vraagje

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
chevy
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2010 11:55
Land: belgie
M/V: V

vraagje

Berichtdoor chevy » 21 mei 2019 08:02

Ik ga maandagavond 3 kipjes halen.
Het hok ga ik dit weekend in orde maken, en ik heb nog een paar vraagjes.
even ter info: ik heb een nachthok met een ruime afgesloten ren (60m2) waar ook 2 konijnen in wonen.


- Moet ik de kipjes als ik ze opgehaald heb meteen in hun hok zetten? Of eerst even los laten lopen?
en wanneer moet ik ze dan los laten? Ik moet de volgende dag wel gewoon werken, en kan ze dan niet in de gaten houden. Of moet ik ze een nacht en een dagje in het hok laten zitten. is da niet zielig?
Ze zijn trouwens ongeveer 12 weken oud. 3 hennetjes.

- wat kan ik het best in de lade van het kippenhok doen i.v.m. schoonmaken? Zand, vlas of stro?
- wat moet ik in de legnesten leggen? hooi?

Alle tips zijn welkom :). Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19168
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: vraagje

Berichtdoor Isabel » 21 mei 2019 08:11

Leuk dat je maandag kipjes krijgt. :-)

Ik zou ze zeker een paar dagen in de ren laten. En dat is echt niet zielig. Ze kunnen zo wennen aan de nieuwe omgeving. Ook kan je in de gaten houden, en eventueel er mee helpen, dat ze in de avond het nachthok in gaan.

In mijn nachthok heb ik zaagsel liggen. In de legnesten een combi van zaagsel en hooi.

chevy
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2010 11:55
Land: belgie
M/V: V

Re: vraagje

Berichtdoor chevy » 21 mei 2019 08:18

Ik zou ze zeker een paar dagen in de ren laten
In de ren mogen ze altijd, ik bedoelde of ik ze in het hok moet opsluiten? :gutgut:

Gebruikersavatar
moriarty
Berichten: 764
Lid geworden op: 15 jun 2016 00:30
Land: Nederland
M/V: M

Re: vraagje

Berichtdoor moriarty » 21 mei 2019 08:28

Geniet van je nieuwe kippen. Ik heb mijn kippen eind van de middag gehaald en in het nachthok gezet en ze de macht daar gelijk laten zitten. Vervolgens heb ik een kleine ren (30 m2) gemaakt waar ze een week lang in hebben gezeten voordat ik ze de grote ren van 300m2 in heb laten gaan. Vanaf het eerste moment zien ze het nachthok als meest veilige plek samen met die eerste 'kleine' ren. Als er iets gebeurt gaan ze eerst daarheen.

chevy
Berichten: 15
Lid geworden op: 28 jan 2010 11:55
Land: belgie
M/V: V

Re: vraagje

Berichtdoor chevy » 21 mei 2019 08:34

Dank je, dat zou ik ook kunnen doen idd! even een stukje afzetten :).
ik heb nog een konijnen ren staan, zou dat hoog genoeg zijn voor een paar dagen?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 22992
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: vraagje

Berichtdoor Kip La La » 21 mei 2019 09:22

In het hok opsluiten is niet nodig.
En de ren kunnen ze niet uit dus verdwalen zullen ze zeker niet.
Heel misschien dat ze ‘s avonds het nachthok niet kunnen vinden, dan kun je ze er eventueel even inzetten.
Daarom is een ren zo handig, zo wen je ze aan een vaste plek terwijl ze tegelijkertijd veilig zitten.
Daarna zullen ze als je ze uit de ren laat altijd terugkeren naar hun nachthok.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten