Haan op het landgoed

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
michelk
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mei 2019 17:37
Land: nederland
M/V: M

Haan op het landgoed

Berichtdoor michelk » 12 mei 2019 13:23

Sinds een jaar krijgen we steeds bezoek van een haan op het landgoed, het lijkt er nu op dat hij permanent is ingetrokken op het landgoed

Ik wil er dus een paar kipjes bij zetten voor hem, het landgoed is groot genoeg, met heel veel bos
Ik zou ze dan ook gewoon los willen laten lopen , maar de eitjes zou ik wel graag willen rapen lol
Is het mogelijk dat er gewoon enkeld nesthok(en) worden geplaats ?

Gr Michel

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor Jan Bollen » 12 mei 2019 14:37

Als je geen hok plaatst dat kan afgesloten worden zal je niet lang plezier van je kippen hebben. Je kan bezoek krijgen van een vos of andere dieren die kippen wel lekker vinden.

michelk
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mei 2019 17:37
Land: nederland
M/V: M

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor michelk » 12 mei 2019 18:52

Jan Bollen schreef:Als je geen hok plaatst dat kan afgesloten worden zal je niet lang plezier van je kippen hebben. Je kan bezoek krijgen van een vos of andere dieren die kippen wel lekker vinden.


Dat zou jammer zijn, naar mijn weten zit er momenteel geen vos op het landgoed, helaas
Maar goed dat word dus een nachthok neerzetten, bedankt voor je reactie

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor Jan Bollen » 12 mei 2019 19:17

Hier hebben we ook 3 jaar geen vos gezien. Verleden week een gans, alle kippen en de konijnen dood bij de buren. Ik heb alles in hokken afgesloten zitten en geen schade geleden.

michelk
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mei 2019 17:37
Land: nederland
M/V: M

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor michelk » 12 mei 2019 20:51

Nou gelukkig maar, spijtig voor de dieren bij de buren
Jan Bollen schreef:Hier hebben we ook 3 jaar geen vos gezien. Verleden week een gans, alle kippen en de konijnen dood bij de buren. Ik heb alles in hokken afgesloten zitten en geen schade geleden.

michelk
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 mei 2019 17:37
Land: nederland
M/V: M

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor michelk » 12 mei 2019 21:16

Als ik een nachthok neerzet blijven de kippen en haan daar dan terug komen ?
Wat me opvalt dat de haan steeds ergens anders slaapt, het is zo,n 20 hectare groot en hij heeft het hele landgoed al gezien :lol:

Moet er in het nachthok voer en water zijn ? of vinden ze dat zelf ?

Gr en bedankt

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22925
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor Kip La La » 12 mei 2019 21:26

Als kippen een paar nachten op één plek slapen keren ze daar naar terug.
Een hok met een rennetje zou handig zijn, daar kun je ze dan een tijdje aan elkaar en aan het hok laten wennen en daarna los laten lopen.

Gebruikersavatar
Jan Bollen
Berichten: 7736
Lid geworden op: 24 sep 2002 22:15
Land: Belgie
M/V: M
Locatie: Lanaken

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor Jan Bollen » 12 mei 2019 22:17

Dat rennetje is niet nodig, het geeft een vals veiligheidsgevoel. Ik heb de hokken allemaal zonder rennetje. De kippen krijgen eten en drinken buiten het hok. Eten krijgen ze maar wat ze binnen een kwartier opeten zodat er niets blijft liggen voor de ratten en de muizen. Mijn hokken zijn 125 cm x 80 cm grondoppervlak en 120 cm hoog en er hangt een legbak aan. Ze hebben een houten vloer en staan op enkele klinkers zodat de vocht er niet intrekt. De 2 zitstokken zijn voldoende voor 5 hennen en een haan. Mijn hokken dienen werkelijk alleen voor te slapen en eieren te leggen.

danielb
Berichten: 7145
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor danielb » 12 mei 2019 22:25

michelk schreef:Als ik een nachthok neerzet blijven de kippen en haan daar dan terug komen ?
Wat me opvalt dat de haan steeds ergens anders slaapt, het is zo,n 20 hectare groot en hij heeft het hele landgoed al gezien :lol:

Moet er in het nachthok voer en water zijn ? of vinden ze dat zelf ?

Gr en bedankt


amai...
20 hectare...
dat is toch 200.000 vierkante meter he???

frankip
Berichten: 2905
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:07
Land: nl
M/V: M

Re: Haan op het landgoed

Berichtdoor frankip » 12 mei 2019 22:31

Je zou kunnen overwegen om zo`n kippenhok te maken "op palen" zoals ze vroeger in engeland wel deden. Het hok staat op palen , met ook de opening, zonder ladder vrij van de grond. Meen iets van 1.50 tot 2.00 boven de grond. Er is dan alleen een stok een stuk voor de uitgang. De kippen vliegen dus eerst op de stok , en kunnen dan het hok invliegen. Een vos , marter ,wezel,rat oid kunnen er dus niet bijkomen. Het is dan wel een vereiste dat je kiest voor een vliegras, dus type landhoen.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten