Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
hansweijnen
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2020 08:11
Land: Nederlans
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor hansweijnen » 25 aug 2020 12:41

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum..
Bij deze fotos van mijn onlangs gebouwde kippenren/hotel.
Het binnenverblijf is een verbouwd speelhuis (met flink wat aanpassingen..) van mijn kinderen.
Twee verdiepingen met een trap naar het binnenhok.
Er zit een schuifdeur in verwerkt, zodat het nachthok ten alle tijden dicht zou kunnen.
De buitenren is vanaf niets bedacht en opgebouwd tegen twee bestaande schuttingdelen.
Het is twee meter hoog, fijne sta hoogte voor het schoonmaken.
Het gehaal staat op betonranden en is compleet afgesloten met fijnmazig vogelgaas.
De legbak wat ik er aan vast heb gemonteerd is het enige prefab koopdeel.
Het hotel huisvest drie legkipjes, dus een fijne ruimte voor de dames lijkt me..
Op en aanmerkingen, tips en trucks natuurlijk altijd welkom!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 25 aug 2020 13:22

Ziet er goed uit! :duimop:

Mogen de dames er wel uit? Deze ruimte is voor 24/ 7 wel wat aan de kleine kant.
Ennneee... loslopende dames maken je tuin nog gezelliger en hoe meer ruimte ze hebben, hoe beter. :-)

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 25 aug 2020 14:37

Mooi en avontuurlijk hok voor de kippen. Degelijk gemaakt.
Eventueel kun je de de zijwand boven de legbak nog behandelen tegen verrotting door regen.
Om de kippen beter te kunnen zien/beleven zou je het fijne gaas aan de buitenkant zwart kunnen verven, dat scheelt best veel. Anders probeer je eerst een stukje om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Angie » 06 sep 2020 15:20

momenteel bezig met aanpassingen aan de kippenren, omdat het in de enorm natte winter en het voorjaar niet te doen was met die modder/ glibberglabber stinkbrij.
Ren is dus nu niet 'ingericht' vanwege het klussen/ onderhoud.
alles is gefreesd, lekker losse grond weer, alle stinkies weg :gutgut:
Meisjes vandaag even 'opgesloten'. Hun binnenschuur is ... 'vrij groot' , nooit opgemeten maar zo'n 4 x 5 of 6 meter schat ik :gutgut: voor 10 kipjes ;-), dat kon nog groter naar achteren toe omdat het een varkensschuur is geweest maar voor 10 kipjes wel genoeg zo ;-).
Meisjes bivakkeren zelfs vaak 's winters of met harde wind/ regen binnen en dan zie je ze helemaal niet buiten komen, ze hebben genoeg ruimte binnen en vinden het fijn daar blijkbaar ( gelukkig :ilove: ).

Toch ben ik stikblij met de overdekte ingang nu want maakte mij toch wel zorgen om de voetjes.
Er komt een tegelpad naar de ingang in ( ingang 2 ligt na/ achter de gastank, deze sluit ik af in de winter om tocht te vermijden).

Ze hebben 1 giga zitstok op antiluissysteem over heel de lengte en een strook met dik stro binnen wat ik regelmatig ververs. Naar gelang seizoen veranderd strooisel wel, als kans op luis er is dan gaat er hennepvezel in... maar nu zaagsel met stro, dit mest ik ook uit met de zaagselriek :-).

zijaanzicht ren ( ongeveer 12 x 4 zoiets) :

Afbeelding

in de ren nét de platen erop gelegd, die is mijn man nu aan het vastzetten :ilove: , ingang 1 met de enorme conifeer :
Afbeelding

binnenkant kippenverblijf, achterkant met zitstok :
Afbeelding

binnenkant zijkant, ik heb de trapvoerbak even voor ingang 2 gezet om te barricaderen :
Afbeelding


ingang 1, aan de buitenkant onder de platen nu, even legnest/ tegel ervoor staan :
Afbeelding

1 van de 2 'baljurkjes' en daarachter onze Pika, die al 13 is!
Afbeelding

Ik heb altijd diverse kipjes gehad omdat buren/ vrienden er altijd met wat aan kwamen waaien die ergens weg moesten / impulsaankoop ( paaskuikenverhaaltjes etc) en ex-legbatterij kipjes :ilove:
Ik vind alles gezellig en leuk, ben gek op alle kipjes :ilove:

Planning ligt om de ren aan de achterkant langs de muur van de buren nog uit te breiden de hoek om... maar ik kan / mag niks bevestigen aan de muur van de buren... dus best lastig ( ik heb 'goede vliegers' dus mijn ren is net over de 2 meter hoog)... een lage boogtunnel leek mij ook oplossing maar mijn setters moeten dat niet stuk krijgen.. dus ik moet daar nog even mijn gedachten over laten gaan.. -klus- Tips welkom hierover :-) bedoeling is dat ook weer dicht te zetten, zodat ze altijd wat gras hebben om in te pikken... wat totaal verdwenen is uit de ren uiteraard :gutgut:

Als de ren weer ingericht is dan zal ik nog een foto posten... nu snel verder met houtsnippers scheppen ;-)

leuk om alle hokken/ verblijven te zien ! hartstikke leuk topic!

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 06 sep 2020 16:16

Wat een heerlijke ruimte hebben jouw kippen, en een prachtige ren :gulzig:
Om de hoek tegen de buren kun je langs de muur palen zetten (voor uitbreiding ren) in plaats van aan de muur bevestigen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 06 sep 2020 16:30

Mooie ruimte voor de dames! En een heerlijk groot binnenverblijf! :duimop:

Gebruikersavatar
Angie
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jan 2007 04:03
Land:
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Angie » 06 sep 2020 16:46

tuff cookie schreef:Wat een heerlijke ruimte hebben jouw kippen, en een prachtige ren :gulzig:
Om de hoek tegen de buren kun je langs de muur palen zetten (voor uitbreiding ren) in plaats van aan de muur bevestigen.


idd maar er zit nogal een flinke strook fundering langs dat huis waar ik met geen mogelijkheid inkom... maar ben al aan het verdiepen in een 'chunnel' een kippentunnel :-). Ik ga eens een proefstuk maken van hout met bewapeningsmatjes van ijzer, driehoekig leek mij ook handig.. iets wat verplaatsbaar is over het gras lijkt mij ook leuk...ideeen genoeg maar tijd niet :gutgut: , gun ze zo graag weer lekker wat gras :ilove:

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5540
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor tuff cookie » 06 sep 2020 16:55

Ja, dat is inderdaad moeilijk met die fundering. Dan is iets verplaatsbaars zeker een goed idee.

Pearlsofpassion
Berichten: 4305
Lid geworden op: 20 apr 2019 20:39
Land: Belgie
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Pearlsofpassion » 06 sep 2020 16:57

Fijn daar hoor!
En mooi, die overkapping. Daar gaan ze idd veel geniet van hebben.

Ik weet niet of dat bij jouw kippen helpt, maar ik heb onlangs een kippen afsluiting gezien met een ijzerdraadje 10cm boven de gewone afsluiting gespannen. Als je kippen er enkel overheen gaan als ze ook bovenop landen of als je klimmende kippen hebt, zou dat goed kunnen helpen. Bij echte vliegers zal het wss niet veel doen.

K8000
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 aug 2020 20:21
Land: belgie
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor K8000 » 20 sep 2020 21:09

Misschien zijn deze foto's voor iemand een inspiratiebron. Niet het mooiste kippen hok, maar makkelijk te reinigen, zonder naden.
Na enkele bloedluis uitbraken ben ik op zoek gegaan naar een oplossing voor een kippenhok welk weinig, liefst geen naden heeft en makkelijk te reinigen is. Er zijn allerlei kunstofhokken te vinden maar deze hebben meestal nog veel naden, uit mijn ervaring heb ik gemerkt dat hier de bloedluis evengoed schuilhoud en voortplant.
Het eerste idee was volledig uit trespa hok , met enkel op de hoeken afgekitte naden. Op youtube stootte ik op een filmpje van kippenhok gebouwd uit een ibc 1000l container. Deze vond ik wel slecht gebouwd ivm hout dat overal werd ingewerkt, een broedplaats voor de bloedluis.
Dit bracht me op het idee om dit te proberen met zulk een container. Ondertussen is het bijna afgewerkt , nog een toegangsdeurtje en golfplaten dak. Het hok is gebouwd met een melkwit ibc vat (laat minder licht door dan de gewone vaten) en in de zomer niet zo warm als een zwart vat, met een wit heb je voordeel bij het poetsen dat je ziet waar er nog vuil zit. 3 legnesten eraan gebouwd, alles met kunststof gelast, zodat er geen naden zijn.
Nu nog hopen dat de kippen er in willen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten