Open ren

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
tonka
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:35
Land: Drenthe
M/V: M

Open ren

Berichtdoor tonka » 23 mei 2019 11:08

Beste mensen,

ik ben bezig om mij voor te bereiden op het houden van kippen. Al veel gelezen, maar ik wil graag jullie mening en tips horen over het idee wat ik heb. Ik heb 3 honden waarvan 1 nogal wat jachtinstinct heeft. Dus de kippen moeten gescheiden gehouden worden van de honden. Achter onze tuin heb ik een bloemenweiland van een paar duizend m2 en een deel daarvan heb ik in gedachten voor de kippen. Ik denk dan aan een nachthok met een open ren. Aan de zuidwestkant staat dicht struikgewas met hoge bomen waarvan de takken zo'n 4 meter over het weiland hangen. Ik woon landelijk dus predatoren genoeg. Vanuit de lucht voornamelijk buizerds, havik nog nooit gezien.

Ik wel graag een toompje (1 haan, 3 of 4 hennen) kippen die rustig zijn qua karakter, geen vliegers zijn, en wel wat eieren leggen. Nu is mijn oog gevallen op de grote Bielefelder. Omdat ik een Drent ben die midden in de Drentse natuur woont heb ik uiteraard ook het Drents Hoen overwogen, maar dit schijnen toch meer vliegers te zijn en minder mak dan bijvoorbeeld een Bielefelder. Ook de Shamo heeft mijn interesse, maar deze valt voor het weinige eieren leggen ook af.

Voor het nachthok heb ik het idee om deze op de grens van het weiland met de bomen te zetten. De opening van het hok staat dan op het zuidoosten. Ik wil ook een raam in het hok. Naar welke richting kan ik deze het beste plaatsen?
Het zal een nachthok op poten worden. 1.5 meter bij 3 meter. 180 cm hoog.
De ren zal omheind worden met schapengaas. 120 cm hoog. Gaas is onder met kleine maaswijdte, naar boven toe steeds groter.

Ik wil de ren 6 meter breed maken zodat de takken van de bomen een groot deel van de ren beschermen van gevaar van bovenaf. Door de zonrichting is er de hele dag door altijd zon of schaduw te vinden zijn.
De lengte kan 50 meter. Dus zo'n 300 m2. Ik wil nog wat planten en struiken plaatsen voor schuilmogelijkheden.

Alvast bedankt voor de reacties.

groet,
Christian

Pearlsofpassion
Berichten: 4359
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Open ren

Berichtdoor Pearlsofpassion » 23 mei 2019 11:56

Is 1m20 wel genoeg voor je honden? Das niet hoog he.
En als er struiken dicht bij de omheining staan, vliegen zelfs slechte vliegers er wel overheen als ze eerst in een struik klimmen.

tonka
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:35
Land: Drenthe
M/V: M

Re: Open ren

Berichtdoor tonka » 23 mei 2019 12:07

Mijn hond die zo'n jachtinstinct heeft is gehandicapt en kan niet springen. Zelfs over 1 meter komt zij niet.
Goede tip vwb de struiken, dus als ik die ga plaatsen dan kleine struiken die de kippen niet kunnen dragen mochten ze erin belanden of de struiken meer in het midden van de ren plaatsen zodat de afstand naar de omheining te groot is.

braser
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 mei 2013 23:25
Land: nederland
M/V: M

Re: Open ren

Berichtdoor braser » 23 mei 2019 13:45

Ik zou een nachthok maken waar je gewoon in kan lopen/ staan.
Een klein tuinhuisje of zoiets.
Je hebt ruimte zat.
Is wel lekker voor de kippen een groot nachthok waar ze ook kunnen schuilen met slecht weer.
Het kan aardig spoken in het oosten van het land
Weet ik uit ervaring.

danielb
Berichten: 7152
Lid geworden op: 18 sep 2012 00:59
Land: Belgie
M/V: M

Re: Open ren

Berichtdoor danielb » 23 mei 2019 22:50

en die 2 honden dat volgens jouw geen jachtinstinct hebben,maar wel over de omheining kunnen???
ga je die niet aan de kippen leren wennen???
als die kreupele hond regelmatig aan de draad gaat staan,dan kunnen die 2 ander al snel gaan meedoen en eventueel dus wel erover springen.

tonka
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:35
Land: Drenthe
M/V: M

Re: Open ren

Berichtdoor tonka » 24 mei 2019 08:57

De andere twee zijn te klein om zelfs over 30 cm draad te komen. Dus dat is geen probleem.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten