Hok/ren groot genoeg?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
lekkerding
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2018 21:07
Land: Gelderland
M/V: V

Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor lekkerding » 17 nov 2018 23:46

Ik heb ook nog vragen over kippenhokken / rennen en of het groot genoeg is. Kan dat hier? Ben nieuw dus als het de verkeerde plek is...

Ik ben me nog aan het oriënteren voordat ik aan kippen begin. Lees heel wat af en ook dit forum is erg leerzaam. Toch twijfel ik regelmatig.

Ik weet wel al wat ik wil. Ik wil supergraag 2 Brahmajoekels (Colombiaans zwart - wit) ik vind het gave beesten. Ik ben gezegend met een grote stadstuin op de hoek en heb geschat dat ik 20m2 voor de kippen kan doneren als speelplek overdag - waar ze troep mogen maken - als ik er niet ben (heb het krap geschat, zal eerder meer zijn). Als ik er wel ben mogen ze ook gezellig in de rest van de tuin.

Ik twijfel over het hok/nachtverblijf. Volgens mij kunnen die kippen beter hokken bouwen dan ik zelf dus ik koop een kant-en-klaar hok. Ik heb deze op het oog: https://www.dehuisdiersuper.nl/kippenhok-pagode?channable=e74.MjAwODM&utm_campaign=dfc&utm_content=&utm_source=beslist&utm_medium=cpc&utm_term=Kippenhok%20Pagode%20L

Er staat dat het voldoende is voor 2 grote kippen maar ik vind het er verdomd klein uitzien. Zeker als ik nog niet wakker ben en ze moeten het er 's morgens maar mee doen. Toen bedacht ik me dat ik dit ook wel zelf een beetje uit kan breiden zonder dat er spijkers en blauwe vingers aan te pas komen, ik koop gewoon dit:
https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/rennen/metaal/8_hoekig/638402?rrec=true&pr=product2_rr&slot=2&exprienceid=7462&strategyid=100201 , vouw het in een rechthoek (Rechthoekig: L 171 x B 57 cm) zet de deuren tegen elkaar aan en leg er een plank met stenen op. Is dat wat of is het een stom idee? Als nachthok dus he, overdag hebben ze veel meer ruimte ook als ik er niet ben.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor Isabel » 18 nov 2018 06:10

Das wel een beetje een stom idee. ;)

Kippen hebben echt een beter nachthok nodig, denk bijvoorbeeld aan wind, regen, kou... legnest, zitsokken moeten er ook in.
Je kan alleen een nachthok kopen en daaraan vast kan je zelf een ren maken, zoals jezelf al aangaf.
Of... heb je een schuur? Die van mij zitten in de stenen schuur. Door middel van een gat van ongeveer 30 bij 30, kunnen ze de ren in.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor Kip La La » 18 nov 2018 07:40

Ik mag toch hopen dat dat een geintje is.
Het eerste hok is heel klein, en al zeker voor Brahma’s.
Het tweede ís niet eens een hok. :crazy:

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor lnge » 18 nov 2018 09:41

De panelenren wordt toch bedoeld als uitbreiding van de ren van het andere hok met ren?
Daar is het niet geschikt voor hoor! Die paneeltjes stellen niet veel voor, en een vos trekt dat zo los. Er zijn wel betere renuitbreidingen te koop waar ook een dak op zit.
Maar er is niets op tegen als de kippen niet al om 8.00 de tuin in kunnen. Als je zorgt voor een bak met voer in het rennetje, houden ze het daar ook heus wel uit tot een uur of 10. Of je moet een automatisch kippenluikje kopen, dat is ook handig voor als je niet thuis bent en hetgaat donker worden. Ik vind dat luikje ideaal!
Persoonlijk vind ik een nachthok van 75x75 wel kunnen voor slechts 2 grote kippen. Ik heb zelf ook een tijd 2 hele grote kippen (brahma en orpington) in zo'n formaat nachthok gehad, en die zaten daar royaal genoeg in.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor Jan Bollen » 18 nov 2018 09:49

Meestal wel groot genoeg om in te zitten maar veel condens omdat er te weinig ademruimte is.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor Kip La La » 18 nov 2018 09:51

Door de laatste zin kreeg ik de indruk dat de panelenren bedoeld was als nachthok maar dat is inderdaad ook anders te lezen.
Gelukkig maar.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor Isabel » 18 nov 2018 09:55

Ah, zo begreep ik m ook.
Maar er staat ook... "Als nachthok dus hè?!" :denk:

We wachten wel tot TS wakker is. :mrgreen:

lekkerding
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2018 21:07
Land: Gelderland
M/V: V

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor lekkerding » 18 nov 2018 10:05

Heb net heel verhaal zitten typen.. is het weg...

lekkerding
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 nov 2018 21:07
Land: Gelderland
M/V: V

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor lekkerding » 18 nov 2018 10:21

Wat Inge zei is precies wat ik bedoelde :-D ! Zal proberen duidelijker te schrijven.

Mijn hele tuin is omheind met betongaas, dit staat weer voor een grote hele hoge best dichte laurierheg. Dit heb ik ooit gedaan vanwege onze Jack Russell, hij liep altijd weg (door de heg heen). Eerst hadden we de hele tuin met gaas maar toen ging hij eroverheen, toen 2 rijen gaas, ging hij eronder door, toen alles onderin dichtgespijkerd, ging hij DOOR het gaas… Nu kan hij dat al jaren niet meer. Het lijkt mij als onze Jack er niet uit kan, een vos er niet in kan? Ik weet niet of hier ratten zijn in de woonwijk maar ratten zullen er wel doorheen kunnen. Die panelen hebben kleinere mazen dan het betongaas dus ik dacht inderdaad de ochtenduitloop-van het nachthok te vergroten met ong. 4 m2 (en platen erop, dit kan omdat het hok in de hoek komt met 2 vaste muren).

Dat automatische deurtje is trouwens wel een heel goed idee!

Condens in het hokje… daar had ik niet aan gedacht. Moet dat deurtje met trappetje (in en uit nachthok) toe dan niet openblijven?

Wel prettig dat mensen meedenken. Dankjewel alvast!

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: Hok/ren groot genoeg?

Berichtdoor lnge » 18 nov 2018 11:06

In een houten hok valt het met de condens wel mee. Zeker met ventilatieopeningen en het deurtje altijd open. Bij mij zaten ze in een plastic hondenhok, en daar had ik ook geen condens in.
Betreft vossen, die zijn een stuk behendiger dan een jack. Een vos kan ook nog wel klimmen en springen. Zie een vos als een kat in een hondenjas.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten