Speelhuisje verbouwen: tips?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Monica87
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2018 17:03
Land: Nederland
M/V: V

Speelhuisje verbouwen: tips?

Berichtdoor Monica87 » 13 jan 2019 11:56

Dag allemaal,

Na bijna een jaar mijn sabelpootkrieltjes in een kant-en-klaar-hok te hebben gehouden, wordt het tijd voor wat anders. Was van tevoren al gewaarschuwd voor de kwaliteit van zo’n hok, maar eigenwijs hè....

Nu kom ik na een flinke zoektocht bij bijgaand huisje uit, en ik wil weten of dat te verbouwen valt tot een goed hok om de kippen in te huisvesten. Let wel: alléén als nachthok. De ren die we nu hebben aangebouwd bij het huidige hok wordt straks uitgebreid naar zo’n 1,20 bij 5 meter. Ook wordt die overdekt en aan de achterkant afgesloten tegen regeninslag.

https://www.topbuitenspeelgoed.nl/houte ... &aantal=12

Het huisje ziet er stevig uit, lijkt met rabatdelen te zijn gemaakt. Wat ik ermee van plan ben:
- sowieso buitenom beitsen ‘voor het mooie’ en om te verduurzamen, binnenkant volledig dichtsmeren met houtvuller in de kieren. Daarna nog latex erover.
- de achterkant van het huisje komt tegen onze schutting te staan. In de zijkant links wil ik de afsluitbare opening richting ren maken.
- bodemplaat van betonplex
- verdieping in het huisje maken van betonplex tot de hoogte waar het deurtje ophoudt( zal op zo’n 65 cm hoogte zitten), met trappetje naar de bodemplaat. Geeft weer een meter extra oppervlakte en extra ruimte om te scharrelen bij kou en slecht weer.
- het hok op een verhoging zetten van zo’n 40 cm zodat de kippen er onderdoor kunnen lopen. Zijkant richting ren openlaten. Voorkant en andere zijkant van deze verhoging uiteraard dichtmaken met gaas, achter dichtmaken tegen waterinslag bij regen. Dit geeft ook weer een meter extra ruimte plus een beschutte plek om te scharrelen.
- raampje dichtmaken met gaas en uitneembaar plaatje plasticglas. Zo kan het met heet weer open om extra door te luchten en met vorst en regen gewoon dicht zonder licht in te leveren.
- halve deurtje onderin vervangen door deurtje met een raampje. Daarboven ook weer een deurtje met raampje maken zodat ik toegang krijg tot de verdieping voor schoonmaak etc.
- ventilatie aanbrengen in de nok, en dan de opening aan de voorkant iets lager dan die aan de achterkant voor de circulatie.
- uiteraard legnesten en zitstokken plaatsen, waar precies weet ik nog niet helemaal.

Wat nu mijn vragen zijn:
- lijkt dit jullie wat? (Ongezouten mening is heel erg welkom!)
- “snappen” kippen überhaupt dat ze in een hok met een trappetje de verdieping kunnen bereiken? Zouden ze hier gebruik van maken? Of kan ik beter 2 openingen rechtstreeks naar buiten maken (1 vanaf de bodemplaat, andere vanaf de verdieping), en het trappetje binnenin dus niet doen?
- of natuurlijk gewoon helemaal geen verdieping en het hok met bodemplaat op de verhoging zetten :krab:

Ik ben me ervan bewust dat het even een klusje is, maar als dat een goed hok oplevert dan is dat geen probleem!

Gebruikersavatar
Roan12
Berichten: 3848
Lid geworden op: 29 jul 2013 18:33
Land: Nederland
M/V: M
Locatie: Gelderland

Re: Speelhuisje verbouwen: tips?

Berichtdoor Roan12 » 13 jan 2019 21:55

Ik kan het mij nog niet helemaal visualiseren. Ben wel erg benieuwd. In ieder geval weten kippen wel hoe ze een trap op of af moeten lopen. Als ze het niet kennen, moeten ze het wel even leren. Dat kan heel snel gaan door ze zelf omhoog te laten lopen terwijl je ze begeleid. Meestal valt het kwartje snel.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Speelhuisje verbouwen: tips?

Berichtdoor tuff cookie » 14 jan 2019 19:05

De verdieping kan wel maar wordt erg benauwd voor je zelf om overal goed bij te kunnen. Ik heb zelf zo'n kinderspeel huisje van plastic. Daar heb ik een poepplank in gemaakt ongeveer op de helft van de hoogte van de zijwand met een zitstok erboven. Er onder de legnestjes. Met een loopplankje met latjes erop komen de kipjes in het hokje.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten