Kippen gaan ‘s avonds nachthok niet meer in

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Kippen gaan ‘s avonds nachthok niet meer in

Berichtdoor Naara » 14 nov 2018 21:50

Mijn kippies doen raar... vind ik :mrgreen:

Ik heb ze sinds ze 8 weken zijn, ze zijn nu 16 weken. Al vanaf de eerste dag gaan ze elke avond uit zichzelf het nachthok in. De eerste periode sliepen ze nog op de bodem van het nachthok maar vanaf 12 weken gingen ze ook al netjes zelf op stok.

Maar sinds een kleine 2 weken doen ze raar. Gaan overdag een paar keer het nachthok in, scharrelen wat rond en komen dan weer naar buiten. Maar ‘s avonds gaan ze niet meer naar binnen. Ze blijven buiten in de ren op stok zitten.
Ik zet ze dan steeds in het nachthok op stok als het donker is en dan blijven ze wel zitten. Maar als ik dit te vroeg doe, als het nog niet pikdonker is, dan gaan ze er weer gewoon uit.

Er zitten geen bloedmijten in het hok.
Ik heb vorige week de legnesten er bij gedaan, kan zijn dat ze dat eng vinden (als ik te veel stro op het zaagsel in het nachthok leggen vinden ze dat ook al eng) maar ze gaan overdag wel het nachthok in. En ze waren in de dagen voor ze hun legnesten kregen ook al moeilijk aan het doen. Dus dat is gek.

Zeker met de kou die er aan komt heb ik liever dat de dametjes gewoon hun nachthok in gaan. En als wij eens een nachtje weg zijn zitten ze dan dus gewoon de hele nacht buiten.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippen gaan ‘s avonds nachthok niet meer in

Berichtdoor tuff cookie » 15 nov 2018 19:40

Je kunt eens proberen om de legnesten weer weg te halen en dan kijken of het verschil maakt. Ik zou ze, als ze niet zelf op stok gaan, in ieder geval met donker op stok blijven zetten zodat ze er niet aan wennen om in de ren te zitten. Eventueel kun je de stok in de ren tijdelijk weg halen zodat ze daar niet kunnen gaan zitten.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen gaan ‘s avonds nachthok niet meer in

Berichtdoor Kip La La » 15 nov 2018 20:09

Dat laatste zou ik als eerste doen, waarom een stok in de ren; overdag horen ze actief te zijn.
:gossip: Als de mogelijkheid van ongedierte in het nachthok inderdaad is uitgesloten

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Kippen gaan ‘s avonds nachthok niet meer in

Berichtdoor Naara » 15 nov 2018 20:16

Omdat er meerdere takken enzo in de ren hangen. Tussen het scharrelen in zitten ze daar graag hun veren te poetsen of een klein dutje te doen. Of wat met elkaar te babbelen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22995
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen gaan ‘s avonds nachthok niet meer in

Berichtdoor Kip La La » 15 nov 2018 21:06

Ja dat is ook begrijpelijk, als hang-out.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten