Hok groot genoeg?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Chocomellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2019 22:05
Land: Nederland
M/V: V

Hok groot genoeg?

Berichtdoor Chocomellie » 04 apr 2019 11:00

Hallo allemaal,

Ik ben kakelvers (ha!) op dit forum, en me aan het voorbereiden op het houden van kipjes in onze achtertuin. Ons oog is gevallen op Chabo's, waarvan we graag drie hennetjes zouden willen houden. Een van de dingen waar ik maar niet uit kom, is de grootte van het hok. Op internet vind ik veel tegenstrijdige informatie. Zo lees ik op de ene website dat je voor het nachthok 4m2 per kip en 1m2 ren moet rekenen, maar wordt het hok wat ik op het oog heb (https://www.topdierenverblijf.nl/kippen ... &aantal=12) met toch duidelijk minder ruimte weg gezet als groot genoeg voor 3 tot 6 kippen.

Ik kan door de bomen het bos niet meer zien, en zou wat hulp echt enorm waarderen. Het hok moet voldoende ruimte hebben om onze drie dames drie dagen per week (in elk geval overdag) de ruimte te bieden. 'S avonds mogen ze dan uiteraard lekker scharrelen, en de andere 4 dagen mogen ze ook heerlijk door de tuin lopen.

Alvast enorm bedankt voor het meedenken! <3

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22922
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Hok groot genoeg?

Berichtdoor Kip La La » 04 apr 2019 11:14

Ik heb je vraag in een topic voor jouzelf gezet.
Dan blijft het forum overzichtelijk.

Mootje79
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 jan 2016 14:29
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok groot genoeg?

Berichtdoor Mootje79 » 04 apr 2019 20:27

Welkom op het forum. De ruimte die je per kip nodig hebt is net andersom, dus in dat hok wat je op het oog hebt kunnen echt wel 3 krielkippen. En dan bedoel ik het nachthok. Qua uitloop/ren moet je rekening houden met 3 a 4 m2 per kip. Zo groot is de ren niet, maar ik lees dat ze vrij regelmatig rond mogen scharrelen, dus voor 3 krieltjes is dat prima te doen. Hou er wel rekening mee dat ze in de winter in de avond niet meer kunnen scharrelen die 3 dagen, want met de schemering gaan ze op stok.

Chocomellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2019 22:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok groot genoeg?

Berichtdoor Chocomellie » 04 apr 2019 21:16

Dankjewel Mootje, daar kunnen we wat mee :D Ik denk dan dat we inderdaad voor dit hok gaan, en er in de winter eventueel nog een ren bij bouwen zodat de dames toch lekker kunnen blijven scharrelen :duimop:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok groot genoeg?

Berichtdoor Isabel » 04 apr 2019 21:33

Allereerst welkom! :-)

Je kan er ook voor kiezen om alleen een nachthok te kopen en zelf een ren op maat te maken. Kan je die zo groot mogelijk - en roofdierproof - voor de dames maken.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Hok groot genoeg?

Berichtdoor braser » 05 apr 2019 00:10

Waaibomenhoutenhok en een klein nachthokje.
zou ik niet doen.
Zonde van je geld.
Zou inderdaad een groter nachthok kopen en een fatsoenlijke ren er aan maken.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok groot genoeg?

Berichtdoor Isabel » 05 apr 2019 07:56

Misschien een idee als je een stenen schuur hebt en een deel daarvan als nachthok kan gebruiken.

Maak een kleine opening in de schuur en maak daaraan vast de ren. In de schuur kan je heel simpel met gaas een deel afzetten als nachthok.

Chocomellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2019 22:05
Land: Nederland
M/V: V

Re: Hok groot genoeg?

Berichtdoor Chocomellie » 08 apr 2019 12:26

Hoi allemaal!

Echt enorm bedankt voor de reacties. We zijn nu een stuk wijzer, en weer een stapje dichter bij vrolijke kippen :-D

Gebruikersavatar
lnge
Moderator
Berichten: 14495
Lid geworden op: 09 jun 2004 09:05
Land: nederland
M/V: V
Locatie: duin en bollenstreek

Re: kip op stok?

Berichtdoor lnge » 22 apr 2019 11:22

Mariane schreef:dag allemaal, ik heb nu drie dagen 2 jonge legkipjes. maar in het nachthok slapen ze samen in één legbakje ( er zijn er twee) en niet op stok. moet ik daar iets aan doen? ze hebben nog geen eieren gelegd. xmariane

Wanneer je een vraag hebt, open je zelf een nieuw topic hiervoor.
Ik heb je vraag daarom verplaatst naar een nieuw topic:
viewtopic.php?f=12&t=83800&p=1317808#p1317808


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten