Kippenhok van steen?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Kippenhok van steen?

Berichtdoor Esta » 28 feb 2019 16:24

Wij willen graag kippen gaan houden en ik vroeg me af of een kippenhok van steen ook goed is.
We hebben stapels stenen liggen en hier valt wel een mooi kippenhok van te metselen.
Is het geschikt, of trekt er teveel kou door stenen heen? Ik kan op internet eigenlijk nergens informatie vinden over stenen kippenhokken. Blijkbaar zijn die er weinig? Waarom?
Het leek me ook handig omdat je dan minder kans hebt op bloedluis.
Alvast bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor tuff cookie » 28 feb 2019 17:30

Lijkt mij juist een heel degelijk kippenhok van steen. Bloedluis kun je in elk kippenhok krijgen want ze komen op de kippen af.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor Isabel » 28 feb 2019 17:53

Ik heb zelf een paar houten hokken weggegooid, toen ik op het idee kwam om een opening in de stenen schuur te maken en van een deel een nachthok te maken. Zou willen dat ik het eerder had gedaan! :-D

Vorig jaar heel even bloedluis gehad, maar dat kwam doordat ik twee houten plankjes tegen elkaar had gemaakt...
Verder al jaren geen bloedluis meer.

Dus als je die mogelijkheid hebt, een stenen schuur... dan ben je helemaal snel klaar. :mrgreen:

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor Esta » 01 mar 2019 11:21

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga binnenkort aan de slag. Zit ook nog te twijfelen om van een stalen aanbouwtje van ons tuinhuis een kippenhok te maken. Die staat het grootste deel van de dag in de schaduw dus het zal er niet heter in worden dan in een houten kippenhok. Dan hebben ze nog meer ruimte! Verder kunnen ze overdag altijd buiten rondscharrelen.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor tuff cookie » 01 mar 2019 11:45

Meer ruimte is natuurlijk altijd mooi vooral als het veel regent dan moeten ze het binnen kunnen vinden.
IJzer geeft wel veel condens door temperatuur verschil, is daar door minder behagelijk voor de kippen. In de zon wordt een ijzeren hok ook snel heet en benauwd. Je zou er dus het een en ander aan moeten doen.
Een stenen hok/schuur is veel gelijkmatiger van temperatuur. Dus nog maar even afwegen wat het beste is om te doen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19178
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor Isabel » 01 mar 2019 18:06

Plaats eens foto's, kunnen we misschien meedenken.

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor Esta » 01 mar 2019 19:53

Dit is het stalen 'bijschuurtje' aan ons tuinhuisje. Deze zou ik wel om willen bouwen tot kippenhok.
De voorzijde is nu dus open, maar die maak ik dan dicht met een deurtje erin zodat ik er zelf in en uit kan. Aan de achterkant (bij die witte houten latten) maak ik dan een vierkante opening waardoor de kippen aan de achterzijde erin en eruit kunnen. Daarachter ligt gewoon grond/gras en via daar kunnen ze dan verder het omheinde stuk grond op. De linker zijkant en het dak zijn dan van staal, en de achterkant van een soort van rabatdelen-hout en de voorkant is ook een soort hout, het deurtje zal dan toch ook wel hout worden denk ik zo....

Denken jullie dat dit valt aan te passen tot kippenhok? Het zou wel superleuk zijn. We gebruiken de ruimte nu toch niet echt dus het zou een mooie bestemming zijn!

Afbeelding

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor Esta » 03 mar 2019 10:33

Oh ja het gaat trouwens maar om 3 kippen, want we hebben ook al genoeg kwartels die eieren leggen. Dat is misschien ook wel van belang om te weten dat het maar om 3 gaat, dan zitten er dus niet 15 kippen met hun lichaamswarmte in het kippenhok. Dat zal wel schelen denk ik.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5587
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor tuff cookie » 03 mar 2019 10:46

Ja, 3 kippen scheelt zeker.
Het lijkt mij een mooie ruimte om er een kippenhok van te maken. Het is lekker groot.
Als je het luikje voor de kippen in de wand maakt tegenover de deur dan is het raadzaam om de deur goed tocht dicht te maken.
Je zou het dak aan de binnenkant met houtenplaat kunnen betimmeren tegen condens.
En een raam er in zou goed zijn voor daglicht.

Esta
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 apr 2016 10:19
Land: Nederland
M/V: V

Re: Kippenhok van steen?

Berichtdoor Esta » 05 mar 2019 10:07

Bedankt voor het meedenken, ik ga binnenkort aan de slag! :gulzig:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten