank je wel.
Ga maar eens naar de tuincentrums.

Groet, Ron.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Struik in de ren

Berichtdoor Trea » 17 aug 2018 20:26

Tip: kies best een struik voor consumptie als je iets koopt. Wil je sierplanten , dan kun je misschien een stek krijgen van een kennis.

Bij veel sierplanten in tuincentra is chemisch gif gebruikt voor de kweek.

Gebruikersavatar
Jannekje7
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 mar 2018 14:09
Land: Nederland
M/V: V

Re: Struik in de ren

Berichtdoor Jannekje7 » 22 aug 2018 07:59

Ik heb de ren gebouwd om een enorme laurier die er al stond en die geeft veel beschutting. Bovendien groeit er een bos van munt in de ren. In principe eten ze er wel van, maar ze vinden 't niet lekker genoeg om het helemaal kaal te vreten hier. Ze plunderen liever mijn moestuin :roll:
Verder heb ik een rhododendron geplant met een stuk gaas rond de onderkant tegen gravendeel pootjes, maar die heeft het heel zwaar gehad deze hittegolf.

Ik heb specifiek gekozen voor planten met van die dikke bladeren, die zijn niet zo interessant voor kippen. Alles met dunne blaadjes wordt fanatiek opgesnoept. Vooral klaver is hier favoriet, is best leuk om te kweken in een afgezet hoekje ofzo.

Qua giftige planten heb ik het idee dat kippen heel goed weten wat wel en niet eetbaar is. Ze zijn hier in de tuin best kieskeurig :)

jetje62
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 jan 2017 12:27
Land: nederland
M/V: V

Re: Struik in de ren

Berichtdoor jetje62 » 22 aug 2018 09:49

Sering, hortensia's, buxus, rozen, magnolia.

Groetjes van Henriëtte


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten