Apart hok, welke materialen

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Marziozie
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 aug 2018 16:07
Land: Nederland
M/V: V

Apart hok, welke materialen

Berichtdoor Marziozie » 21 aug 2018 17:54

Ik wil een hok voor onze aanstaande kippen maken in de vorm van óf een moerashut (zoiets als waar die voodoo-heks van Pirates of the Caribbean in woont. Hok komt dan los van de grond op palen te staan. Geen water eronder natuurlijk, dat moet er maar bij gefantaseerd worden), óf zo'n Amerikaanse houten general store.

Zoiets als deze:
Afbeelding

Maar goed, aangezien de materialen die gebruikt moeten worden voor het hok, om het voor mij super eruit te laten zien, waarschijnlijk niet geschikt zijn voor de kippen, moet ik er wat op voor verzinnen.
Voor de buitenkant heb ik namelijk ontzettend mooie doorgeleefde hardhouten planken liggen, perfect voor zo'n Cajun Shack. Maar dat krijg ik nooit zo strak aan elkaar dat het niet tocht. Bovendien is het nogal onregelmatig van structuur, dus een perfecte plek voor bloedluis.
En die waanzinnig mooie verroeste golfplaten, dat zal in de zomer van het hok een flinke braadpan maken, om mijn kippen te veranderen in lekkere Chicken Jambalaya.

Dus, wat kan ik gebruiken voor een materialen, om het er toch zo veel mogelijk als hierboven uit te laten zien?
Ik denk zelf aan een binnenhok van betonplex, dat bekleden met mijn mooie planken. En dan kunststof golfplaten, die ik dan zelf bewerk zodat ze er oud en verroest uit zien.

Wat vinden jullie? Want het gaat er meer om dat de kippen een goed hok hebben dan dat ik het hok mooi vind.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Apart hok, welke materialen

Berichtdoor Trea » 22 aug 2018 00:25

Ik zou niet binnenin platen en buiten planken maken. Je creeert dan juist een dubbelwandig hok waar je bloedluizen nooit of te nimmer meer uit kan krijgen.

Op zich is het niet erg om kieren tussen de planken te hebben. Als er maar geen tochtstroom is die precies over de kippen heengaat. Aan alle zijde kieren geeft geen tochtstroom. Je kan misschien ook de zijde die je niet ziet met minder kek materiaal maken dat wel goed winddicht is.

Maar ideaal is het niet. Het slimst is denk ik om uit te kijken naar een ander gaaf ontwerp.

Als je de binnenkant goed insmeert met diatomeeenaarde en dat ook op de bodem (door t zand) en asn het zandbad toevoegd heb je kans dat t goed gaat. Hou de luizen goed in de gaten met controlerolletjes .

Wat zo'n zinken golfpaten dak in de zon doet weet ik niet. Een plastic golfplaten dak lijkt me ook niet ideaal. Zorg bv voor veel ventilatie en een legnest in de schaduw in de zomer. Als ze alleen s nachts perse in het hok moeten zitten bij stralende zomerdagen kan het wel.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten