Kippen in de winter

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Pearlsofpassion » 11 jan 2024 16:49

Valt er dan nog iets te scharrelen? Hier is alles steenhard bevroren.
Anders doen de mijne ook ongeveer hetzelfde. Maar die zijn altijd al rustig. Rondhangen is zowiezo 1 van hun favoriete bezigheden. Zeker die met het meeste brahma kriel bloed.
Enkel bij sneeuw of regen blijven ze in het hok.

MilMol
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor MilMol » 11 jan 2024 19:39

Hier vriest het ‘s nachts momenteel tot -15 graden ongeveer en overdag rond het vriespunt of net iets eronder, maar wel met een stralende zon. Dus ook alles hard bevroren, behalve het composthok. En dat is de plek waar ze nu het meest verblijven. Het is overdekt met de opening op het zuiden, dus het is daar het prettigst voor ze denk ik: uit de wind en in het zonnetje.

Ik heb een extra dikke laag strooisel aangebracht in het kippenhok, de ruimte eronder zo goed mogelijk opgevuld met stro en een oude plaid over het dak van het nachthok gelegd die ook voor het kastje dat de automatische deuropening bedient hangt. Tijdens de vorige vorstperiode was het mechanisme bevroren en ging het niet vanzelf open of dicht.

En inderdaad elke dag een paar keer het water checken en zo nodig vervangen en ‘s avonds leegmaken. En checken of het deurtje werkt en alle kippen present zijn.

Gisteravond vond ik Elvis het kuifhoen na sluitingstijd verstopt onder hun loopplank. Die had de deurbel gemist en was niet op tijd binnen geraakt. :gutgut:

Inmiddels zijn alle vijf de dames aan de leg. De meeste om de dag en ik denk Elvis dagelijks. Gisteren vond ik vier eieren en vandaag 2. En dat met deze temperaturen.

Het enige nadeel is dat ik nu de wekker moet zetten om ervoor te zorgen dat ze water hebben wanneer ze er uitkomen. :sleeping:

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23017
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Kip La La » 11 jan 2024 20:37

Dat klinkt goed!
Zet je het nachthok overdag open zodat het zonnetje er in kan schijnen?

MilMol
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor MilMol » 11 jan 2024 22:00

Ja het deurtje is overdag altijd open, anders kunnen ze de legnesten niet bereiken.
Omdat de zon nu zo laag boven de horizon staat schijnt het zonnetje gedurende een paar uurtjes net naar binnen.
Ik zet hun waterbak ook zoveel mogelijk in het zonnetje en uit de wind nu. Scheelt toch weer wat qua bevriezen.
En zo’n anderhalf uur voordat ze naar binnen gaan een handje granen om te verbranden gedurende de nacht.

Ze lijken deze vorstperiode vooralsnog goed door te komen. Hun lellen voelen niet koud aan en ze zijn behoorlijk levendig. Het is mijn eerste winter met kippen dus het is ook veel info vergaren en daaruit de voor mij beste tips kiezen. En vertrouwen kweken dat ze er met mijn maatregelen goed doorheen komen.

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23017
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Kip La La » 11 jan 2024 22:02

Ik vind het leuk om te horen hoe je met ze bezig bent in de :kkoud:

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 jan 2024 07:39

Als de zon schijnt kan je het nachthok best zoveel mogelijk open zetten. Niet enkel het kippendeurtje. Als dat mogelijk is natuurlijk.

Hier doen ze het ook altijd goed. Kippen kunnen best goed tegen de koude. Daar neem ik niet zoveel maatregelen. In overdreven warmte daarentegen is het wel altijd beetje alle hens aan dek.

MilMol
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor MilMol » 12 jan 2024 09:23

Wat is de gedachte achter het zoveel mogelijk openzetten?

Gebruikersavatar
Kip La La
Moderator
Berichten: 23017
Lid geworden op: 15 okt 2009 19:24
Land: Nederland
M/V: V
Locatie: Veluwe

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Kip La La » 12 jan 2024 09:50

Dat de zon de boel schoon schijnt, lekker fris.
Net als dat je zelf je slaapkamer lucht.

Pearlsofpassion
Berichten: 4377
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor Pearlsofpassion » 12 jan 2024 10:51

Ja en alle evt condens ook die je niet ziet, eruit.
Als het bewolkt weer is, is dat natuurlijk minder nuttig.
Qua temperatuur gaat het toch niet veel verschil maken maar een uitgelucht hok is veel gezonder.

MilMol
Berichten: 139
Lid geworden op: 26 apr 2019 17:54
Land: Hongarije
M/V: V

Re: Kippen in de winter

Berichtdoor MilMol » 12 jan 2024 11:02

Duidelijk. Het hele dak kan eraf, maar dat is toch wel een gedoe omdat het hok op een tafel staat. Moet ik er een trap bij nemen.
Ik haal nu sowieso elke dag de achterkant eruit om het strooisel te zeven. Ik kan wat langer wachten om het er weer in te zetten. Hebben ze een soort van doorzonwoning… :gna:
Moet ik alleen even in de gaten houden of ze dat wel prettig vinden tijdens het leggen. Het is namelijk niet zo dat iedereen haar eitje legt tussen 07:00 en 08:00 uur of zo. De tijdstippen variëren nogal.


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense en 2 gasten