Laat je kippenhok eens zien

Huisvesting, kippenhokken, zitstokken, legnest, giftige planten in tuin, ren, onderhoud, dichtmaken tegen rovers etc
Arne B
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Arne B » 14 apr 2020 15:06

Isabel schreef:Ik vind het er top uitzien! :duimop:
Goed over nagedacht met het overdekte gedeelte.
Ben wel benieuwd waar het nieuwe nachthok uiteindelijk gaat komen. Want op de foto is nu toch de achterkant van jouw huis te zien?

En leuk is dat hè, dat je bezig bent en dat de dames er steeds met hun snavel bovenop zitten/ in de weg lopen!? :mrgreen:


nee, dat is de schuur. Dubbel geisoleerd, met gas, water, en licht.. haha.. (heeft ooit een fietsenmaker in gezeten.

De laatste foto is gemaakt met mijn rug naar het woonhuis.

Eerst wou ik eigenlijk een kippenluik hier op de gevel maken en dan in de schuur het nachthok. Maar dat mocht ik van de vrouw niet.. :mrnono:

Ik ben nu het nieuwe nachthok aan het tekenen. Maar het plan is om deze tegen de gevel van de schuur te maken. In principe heb ik de ruimte voor een hok van van 150 cm breed, en 120cm hoog.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 14 apr 2020 15:18

Ah, da's de schuur. :-D
Ik zou het toch overwegen... ik heb het ook gedaan en het is zo veel beter dan een houten hok. Lees: bloedluis... en je kan er lekker in staan - zonder te bukken - om het hok schoon te maken. Ik zou echt niet meer anders willen.

Bij onze schuur zit een opening van 30 bij 30 denk ik. Wij hebben een vrij kleine schuur, meer een luxe fietsenhok, waarvan de helft nachthok is. Ik heb een paneel met gaas, inclusief een deur, op de helft van de schuur geplaatst, wat zitstokken er in en je bent klaar.
Zou toch proberen om vrouwlief over te halen... :-D

Arne B
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Arne B » 16 apr 2020 11:28

Isabel schreef:Ah, da's de schuur. :-D
Ik zou het toch overwegen... ik heb het ook gedaan en het is zo veel beter dan een houten hok. Lees: bloedluis... en je kan er lekker in staan - zonder te bukken - om het hok schoon te maken. Ik zou echt niet meer anders willen.

Bij onze schuur zit een opening van 30 bij 30 denk ik. Wij hebben een vrij kleine schuur, meer een luxe fietsenhok, waarvan de helft nachthok is. Ik heb een paneel met gaas, inclusief een deur, op de helft van de schuur geplaatst, wat zitstokken er in en je bent klaar.
Zou toch proberen om vrouwlief over te halen... :-D


Je hebt een goed punt.

Het nieuwe hok is dubbelwandig met isolatie er tussen voor het geluid. Een van onze Wyandotte is erg aanhankelijk en zit letterlijk smorgens zodra het licht is onder het raam van de achterdeur te roepen naar ons. Ze is pas stil als ik naar buiten kom.. :mrnono:. Het plan is om het hok grootgenoeg te maken zodat ze tot 8 uur binnen kunnen blijven.

Verder geen kieren en naden behalve bij de opening en het raampje. Boven in de nok wel ventilatie natuurlijk. Bloedluis heeft bijna geen kans bij ons. Wij maken het hok elke week schoon, en elke dag gaan de poepjes er uit. Ook staat het nachthok overdekt. Het staat altijd droog.. (Ik weet dat het toch kan gebeuren)

Maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een mooi verticaal nachthok in de schuur inderdaad. Kunnen ze ook de hoogte in. (80cm x 80cm x 200cm)

Ik hoop dat ik de vrouw zo gek krijg dat ik een doorgang naar de schuur mag maken.. haha..

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 16 apr 2020 12:07

Misschien nog een pluspunt voor het nachthok in de schuur...
Je kan de boel lekker verduisteren, dan blijven de dames in het weekend ook tot "laat" stil. Ik heb bijvoorbeeld houten luikjes voor de ramen gemaakt. Die houd ik in het weekend tot 9 uur dicht: de dames zijn tot de luiken open gaan ook stil aangezien het hartstikke donker is. :-)

En als je de bakstenen er zo uithaalt dat eventuele bewoners na jullie er zo weer nieuwe bakstenen in kunnen metselen...
Ik maak vanmiddag nog even een foto, kan je zien hoe het bij mij is.

En daarna stop ik met het promoten van een nachthok in de schuur. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 17 apr 2020 08:20

Afbeelding

Arne B
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Arne B » 19 apr 2020 15:07

Isabel schreef:Afbeelding


Dit is wel mooi zo hoor. Misschien toch maar binnen.

Er is wel nu wel een goed argument om het binnen te doen. hhaha..

Click hier

Dank je voor het delen.

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 19 apr 2020 15:14

Ik had jouw topic al gezien. :-D
Dat is weer een voordeel van een kukelende hen: die begint niet om vijf uur 's ochtends te kraaien. Maar zeg dat maar niet tegen jouw vrouw. ;)

Arne B
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 jul 2019 09:00
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Arne B » 20 apr 2020 07:46

Vanmorgen weer rechtop in bed.. haha.. Wij vinden het niet zo heel erg. Maar we willen de buren hier niet mee belasten, en deze kip mag zeer zeker ook niet weg.

Toch maar even verder kijken naar een hok in de schuur.

Heb daar even een vraag je over. Temperatuur verschillen met binnen en buiten is wel groot in de winter (en zomer).

Is dit een probleem voor kippen? Omdat het een geïsoleerde schuur is komt de binnen temperatuur in de schuur nooit onder de 10 graden. Worden de kipjes dan niet ziek door de grote temperatuur verschillen?

Gebruikersavatar
Isabel
Berichten: 19162
Lid geworden op: 25 jan 2009 12:01
Land: Nederland
M/V: V

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Isabel » 20 apr 2020 16:37

Ik heb een eenlaags schuurtje met een warmteplaat. Hierdoor komt de temperatuur niet onder het vriespunt. Nooit gemerkt dat ze last van het verschil hadden. Al zitten ze wel liever binnen dan buiten. Maar ik zou ook naar binnen gaan als het daar "warmer" is. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Robert J
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:28
Land: Nederland
M/V: M

Re: Laat je kippenhok eens zien

Berichtdoor Robert J » 29 apr 2020 14:53

Arne B schreef:(@Moderator. Vorige post mag verwijderd worden. Sorry voor het ongemak. )

Nu goed MET foto's.

Ben een paar dagen bezig geweest met een nieuwe ren. Door heel die corona toestand genoeg tijd over.

Kipjes mogen over het algemeen ook nog vrij in de tuin, maar nu hebben ze ook nog een eigen veilige plek voor als de kinderen buiten willen spelen met de fiets, of met ballen gaan spelen. Visite komt, of als we toch even niet hink stap sprong over de kippenpoepjes willen doen ect.

Nachthok met ren staat in de ren. Een nieuw nachthok staat ook nog op de planning, overdekt tegen de achtermuur van de schuur.

Totaal hebben ze nu zo'n 11m2 ren, waarvan iest meer dan de helft overdekt. (voor 4 Wyandotte Kriel)

Er komt nog wel wat aankleding. We willen een mooie Vlinder struik gaan plaatsen, en nog wat klein spul. Natuurlijk planten we niet alles vol want een stuk zand om in te woelen is ook heerlijk.

Achteroverdekt hebben we boomschors gestrooid(overtegels), in de hoop dat hier op een gegeven moment insecten in komen. Dit gedeelte blijft vrijwel altijd droog dus maar even afwachten hoe dit gaat uipakken.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, en of jullie nog tips hebben voor aankleding.

Ik hoor het graag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ziet er erg mooi uit


Terug naar “Huisvesting”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten