welk kippenhok?? (help!)

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
KipjeSuzie
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2018 12:13
Land: Nederland
M/V: V

welk kippenhok?? (help!)

Berichtdoor KipjeSuzie » 30 sep 2018 14:21

Dag allemaal,

Ik overweeg om kippen te nemen. Het lijkt me heel gezellig daarnaast wil ik graag dat mijn zoontje van 2 opgroeit met dieren en hen leert te verzorgen. Na wat rondstruinen op het internet ben ik heel enthousiast over het idee en wil graag een mooi onderkomen verzorgen voor de kipjes die bij ons zouden komen wonen. Het liefst zelf een mooi kippenhok in elkaar willen zetten maar die tijd heb ik eigenlijk echt niet voor (en eerlijk gezegd de handigheid waarschijnlijk ook niet.. :gutgut: )
Kopen is dan de andere optie. Ik heb na mijn zoektocht veel berichten gelezen over kant en klare kippenhokken die zeer ondermaats schijnen te zijn.
Heeft een van jullie een idee waar ik een goed en betaalbaar (ik zit met een krap budget) hok kan kopen? Het zou voor 3 redelijk kleine kipjes zijn.

Verder vroeg ik me af het nog uitmaakt hoe mijn tuin er uit ziet voor de keuze van het hok.. Ik heb een stadstuintje op het noorden waar vanaf nu 's middags een klein beetje zon is en 's zomers het een paar uur flink warm kan zijn. (Ik heb wel een boom waar het nachthok onder zou kunnen staan). Het is wel vrijwel windstil. Het liefst zou ik een open ren om het nachthok heen willen zetten (geen idee waarom ik dit vooral zou moeten laten) en het verblijf van de kippen zo natuurlijk mogelijk willen maken. Dit omdat ik dit mooier vind maar ook omdat ik denk dat de kippen het dan meer naar hun zin zouden kunnen hebben.


Kortom, ik weet nog bijna helemaal niets over kippen en wil graag goed geïnformeerd zijn voordat ik mijn besluit maak. Tips van harte welkom!

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: welk kippenhok?? (help!)

Berichtdoor Kip La La » 30 sep 2018 18:09

Naar mijn mening volstaat een goedkoop hok met rennetje eraan prima als de kippen de hele tuin hebben om in te lopen overdag.
Als je slim bent neem je er een met een plat dak; daar kun je dan zelf bv een stuk golfplaat op leggen wat het hok zal beschermen tegen vocht.
Het voordeel van een rennetje is dat je die s nachts kan afsluiten zodat er geen ongewenste gasten bij je kippen op bezoek kunnen gaan en is bovendien handig als je een kip moet oppakken.
Voldoende schaduw als het zo bloedheet is als afgelopen zomer is wel nodig, anderszijds zijn kippen dol op in de zon liggen, liefst in een laag zand zodat ze zich daarin kunnen badderen.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: welk kippenhok?? (help!)

Berichtdoor Trea » 30 sep 2018 23:12

Met een stadsuintje en een zoontje van 2 zou ik ca de helft tot uitloop maken. Ivm de kippenpoep. En kiezen voor kleine krielkippen die tam genoeg zijn om nieuwgierig te komen kijken en graantjes uit de hand te pikken.

Wat verkocht wordt voor krielkippen is meestal te minimaal om fatsoenlijk kippen in te huisvesten. Een kant en klaar hok voor medium of grote kippen is i.h.a. wel prima voor kleine krielkippen. En de tip van KLL is goed. Kies een hok met vaste overdekte ren om ze s nachts en vroeg in de ochtend veilig in op te sluiten. En dan s ochtends om bv 8 of 9 uur het deurtje naar de uitloopren open. Zo'n hok is ook voor het eten en Is ook een prima plek als het regent.

Wel jammer dat er s winters geen zon in de tuin komt.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 15 gasten