Welke kant wind doek weghalen vanwege de komende warmte !?!?

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
MvB44
Land: Nederland
M/V: M

Welke kant wind doek weghalen vanwege de komende warmte !?!?

Berichtdoor MvB44 » 30 mei 2019 14:52

Beste allemaal,

Vorig jaar najaar heb ik aan mijn kippenren winddoek gehangen. Aan de oost en west kant, zo dat de koude wind niet door de ren zou waaien. De zuidkant staat een loods pal naast, dat had ik open gelaten voor nog wat frisse lucht. Aan de noordkant staat deels het nachthok (een tuinhuis) voor en het andere deel ook winddoek voor gehangen.

Nu geven ze serieuze warmte op de komende tijd, en ook de nachten lijken niet meer koud te worden. Het is inmiddels natuurlijk ook al eind mei. Ik hoor graag wat meningen van jullie zijn of ik het doek overal moet weghalen gedurende de zomer, of aan 1 kant en zoja; welke kant wel en welke kant niet ?

Ik hoor graag meningen !

Hier een paar foto's van de situatie ter verduidelijking:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tuff cookie
Land: nederland
M/V: V

Re: Welke kant wind doek weghalen vanwege de komende warmte !?!?

Berichtdoor tuff cookie » 30 mei 2019 19:21

Als ik het goed begrijp komt de zon op aan de voorkant van het tuinhuis. 's Ochtends is de zon nog niet zo heet, dus dan zou ik die kant van de ren open maken en eventueel de kant aan de loods dicht maken tegen trek schuin door de ren. Zo krijgen de kippen toch nog zon.
Liggen er doorzichtige golfplaten op dak of ook winddoek ?

MvB44

Berichtdoor MvB44 » 01 jun 2019 10:11

Die schuur die pal naast de ren staat, is zo breed en hoog, dat de zon niet op het hok of de ren schijnt vanaf waar de zon op komt. Rond een uur of 14/15u begint de zon op de ren te schijnen aan de kant van de laatste 2 foto's. Voorgaande jaren had ik zowel zomers als in de winter geen winddoek, dan scheen de zon 2/3 meter naar binnen in de ren en daar gingen de kippen vaak liggen zonnebaden. De andere 3 kwart van de ren blijft altijd schaduw. De zon komt nu nog wel een klein beetje door het winddoek heen.
Het dak van de ren zijn platen van aluminium of zoiets, dus daar komt de zon nooit doorheen.

Ik denk dan inderdaad de kant waar de zon op komt alles open maken, daar krijgen ze geen zon van, maar wel frisse lucht. En de kant waar de zon smiddags op schijnt daar winddoek laten hangen? Hopelijk komt de zon er genoeg doorheen dat ze nog gaan zonnebaden in die paar meter dat de zon naar binnen schijnt.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 01 jun 2019 12:03

Zelf heb ik op dak ijzeren golfplaten die wel aan de onderkant geïsoleerd zijn. Zomers als de zon er op schijnt dan kan de temperatuur toch hoog oplopen, zo hoog dat de kippen de vleugels wijd hebben en de bek open om te ventileren. Daar tegen span ik witte dekzeilen op het dak dat scheelt aanzienlijk.
Zoiets kun je ook proberen daar waar de zon op het dak schijnt. De voorkant open maken lijkt mij een goed idee. Verder misschien toch voor zorgen dat ze nog een plek hebben om in de zon te liggen. Als dat alleen kan aan de achterkant van de ren dan denk ik toch kiezen voor de achterkant. Kippen hebben wel zon nodig.

MvB44

Berichtdoor MvB44 » 02 jun 2019 12:58

Bedankt voor je info en imput! Ik heb de voorzijde opengemaakt, en de zon komt wel goed door de andere kant heen, die dicht gelaten. Die dichte zijde is ook de zijde waar de wind vol in staat in de zomer bij zware (onweers)buien.

tuff cookie

Berichtdoor tuff cookie » 02 jun 2019 14:50

Fijn ! :duimop:

Terug naar “Huisvesting”