Serama’s en de aankomende kou

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor Naara » 17 jan 2019 13:40

Mijn 3 Serama’s zitten in hun eerste winter. Ze zijn nu bijna 6 maanden.
Voorlopig heb ik het idee dat ze niet te veel last hebben van de kou. Ze slapen zelfs het liefst in de overdekte buitenren ipv in het nachthok.
De nachten dat het al heeft gevroren zorgde ik er wel voor dat ze in het nachthok waren, gewoon om ze wat meer beschutting te geven. Als ik ‘s nachts het luikje dan ook dicht deed hielden ze de temperatuur daar binnen wat boven het vriespunt. Tot zo ver geen probleem.

Maar met de voorspelde kou die er aan komt (zie hier op de app al -6 staan en zelfs een paar dagen dat het overdag ook -2 blijft) vraag ik me toch af wat ik voor ze kan doen. Heb geen mogelijkheid om ze binnen te zetten, wil dat liever ook niet, de overgang naar buiten wordt dan weer zo groot.

Heb hier op het forum al veel gelezen. Warmtelampen worden afgeraden, voor een vorstbeveiliger is het nachthok niet groot genoeg, warmteplaten kom ik niet goed aan uit.
Wat kan ik doen?
Voor hun watersilo heb ik al zo’n kabeltje.
Maar in het nachthok? Gek misschien maar kan ik daar niet een kruik in leggen om de kou net iets te breken?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor tuff cookie » 17 jan 2019 14:26

Verwarmen brengt ook een risico met zich mee, namelijk dat ze dan niet meer tegen de kou kunnen.
Verwarm je het hok dan zouden ze dus in het hok moeten blijven tot dat de buitentemperatuur hetzelfde is als in het hok.
Waarschijnlijk zal de vorst maar een korte tijd zijn (hopelijk).
Als idee; Misschien kun je het het nachthok tijdelijk beschermen aan de kant van de wind met schotten of het nachthokje provisorisch inpakken met iets zodat het een beetje isoleert. Let wel op de ventilatie dat die niet afgesloten wordt.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22987
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor Kip La La » 17 jan 2019 14:40

En een lekkere laag stro.
Dan redden ze het wel hoor.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor Naara » 17 jan 2019 15:07

Kip La La schreef:En een lekkere laag stro.
Dan redden ze het wel hoor.


Hebben ze daar wel iets aan als ze op stok zitten boven het stro? Kou komt toch vooral via de zijwanden en dak naar binnen lijkt me.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor Naara » 17 jan 2019 15:08

tuff cookie schreef:Verwarmen brengt ook een risico met zich mee, namelijk dat ze dan niet meer tegen de kou kunnen.
Verwarm je het hok dan zouden ze dus in het hok moeten blijven tot dat de buitentemperatuur hetzelfde is als in het hok.
Waarschijnlijk zal de vorst maar een korte tijd zijn (hopelijk).
Als idee; Misschien kun je het het nachthok tijdelijk beschermen aan de kant van de wind met schotten of het nachthokje provisorisch inpakken met iets zodat het een beetje isoleert. Let wel op de ventilatie dat die niet afgesloten wordt.


Oud dekbed over het dak gooien?

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5578
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor tuff cookie » 17 jan 2019 17:08

Goed idee !

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor braser » 17 jan 2019 20:38

Laag stro helpt wel van kou van de grond hoor.
Mijn serama’s zitten ook gewoon in het nachthok
Ook vorig jaar en dat ging prima.
Wel had ik het afgedekt met een paar oude gordijnen.
Er zit nu een serama buiten te broeden op een zelf gevonden plekje tussen de wand van mijn schuur en een stapel dakpannen met als dak een plastic bak.
Ook dat zal wel goed gaan mag ik hopen :roll:

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor Skipper » 18 jan 2019 10:55

Ik denk ook niet dat je je ongerust hoeft te maken. Wij hebben sinds 3 jaar een toompje serama’s lopen. Ik vond de eerste winterkou toen ook heel spannend. Maar de serama’s zijn zonder problemen de winters doorgekomen in hun buitenhok. Het zijn C-klasse serama’s, dus niet de allerkeinste soort.

Hun humeur laat wel te wensen over als het echt hard vriest. Dan zitten ze overdag liever van de grond af, op een hekje chagarijnig voor zich uit te koekeloeren :frons: Terwijl ze anders altijd actief rondscharrelen.

Dus eens met andere bijdragen. Een lekkere dikke laag bodembedekking in het hok. Zoals een flinke laag hemperade met daarop royaal stro.

Naara
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 sep 2018 08:59
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Hulst

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor Naara » 18 jan 2019 11:08

Bedankt allemaal!
Is gewoon spannend zo’n eerste winter met jonge kippen. Degene waar ze vandaan komen had ze ook altijd buiten. Zal dus op zich wel goed gaan.

Gebruikersavatar
Skipper
Berichten: 197
Lid geworden op: 26 mei 2016 17:13
Land: nederland
M/V: V

Re: Serama’s en de aankomende kou

Berichtdoor Skipper » 24 jan 2019 17:50

Hoi Naara, hoe gaat het de kleintjes in de kou? Hier zijn ze vrij rustig (energie bewaren?) en vinden ze de sneeuw eng om in te lopen :nietslaan: Maar vanaf een veiligplekje eten ze het wel graag, maf genoeg.
Ben benieuwd hoe ze bij jou reageren!


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 4 gasten