Welk voer/bodembedekking/voerbak etc.?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Welk voer/bodembedekking/voerbak etc.?

Berichtdoor Infinite » 10 mar 2019 20:49

Goedenavond!

Na lang wikken en wegen heb ik toch een nieuw kippenhok gekocht ipv het verbouwen van een overkapping die al in de tuin van mijn nieuw-aangekochte-oude-huis.

Afbeelding

Het hokje is ondertussen in elkaar gezet, de naden van het nachthok zijn dichtgekit en de binnenkant gewit. De tegels en stenen funderingsrandje zijn gekit/gemetseld en het geheel staat helemaal klaar voor haar bewoners. (3x cochin krielkip)
Maar er moeten nog wat accessoires aangeschaft worden in de vorm van bodembedekking (nachthok en legnest). voerbakje en drinktoren (?), evt medicijnen/vitamines (?).

Wat raden jullie mij aan om aan te schaffen? Welke spullen/materialen en in welke hoeveelheden? (een baal zaagsel van 5 of 20kg? hoe lang gaat zoiets mee?) etc. Tips en trucs zijn van harte welkom!

Tokkietjes
Berichten: 130
Lid geworden op: 20 jul 2016 01:14
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk voer/bodembedekking/voerbak etc.?

Berichtdoor Tokkietjes » 13 mar 2019 23:55

Ik heb koolzaadstro (rapsodie) in het nachthok. Heb de indruk dat dit beter is tegen luizen en ander ongedierte. Gebruikt het ook bij de paarden naar volle tevredenheid. Verder hebben ze een bak waar ze onbeperkt legkorrel uit kunnen pikken en een gewoon bakje als drinkbak. In de winter geef ik ze wel eens wat extra vitaminen door het water. Verder eten ze legkorrel en gemengd graan en soms wat restjes van tafel.

Infinite
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jul 2018 21:26
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk voer/bodembedekking/voerbak etc.?

Berichtdoor Infinite » 22 mar 2019 08:26

Hi Tokkies!

Dankjewel voor je berichtje! Ik heb ook de koolzaadstro aangeschaft, ruikt ook lekker!

Voerbakje en drinkbakje heb ik aangeschaft; de soort die je op kunt hangen of neer kunt zetten. Ik denk dat ik ze op ga hangen aan een ketting.

Hoe zit het met grit? moet ik dit door het voer heen mengen of gewoon op de bodem van de ren strooien? :-)

groetjes, Carola

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5581
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Welk voer/bodembedekking/voerbak etc.?

Berichtdoor tuff cookie » 22 mar 2019 08:34

Grit heb ik in een apart bakje maar kan ook door het voer gemengd. Op de grond kan ook, ze vinden het wel.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19172
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Welk voer/bodembedekking/voerbak etc.?

Berichtdoor Isabel » 22 mar 2019 09:40

Hier heb ik het grit ook in een aparte bak staan.
In het nachthok heb ik houtvezel liggen, in de legnesten houtvezel en hooi.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Welk voer/bodembedekking/voerbak etc.?

Berichtdoor Raya » 23 mar 2019 16:42

Ik gebruik hennepstrooisel voor in mijn nachthok. Ben ik zeer tevreden van! In de legnesten zet ik plastic bakjes die ik makkelijk kan afwassen met een laag strooisel in. (Ikea bakjes)
Verder strooi en smeer ik mijn hok elke keer in met diatomeeenaarde, daardoor blijven de bloedluizen weg.
Het heeft mijn jaren gekost om de juiste combinatie te vinden, maar dit werk bij mij zeer goed. :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten