*** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Forum alleen voor discussies en vragen over de kwaliteit en werking van broedmachines. Dus geen vragen over bijv. het uitkomen van kuikens in de broedmachine.
Jrn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:14
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

*** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor Jrn » 19 jul 2015 11:03

Beste Forum Collega's,

ik ben nieuw hier en vraag al meteen om advies?

Ik sta op het punt een Nieuwe Broedmachine aan te kopen en twijfel enorm tussen twee type's

Het eerste moment denk ik A en het ander moment weer B, ik kom er dus niet uit, graag jullie mening zodat ik misschien makkelijker kan beslissen?

Het gebruik, zal hoofdzakelijk zijn voor: Zijdehoenders / Mechelse Koekoek / Goudfazant.


Type A: FIEM MG 200 S*
Afbeelding

Type B: FIEM ASTRAL 244 Mercurius.*
Afbeelding
* Hieronder een link waar hoofdzakelijk de MG 200 is te zien en een kleinstukje de Mercurius
https://www.youtube.com/watch?v=blhdEJi-JWc
http://www.ducatillon.com/notice-couveuse-250av-331.pdf

*de broedmachine zal worden voorzien van een externe automatische vochtregeling.(als in het filmpje)

Graag jullie mening en advies, want ik kom er niet 100.uit, mijn voorkeur gaat toch naar de MG 200 maar dat is een buikgevoel. qua prijs verschillen ze niet echt veel.

Gebruikersavatar
Jan Sch
Berichten: 5299
Lid geworden op: 30 jul 2008 22:10
Land: limburg
M/V: M

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor Jan Sch » 19 jul 2015 19:14

Zo te lezen ben je beginner. Zou eerst eens bepalen hoeveel kuikens je wilt hebben. Met zo'n machine, en je broedt regelmatig, krijg je 1000 kuikens. Maar dan moet je wel goed broeden. Aan slecht broeden heb je niets.

Jrn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:14
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor Jrn » 19 jul 2015 19:59

Beste Jan,

Dank voor je antwoord, maar met alle respect, hier kan ik eigenlijk niet veel mee. en is niet direct relevant.

Gebruikersavatar
tuff cookie
Berichten: 5541
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:47
Land: nederland
M/V: V

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor tuff cookie » 19 jul 2015 20:17

Vraag eens aan Yamatonis op dit Forum. Hij weet er vast meer van.

tukker
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 apr 2008 20:21
Land: ned
M/V: M
Locatie: twente

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor tukker » 19 jul 2015 20:33

ik ken de broedmachines niet dus uit ervaring kan ik het niet zeggen.
Ik zou voor de onderste gaan, het eieren inleggen lijkt me handiger. en er zit een 2e raampje in.

Jrn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:14
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor Jrn » 19 jul 2015 21:12

tukker schreef:ik ken de broedmachines niet dus uit ervaring kan ik het niet zeggen.
Ik zou voor de onderste gaan, het eieren inleggen lijkt me handiger. en er zit een 2e raampje in.


Tukker,

is inderdaad ook een van mijn gedachte piste, maar beiden hebben een Hatcher, alleen door de keersysteem is de bij de onderste een extra raampje zo dat je beter zicht hebt. heb ze beide in de winkel gezien, maar bij de bovenste zie je het ook wel goed.

Bij de astral zit de verwarming/ventilatie links in de kast en bij de MG achter. de mg heeft een ander type keersysteem, en de Astral heeft kunstof eieropslag systeem. en staan daar dan los in. bediening en uitleesfuncties zijn gelijk, beide computers kunnen een vochtregeling aansturen. prijsverschil de onderste is een 50 tal euro duurder.
advies verkoopprijs zit Rond de 950,-

Momenteel heb ik een budget machine, en werkt opzicht wel goed, en hebben daar wel redelijke resultaten mee

Afbeelding

Maar willen een stapje hoger gaan, we hebben een zestal zijdehoenders en een zestal Mechelse koekoeken zitten en hebben daar door een Ruim aanbod van (Bevruchte) Eieren en de BM die we nu hebben kan er maar 48 tegelijk uitbroeden. en een 8tal gewone legkippen, (eitjes voor consumptie)

De goudfazanten haan met 2 hennen, maar daar zit niet zo'n hoge product.

@ Jan, een heel kleinbeetje ervaring is er wel. maar je hebt nooit ervaring genoeg.

Gebruikersavatar
Yamatonis
Berichten: 612
Lid geworden op: 20 mar 2014 22:21
Land: belgie
M/V: M
Locatie: Meetjesland
Contacteer:

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor Yamatonis » 20 jul 2015 09:41

Beste Jrn,

Welke broedmachine je kiest is van verschillende factoren afhankelijk.
Wat je voorstelt zijn best grote machines, waarmee je; zoals Jan al aangeeft; wel 1000 kuikens per seizoen kunt hebben.

Als je echt maar een paar broedsels per jaar van beperkte aantallen wilt broeden heb je dus véél overcapaciteit = nodeloos energieverbruik+ aankoopkost.

Deze machines zijn qwa sturing van temperatuur vergelijkbaar, en ook betrouwbaar.
Heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar een collega broedt er met succes veel fazanten van diverse soorten mee uit. Mijn Spaanse post Andalusiërshttp://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=11&t=77376 zijn hiermee ook voorgebroed.

Keersysteem van type Mercurius heeft mijn voorkeur. Bij het andere systeem moeten de rijen vol staan om de eieren recht te houden. Ook het prutsen met de veertjes(filmpje) om de boel samen te houden vind ik maar niks.

Als je in zo een machine kuikens laat uitpikken terwijl er in de bovenliggende keerlades nog eieren liggen, zul je zien dat de hele kast onder pluis en dons zit. Bovendien heb je heel andere instellingen voor broeden en uitkomst. Mijn voorbroeders worden éénmaal per jaar grondig gereinigd, maar daar worden normaal geen kuikens in geboren. Hiervoor gebruik ik een speciale uitkomstmachine voor grote aantallen en ook soms een vlakbroeder zonder ventilator voor kleine aantallen. Deze machines moeten na iedere geboorte grondig gereinigd en ontsmet worden.

In het filmpje zie ik 2 vochtsystemen. Het systeem met ultrasone verdamper heb ik nu 2 jaar op de Grumbach staan, en dit naar volle tevredenheid. Héél precies, comfortabel, en ook makkelijk te regelen. Het andere systeem met vlotter en regelbaar verdampingsoppervlak is ook geschikt, maar iets minder precies te regelen. Wat echter hoofdzaak is bij ieder systeem van vochtpercentage in de broedmachine, is dat je ei 15% gewicht verliest tijdens de broedtijd. hoe je dit bereikt is ondergeschikt.

Als je er echt van overtuigd bent om één van de twee machines te kiezen zou ik de Mercurius kiezen.

Mijn persoonlijke mening voor een liefhebber die een beperkter aantal eieren wil uitbroeden(hou er rekening mee dat kuikens na de broedmachine ook nog opgefokt moeten worden :gluiplach:): Wacht je kans af, en koop bvb een goede tweedehandse MS slaglatten machine of zoiets. Daarnaast een goede vlakbroeder waarin je de eieren laat uitkomen. Je zult veel flexibeler kunnen broeden dan met een grote kast die grotendeels onderbezet zal zijn en waar alles tegelijk gebeurt met het probleem van kuisen er bovenop.

Greetz,
Yamato

Jrn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:14
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor Jrn » 20 jul 2015 09:56

@ Yamato

dank voor je uiteenzetting, ik ben me er zeer zeker van bewust dat ik overcapaciteit zou hebben, daarin tegen kom ik nu te kort en dat is ook weer niet alles. beter wat over dan iets te kort vindt ik toch.

ik ga je uitgebreide feedback zeker meenemen in mijn beslissing.

dank

Dieter
Berichten: 4908
Lid geworden op: 21 feb 2005 21:08
Land:
M/V: V
Locatie: Westkerke

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor Dieter » 20 jul 2015 20:30

Volledig akkoord met Yamatonis: eieren laten uitkomen in zo'n machine is niet ideaal wegens de sterke vervuiling.
Ook hier wordt een kleinere BM gebruikt als uitkomstmachine. Ik raad je dus aan om je huidige machine als uitkomstmachine te gebruiken. Een capaciteit van 30 eieren is vaak al voldoende: je kunt gerust elke 4 dagen eieren in de grote machine inleggen. Op dag 18 of 19 naar de uitkomstmachine en op dag 22 schoonmaken en de volgende ronde eieren erin.

Jrn
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:14
Land: belgie
M/V: M
Contacteer:

Re: *** Moeilijk!!, Graag jullie advies ***

Berichtdoor Jrn » 20 jul 2015 20:42

ik heb de keuze gemaakt voor de Mercurius,

Enkel gekozen voor de 144 uitvoering, is iets kleiner dan die op foto, maar voor de rest identiek en een maar één patrijspoort, en ja zou dan de ouden nog gebruiken, en overweeg eventueel een externe Hatcher ook van FIEM er bij te kopen.

JRN


Terug naar “Broedmachines”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten