Gewone vlier

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Gewone vlier

Berichtdoor RodrigoCosta » 04 okt 2018 12:42

Op internet vier boompjes Sambucus Nigra gekocht voor in de ren. Zag op het forum wat foto's voorbij komen en leek me ideaal. Dus mooi geplant, wat gaas op de grond rond de plant tegen het uitkrabben van de wortels. Even boodschappen doen, uur later terug en de kippen hebben zo ongeveer elk blad wat aan de boompjes zat al op. Toch zeker 90 procent. Nu dus ook maar gaas rond de boompjes gezet en hopen dat ze nog even goed pakken voor de winter en volgend jaar flink gaan groeien.

frankip
Berichten: 2904
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Gewone vlier

Berichtdoor frankip » 04 okt 2018 12:57

Vlier is een sterke plant , de bladeren gaan binnenkort toch vallen. Je kan het eerste jaar een tunnel van gaas rond de jonge plant zetten, zodat de kippen er niet bij kunnen. daarna is de struik groot genoeg om zich te redden. Vooral de bessen en bloemen worden straks heel graag gegeten door de kippen. Ook komen er veel insecten op af wat ze ook lekker vinden. Geef verder voorlopig een keer per week goed water. Dan redden ze zich wel.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Gewone vlier

Berichtdoor Kip La La » 04 okt 2018 14:35

Vlier werd ook bij geplant om vliegen te weren; wel zo fijn!

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gewone vlier

Berichtdoor RodrigoCosta » 05 okt 2018 08:34

Ja dat van die vliegen heb ik gehoord! Dat is inderdaad een erg prettige bijkomstigheid. Ik laat het gaas een jaar staan en hopelijk is hij dan flink gegroeid, las dat ze soms wel 10cm per dag kunnen groeien bij mooi weer in het voorjaar en in de zomer. Helpt het ook om bijvoorbeeld wat bloesem in het nachthok te leggen tegen de vliegen denken jullie?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Gewone vlier

Berichtdoor Kip La La » 05 okt 2018 09:10

Dat weet ik niet.
Ik weet wel dat als je de bloesem te drogen legt die gaat stinken naar kattenpis! :doood:

RodrigoCosta
Berichten: 202
Lid geworden op: 24 aug 2017 21:31
Land: Nederland
M/V: M

Re: Gewone vlier

Berichtdoor RodrigoCosta » 06 okt 2018 09:47

Haha dan sla ik over!

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Gewone vlier

Berichtdoor Jan Bollen » 06 okt 2018 19:06

Ik moet eens wat kippen in Nederland gaan halen. Hier heb ik nog geen kip van die vlier zien eten. Ik heb hier struiken genoeg. Soms zijn ze wel zat van de vlierbessen die te rijp geworden zijn.

Gebruikersavatar
Trea
Gebanned
Berichten: 5348
Lid geworden op: 07 sep 2014 18:50
Land: Nederland
M/V: V

Re: Gewone vlier

Berichtdoor Trea » 06 okt 2018 21:52

Jan Bollen schreef:Ik moet eens wat kippen in Nederland gaan halen. Hier heb ik nog geen kip van die vlier zien eten. Ik heb hier struiken genoeg. Soms zijn ze wel zat van de vlierbessen die te rijp geworden zijn.


Je hebt echt slimme kippen Jan Bolle. Die eten de bloesem niet zodat ze later een feestje kunnen bouwen en lekker dronken kunnen worden.

Gebruikersavatar
Kasuari
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 apr 2018 12:05
Land: Belgium
M/V: M

Re: Gewone vlier

Berichtdoor Kasuari » 06 okt 2018 21:53

Ja, inderdaad vlier is giftig en kippen eten het bij mij niet. Plant vlier niet te dicht bij de omheining. Mijn kippen schoven op op de diagonale takken. Eén die over de omheining sprong werd gedood door de hond van de buurman. Alle vlier dichtbij afsluiting dan maar snel verwijderd. Toch maar even mijn fout hier melden vooraleer hier iemand hetzelfde overkomt. :gutgut:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Gewone vlier

Berichtdoor lnge » 07 okt 2018 18:33

Gewone vlier is niet giftig. Maar voor mensen moet de bes gekookt worden. Vogels en kippen kunnen deze zo eten.
De Sambucus ebulus en Sambucus Canadensis (Amerikaanse vlier) zijn wel giftig!
De gewone vlier is wel heel gevoelig voor luis!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten