Buitenren en tocht

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
mkleinman
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mar 2019 10:41
Land: Nederland
M/V: M

Buitenren en tocht

Berichtdoor mkleinman » 26 mar 2019 19:12

Ik kreeg gisteren een discussie met iemand over tocht in de overdekte buitenren. Ik weet dat tocht niet goed is voor kippen en ik vraag mij af wat ik nog extra voor mijn kippen moet doen of juist moet laten.

Mijn kippenren:

Afbeelding

Het nachthok is afgesloten door middel van een deur, onder de deur zit een opening van circa 30cm waar de kippen onderdoor kunnen naar het nachthok. Ik heb in het nachthok gezeten en ik kan daar geen tocht merken.

De opening van de overdekte buitenren zit op het oosten. De noordkant, westkant en zuidkant zitten volledig dicht. Rondom ons volkstuincomplex staan allemaal bomen die de meeste wind breken. Zelfs met de storm van afgelopen week voel je nauwelijks wind bij ons op het complex.

Alleen gisteren stond de wind dusdanig dat deze voelbaar was in de buitenren. Daarop kreeg ik een discussie met iemand dat ik plastic deels moet ophangen voor het gaas zodat er nog minder tocht is in de buitenren.

Voor nu is met platen een deel aan de onderzijde provisorisch dicht gemaakt zodat het echt windstil is in de buitenren. Sailliant detail is dan dat de kippen zelf op de stok buiten gaan zitten om er overheen te kijken ( iets met nieuwsgierig ).

Ik vind persoonlijk het nog verder dicht maken van de buitenren overkill, maar heb ik gelijk?

Kan ik beter nog een deel met plastic dicht maken nu met dit voorjaar en straks in het najaar of kan ik beter de buitenren zo open laten?

Mootje79
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jan 2016 14:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Buitenren en tocht

Berichtdoor Mootje79 » 26 mar 2019 20:00

Volgens mij is dit een prima buitenren, mijn eigen buitenren is ook open aan de voorkant en een zijkant. Zelf denk ik niet dat de kippen dan gauw op de tocht zitten, tocht krijg je ook doordat er openingen tegenover elkaar zijn en dat is niet zo in jouw ren. Zoals je zelf al aangeeft is het nachthok volledig tochtvrij dat is wel belangrijk, maar dat is dus prima in orde :duimop: Ik zou het laten zoals het nu is.

Gebruikersavatar
jantien
Berichten: 11794
Lid geworden op: 23 dec 2003 15:29
Land: nederland
M/V: V
Locatie: albufeira old town/arnhem

Re: Buitenren en tocht

Berichtdoor jantien » 27 mar 2019 08:47

Het is helemaal in orde zo hoor, mooi :duimop:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5621
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Buitenren en tocht

Berichtdoor tuff cookie » 27 mar 2019 11:28

Wind is iets anders als tocht. Wind kan helemaal geen kwaad.
Zo te zien is alles prima in orde.

Gebruikersavatar
Raya
Berichten: 267
Lid geworden op: 19 apr 2006 13:54
Land: Belgie
M/V: V
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Buitenren en tocht

Berichtdoor Raya » 27 mar 2019 15:25

Gelukkig zijn kippen niet van suiker gemaakt en kunnen ze wel wat hebben.
Laat je niet gek maken door dat type van mensen waarbij het nooit goed is! T ziet er een prachthok uit! :duimop:


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten